Hej! Är ny husägare (och ny på Byggahus) och upptäckte detta på vinden idag. Det är vitt i hela delen av taket. Under där finns det badrum med halvdan ventilation (rör från vadrums fläkt går igenom vinden och ut från huset). Jag misstänker att detta är mögel och undrar hur jag får bort det på bästa sätt. Det släpper när jag drar fingret emot. Tacksam för svar. Trätak på vind med vita fläckar som misstänks vara mögel, ovanför badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit beläggning misstänkt för mögel på träbjälkar och tak under vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Borsta bort det med en lämplig borste.
 
Näe, det är inte något vidare råd (sprida runt mögelsporer) - kommer göra varken till eller från.

Få bort mögel - det fixar man genom att förändra miljön på vinden så att möglet inte trivs och växer. När det är fixat dör det som nu sitter på taket.

Minska fuktbelastningen och/eller öka temperaturen på vinden. Montera reglerad ventilation.

Baserat på vad du säger om badrummet skulle jag börja med att säkerställa att det är absolut tätt mellan fläkt och utblås på taket. Antagligen är det inte det idag. Se också till att luft från badrummet inte kan smita upp på vinden på annat sätt. Säkerställ att INGEN ventilation från boytan mynnar ut på vinden.
 
Skånepöjk
MathiasS MathiasS skrev:
Näe, det är inte något vidare råd (sprida runt mögelsporer) - kommer göra varken till eller från.

Få bort mögel - det fixar man genom att förändra miljön på vinden så att möglet inte trivs och växer. När det är fixat dör det som nu sitter på taket.

Minska fuktbelastningen och/eller öka temperaturen på vinden. Montera reglerad ventilation.

Baserat på vad du säger om badrummet skulle jag börja med att säkerställa att det är absolut tätt mellan fläkt och utblås på taket. Antagligen är det inte det idag. Se också till att luft från badrummet inte kan smita upp på vinden på annat sätt. Säkerställ att INGEN ventilation från boytan mynnar ut på vinden.
Fast är det inte lite onödigt att köpa någon form utav mekanisk ventilation/uppvärmning på vinden för att man har mögel på en kallvind?
Tänker på tex trygghetsvakten.
Bättre att försöka åtgärda anledningen till möglet.
Å andra sidan har jag också mögel på min kallvind, som de allra flesta.
Men jag är inte speciellt orolig, får försöka hitta orsaken till det och åtgärda.
Kan däremot bli ett jättejobb om diffusionsspärr saknas..
Virket kommer inte ta skada för att du har lite ytligt vitmögel.
Osäker på hur skadligt det är för människan, du kansle inte vill bo på vinden :)
 
Okej så det är ingen jättepanik att åtgärda detta direkt? Tänker att röret från badrummet säkert ej håller helt tätt så kommer inte ha på den fläkten nå mer nu iallafall.

Men jag bör ta bort möglet som är där nu va? Och åtgärda sä det ej blir igen... hur tar jag bort möglet på bästa sätt om sopa inte är något alternativ? Det finns väl medel att köpa och spruta på? Räcker det tro?
 
Vad är föressten en diffusionsspärr?
 
M Macarolina skrev:
Vad är föressten en diffusionsspärr?
Det som är problemet är att du har fukt och kallt på vinden!
Fukten kommer troligen från varm fuktig luft som läcker in på vinden

Diffusionsspärr är en typ av åldringsbeständig plast som måste sitta på insidan av byggskivorna gipset i alla tak väggar och golv med tejpade skarvar om du har glasullsisolering!

När det är torrt o kallt nu i vinter så kan du ta en värmekamera och se om du har läckage upp på vinden från ventilation eller rum
Ditt mögelangrepp försvinner om du ser till att det blir torrt och lite varmare på kallvinden
 
  • Gilla
FamiljensDrömhus
  • Laddar…
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Fast är det inte lite onödigt att köpa någon form utav mekanisk ventilation/uppvärmning på vinden för att man har mögel på en kallvind?
Tänker på tex trygghetsvakten.
Bättre att försöka åtgärda anledningen till möglet.
Å andra sidan har jag också mögel på min kallvind, som de allra flesta.
Men jag är inte speciellt orolig, får försöka hitta orsaken till det och åtgärda.
Kan däremot bli ett jättejobb om diffusionsspärr saknas..
Virket kommer inte ta skada för att du har lite ytligt vitmögel.
Osäker på hur skadligt det är för människan, du kansle inte vill bo på vinden :)
Det kan vara väldigt onödigt att köpa en reglerad fläkt. Men, det kan också vara lösningen för att kunna ha mycket isolering på vinden och det luftläkage som blir på ett äldre hus - tillslut blir det ju rätt krångligt att få huset tätare uppåt. Det var inte meningen att beskriva det som något man måste göra, det är ett alternativ att ta till när man gjort övriga åtgärder och det inte räcker.

Mögel på vinden ska man inte behöva ha.
 
M Macarolina skrev:
Okej så det är ingen jättepanik att åtgärda detta direkt? Tänker att röret från badrummet säkert ej håller helt tätt så kommer inte ha på den fläkten nå mer nu iallafall.

Men jag bör ta bort möglet som är där nu va? Och åtgärda sä det ej blir igen... hur tar jag bort möglet på bästa sätt om sopa inte är något alternativ? Det finns väl medel att köpa och spruta på? Räcker det tro?
Panik är onödigt, men det är puckat att vänta med att fixa röret om du misstänker att det inte är tätt. Vill du göra en snabbfix så ta med dig stora tejprullen och gå upp på vinden....

Mögelsporer finns på din vind oavsett vad du gör med det som sitter där. Det kommer växa tills du minskar luftfuktigheten eller ökar tempen, oavsett vad du gör med det du ser just nu.

Vill du ändå slå ihjäl det, köp en flaska Jape Mögelfri och spraya på.
 
Är det bara det där lilla så skulle jag låta det vara och se så att det inte blir mer bara. Det där ser ändå ganska normalt ut för många vindar är inte optimala på något vis. Dessutom är den där typen av mögel knappast nåt som påverkar någon. Om nu inte nån ligger där och slickar på bräderna då förstås........
 
  • Gilla
Skånepöjk
  • Laddar…
Du kan pensla på speciella färger för att stoppa det som redan är och förhindra ytterligare på det stället. Men som andra skrev det beror på temperatur och fukt. Det bör man åtgärda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.