Hantverkaren putsade källarväggen och när dem torkades blev det sprickor och låter ihåliga. Nu gör dem ett hål och fyller med silikon.
Är det rätt?
 
  • Wow
Hammarfall
  • Laddar…
Säker på att det är silikon dom fyller med? Det låter underligt
 
Hand håller två tuber byggmaterial; en för montage med text "PL600 Montagelim" och en för silikonfogning märkt "casco construction silicone".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Säker på att det är silikon dom fyller med? Det låter underligt
Dem gjorde hål där det låt ihålig och fyllde i den.
 
Hmm klart märkligt. Det är nog inget problem men skulle inte välja silikon där om jag gjorde jobbet
 
Mikael_L
Bara ett tips, jag hade faktiskt svårt att förstå vad du skrev, jag fick läsa om flera gånger.

Överallt där du skrivit "dem" skulle det varit "de".

Är du väldigt osäker på de och dem, gå över till talspråk och skriv "dom" för bägge, det brukar vara lättare att läsa, ty det blir liksom att lyssna då.


Och angående din fråga.
Jag antar att det är putsat med något cementbaserat, då är inga silikon eller lim-produkter kompatibla.
Säg att de måste riva ner putsen där de fått bom och putsa om, du kommer inte betala för ett jobb som du måste göra om sen, för att få det fackmannamässigt utfört.
Och lägger de i silkon så blir det besvärligare att fixa till, ingenting fäster där silkon har varit i närheten, så då blir det tvunget att knacka bort ännu mer puts och ev riva av stenen/betongen under också.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Vad är det för lirare du anlitat?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Säg att de måste riva ner putsen där de fått bom och putsa om, du kommer inte betala för ett jobb som du måste göra om sen, för att få det fackmannamässigt utfört. .
Om det är äldre hus med träullsisolering i källare så låter det ihåligt under puts, bara som notering.
PL600 är fästlim, inte silicon, men oberoende så låter det märkligt vad de sysslar med.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Hade jag hade fått för mig att tryckt i något i en källare vägg hade det nog fått vara fogskum.
 
Se till att de inte tätar med Rhoca-Gil, det kan få tråkiga konsekvenser ;)
 
Tack för era kommentarer.
Har nu även pratat med rådgivare på villaägarna och fick höra samma sak att det är inte rätt.
Putsen borde scrappas ner och göra om med nät bakom (ankring).
 
Mikael_L
Det enda att först tänka till över är det som AndersS skrev, att det finns underlag för puts som i sig ger bom-ljud, även med korrekt lagd puts.
Men på betong, betonghålsten, Leca och många andra underlag ska det inte låta bom när man knackar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.