Som sagt börja fundera på vad som har gjorts de senaste 4 åren. Men jag tillhör skalan som tror på ventilationen.
Hur är den monterad? tilluft i sovrum och vardagsrum? och frånluft på toa, badrum, kök och tvättstuga? Det är väl ungefär så det
ska vara om jag minns rätt.
Rätta mig om jag har fel... Men är det inte ett svagt undertryck man ska ha?
 
Det där med undertryck är jag dålig på:worried: Vi har ökat på grundflödet på en av fläktarna. Vi har friskluftsventiler i vardagsrummet(2 st där då det är på 33 kvm) på botten våningen samt i sovrummen på övre våningen. Vi har tre fläktar med kontinuerligt flöde i badrum och tvättstuga(2 nere och 1 uppe). Än så länge känner jag tyvärr ingen skillnad.
B Byggdjuret skrev:
Som sagt börja fundera på vad som har gjorts de senaste 4 åren. Men jag tillhör skalan som tror på ventilationen.
Hur är den monterad? tilluft i sovrum och vardagsrum? och frånluft på toa, badrum, kök och tvättstuga? Det är väl ungefär så det
ska vara om jag minns rätt.
Rätta mig om jag har fel... Men är det inte ett svagt undertryck man ska ha?
Det där med undertryck är jag dålig på:worried: Vi har ökat på grundflödet på en av fläktarna. Vi har friskluftsventiler i vardagsrummet(2 st där då det är på 33 kvm) på botten våningen samt i sovrummen på övre våningen. Vi har tre fläktar med kontinuerligt flöde i badrum och tvättstuga(2 nere och 1 uppe).
Då vi fick en vattenskada när de fuktmätte syllarna så har vi sedan en vecka varit utan vardagsrum. Nu i helgen har vi rivit tapeter för att de ska återställa rummet. Då kände jag en försämring i stickningarna i ansiktet. Det hade under någon dag varit bättre när jag inte varit i det rummet kan jag nog tycka. Frågan är ju om det är något i vardagsrummet? Men det finns ingen mögellukt. Jättekonstigt:thinking:
 
Kan vara idé att mäta både VOC och MVOC. Då kan man ringa in om det finns emmisioner från tex mattan eller någon biologoskt process från råttboet. Båda låter tänkbara imo.
 
Redigerat:
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
H helmaa skrev:
Hej!
Ny här på Byggahus men undrar om någon har något förslag på vad vårt "husproblem" beror på?
Under detta år har vi haft problem med inomhusmiljön i vårt hus. Ett 110 kvm 1 1/2 plans hus från 1976 som står på betongplatta som vi köpte för 5 år sedan. Vi i familjen har alla olika problem med bl a röda ögon, nysningar, stickningar i fötter och händer samt att det känns som solsveda i ansiktet(kinder och panna). Fyra olika firmor har varit hem och kollat miljön hos oss och ingen har riktigt hittat något fel. Ingen fukt eller lukt finns och inga fukt eller mögelfläckar syns.
Då vi mitt i allt elände också fick en vattenläcka(det borrades hål i fjärrvärme ledningen när man skulle fukt mäta plattan) togs väggen upp och ett stort råttbo hittades varpå det togs bort. En vägg på 6 m bröts upp för att ta bort boet. Där kunde man då också mäta syllarna som hade en fukt halt på 7 - 11%, vad jag förstår är bra de var dock missfärgade av allt råttkiss. Då golvet också togs upp kunde man då även borra i betongplattan och fukten där var på 76 % vilket jag också förstod var ett bra värde. På vinden har vi ett gammalt takläckage där det är mögel, men eftersom läckan är torr så ska det inte vara något vi ska känna av säger experterna.
Nu i september satte vi in 4 friskluftsventiler samt 3 badrumsfläktar som går kontinuerligt. Men detta har inte hjälpt tycker vi.
I hallen har förra ägaren lagt laminatgolv på en plastmatta(troligtvis asbest i). Men om det inte är fukt i betongplattan, kan det ändå bli emissioner? En av firmorna tyckte vi skulle ta bort mattan, slipa bort allt lim och lägga nytt golv. De andra firmorna avfärdar det.
Vi funderar på att göra en luftanalys. Bortkastade pengar eller värt det?
Någon som har någon ide vad som kan vara fel? Vart ska vi börja "gräva"? Skulle råttboet i väggen kunna vara orsaken till våra problem? Väggen har varit uppbruten i ca 3 veckor, vi väntar på att en byggfirma ska komma och återställa väggen och golvet. Jag tycker att våra besvär har försämrats under dessa veckor. Eller kan möglet på vinden ändå vara det vi känner av?
Tacksam för svar!
Om det kommit fukt under plastmattan och det var en OSB skiva under kan det utsöndra formaldehyd vilket i sin tur kan skapa en tillfällig eller i värsta fall kronisk allergisk överkänslighet. Hade en kund på Södermalm som drabbades av det pga linoleummatta och fukt.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Det låter som tråden har identifierat tidpunkten för problemets uppkomst!
Takfönsterinsättningen!
Orsaken till era bevär borde ni kunna hitta på följande sätt!
1 bo borta två veckor och se hur besvären ändras
2 sedan antagligen är råttorna i kombination med möglet och dålig ventilation orsaker
3 installera tilluft i samtliga sovrum och frånluftdon måste ha fritt så ha öppna dörrar
Om saneringen av råttorna inte klingar av besvären är det mögel och sporer var noggranna med att våttorkar med såpa och damsugare med fräscht hepafilter och hel påse...obs släng tygpåse och gamla påsar !

Sätt även in hink med lite såpa blandat vatten i sovrummen över natten och se hur ni upplever besvären ändras
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Det låter som tråden har identifierat tidpunkten för problemets uppkomst!
Takfönsterinsättningen!
Orsaken till era bevär borde ni kunna hitta på följande sätt!
1 bo borta två veckor och se hur besvären ändras
2 sedan antagligen är råttorna i kombination med möglet och dålig ventilation orsaker
3 installera tilluft i samtliga sovrum och frånluftdon måste ha fritt så ha öppna dörrar
Om saneringen av råttorna inte klingar av besvären är det mögel och sporer var noggranna med att våttorkar med såpa och damsugare med fräscht hepafilter och hel påse...obs släng tygpåse och gamla påsar !

Sätt även in hink med lite såpa blandat vatten i sovrummen över natten och se hur ni upplever besvären ändras
Håller med, ev kan även den ökade ventilationen i bostaden lett till ett visst undertryck i bostaden och har ni då mögel på vinden kanske mögelsporerna nu lättare kommer in i bostaden.
Mögel ska alltid saneras bort oavsett om det är torrt, dött ,levande!!!!! det går inte bara att torka ut en mögelskada utan möglet ska tas bort!!!!och orsaken till fukt och mögelskadan ska utredas och åtgärdas!!!!
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
B brfbo skrev:
Håller med, ev kan även den ökade ventilationen i bostaden lett till ett visst undertryck i bostaden och har ni då mögel på vinden kanske mögelsporerna nu lättare kommer in i bostaden.
Mögel ska alltid saneras bort oavsett om det är torrt, dött ,levande!!!!! det går inte bara att torka ut en mögelskada utan möglet ska tas bort!!!!och orsaken till fukt och mögelskadan ska utredas och åtgärdas!!!!
Ja det problem som måste lösas när symptomens orsak är hittad är antagligen en ventilationsanläggning med övertryck och luftrening!!

Jag kan tänka mig att familjen drabbats av polyuretanskum som användts vid för låg temperatur när takfönstret monterades???
Tätheten som uppstod och möglet som brev på posten
 
Ni har väl troligtvis en oisolerad platta på mark,
och ligger det då matta(ev linoleum matta med filtundersida underst?)mot fukt, fukt som kan ha varit el nu är pågående
så kan även ämnen (förutom mögel och bakterier) från ex nedbrutet mattlim göra att människor inte mår bra.

Att bara mäta fukt är inte tillräckligt utan även gamla torra fuktskador ställer till det för människors hälsa så lita inte på att det är bra bara för att det är torrt nu!

Ni kanske har mer fukt/mögelskador i ex tak, väggar golv mm?, el fler skador efter råttor mm?,ni kanske inte har isolerat ventilationsrören rätt?, ventilationen kanske är helt feldimensionerad/felgjord?,hur ser marken mm ut utanför huset? mm mm
Väldigt många frågetecken!

Om jag var er så skulle jag ta in en seriös och väldigt kunnig firma som arbetar med fukt och mögelproblematik i bostäder(det finns en del oseriösa)som får göra en helhetsbedömning och ta prover som analyseras på godkända labb och sen utifrån svaren komma med åtgärdsförslag

OBS!Vid provtagningar är det viktigt att de boende inte utsätts för de skadliga ämnen som kan frigöras vid provtagningarna.

Vilken jobbig situation ni är i nu, men med kunnigt folk så brukar det mesta gå att lösa.
Lycka till!
 
B brfbo skrev:
Ni har väl troligtvis en oisolerad platta på mark,
och ligger det då matta(ev linoleum matta med filtundersida underst?)mot fukt, fukt som kan ha varit el nu är pågående
så kan även ämnen (förutom mögel och bakterier) från ex nedbrutet mattlim göra att människor inte mår bra.

Att bara mäta fukt är inte tillräckligt utan även gamla torra fuktskador ställer till det för människors hälsa så lita inte på att det är bra bara för att det är torrt nu!

Ni kanske har mer fukt/mögelskador i ex tak, väggar golv mm?, el fler skador efter råttor mm?,ni kanske inte har isolerat ventilationsrören rätt?, ventilationen kanske är helt feldimensionerad/felgjord?,hur ser marken mm ut utanför huset? mm mm
Väldigt många frågetecken!

Om jag var er så skulle jag ta in en seriös och väldigt kunnig firma som arbetar med fukt och mögelproblematik i bostäder(det finns en del oseriösa)som får göra en helhetsbedömning och ta prover som analyseras på godkända labb och sen utifrån svaren komma med åtgärdsförslag

OBS!Vid provtagningar är det viktigt att de boende inte utsätts för de skadliga ämnen som kan frigöras vid provtagningarna.

Vilken jobbig situation ni är i nu, men med kunnigt folk så brukar det mesta gå att lösa.
Lycka till!
Det börjar bli väldigt jobbigt nu faktiskt. Vill gärna hitta felet och åtgärda det. Börjar ge upp. Firmor som varit hit har varit Anticimex, Ocab och Polygon. Jag hoppas de är seriösa. Den ena firman tyckte vi skulle ta bort plastmatta under laminatgolvet och den andra firman avfärdade det. Jobbigt när de tycker olika. I och med vattenskadan(som också blev sanering av råttbo) med golvläggning och tapetsering kan vi nu inte ta luftprov på emissioner heller. Mögel borde vi kanske kunna ta på.
I snart 5 v har vi hållit på med vattenskadan och vi upplever att vi blivit sämre under dessa veckor. Det är alltså blivit en 5 v fördröjning på att hitta vårt problem. Firman som orsakade vattenskadan vill att vi utvärderar när allt är återställt om det skulle kunna vara råttboet vi känt av. Allt tar bara så lång tid, får lite panik över det.
Ett test på övervåningen i somras visade höga halter av mögel(beställde ett på nätet och sen skickades det till Danmark) . En firma trodde på att det var möglet på vinden som provet kände av(den gamla läckan med torrt mögel som de säger att vi inte ska känna av).
Innertaket på vår vind består av oljad plywood en sån hade lossnat och var alldeles fuktig. En takpanna låg snett. Takpannan är tillrätta lagd och plywooden är utbytt. De som har varit upp på vinden säger att det luktar frisk vind. Ska man byta ut plywooden med "torrt" mögel på också? Skulle gärna byta tak men då vi är 4 hus som sitter ihop kan inte bara vi byta(en av grannarna vill inte trots att taken är 44 år) .
Nog finns det många frågetecken om vart felet/felen sitter. Hade önskat att vi haft riktig mögeldoft hemma då hade vi kanske kunnat lokaliserat problemet. Vi kan inte bryta upp hela huset för det här vi inte ekonomiska resurser till. Vi bytte takfönster för att slippa läckage och problem och efter bytet har det. bara gått utför så att säga.
 
B byggarätt skrev:
Ja det problem som måste lösas när symptomens orsak är hittad är antagligen en ventilationsanläggning med övertryck och luftrening!!

Jag kan tänka mig att familjen drabbats av polyuretanskum som användts vid för låg temperatur när takfönstret monterades???
Tätheten som uppstod och möglet som brev på posten
Om jag minns rätt var det runt 0 grader och lite snö i luften när de bytte takfönstrena. Kan man reagera på skummet? Kan skummet mögla om det tätas med när det är för kallt?
 
S Sockan72 skrev:
Om det kommit fukt under plastmattan och det var en OSB skiva under kan det utsöndra formaldehyd vilket i sin tur kan skapa en tillfällig eller i värsta fall kronisk allergisk överkänslighet. Hade en kund på Södermalm som drabbades av det pga linoleummatta och fukt.
Vad får man för symtom på allergi mot formaldehyd? Blir det en lukt av fuktig OSB skiva?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Kan vara idé att mäta både VOC och MVOC. Då kan man ringa in om det finns emmisioner från tex mattan eller någon biologoskt process från råttboet. Båda låter tänkbara imo.
Är det luftprover?
 
H helmaa skrev:
Är det luftprover?
Ja det är det är. Kemisterna som analyserar brukar kunna ge en bra hint om vad avvikelser i provsvaren kan bero på. tex förtvålning av mattlim.

Jag har gjort sådana tester i jobbet och då använt utrustning och analys från Eurofins.
 
  • Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
H helmaa skrev:
Det börjar bli väldigt jobbigt nu faktiskt. Vill gärna hitta felet och åtgärda det. Börjar ge upp. Firmor som varit hit har varit Anticimex, Ocab och Polygon. Jag hoppas de är seriösa. Den ena firman tyckte vi skulle ta bort plastmatta under laminatgolvet och den andra firman avfärdade det. Jobbigt när de tycker olika. I och med vattenskadan(som också blev sanering av råttbo) med golvläggning och tapetsering kan vi nu inte ta luftprov på emissioner heller. Mögel borde vi kanske kunna ta på.
I snart 5 v har vi hållit på med vattenskadan och vi upplever att vi blivit sämre under dessa veckor. Det är alltså blivit en 5 v fördröjning på att hitta vårt problem. Firman som orsakade vattenskadan vill att vi utvärderar när allt är återställt om det skulle kunna vara råttboet vi känt av. Allt tar bara så lång tid, får lite panik över det.
Ett test på övervåningen i somras visade höga halter av mögel(beställde ett på nätet och sen skickades det till Danmark) . En firma trodde på att det var möglet på vinden som provet kände av(den gamla läckan med torrt mögel som de säger att vi inte ska känna av).
Innertaket på vår vind består av oljad plywood en sån hade lossnat och var alldeles fuktig. En takpanna låg snett. Takpannan är tillrätta lagd och plywooden är utbytt. De som har varit upp på vinden säger att det luktar frisk vind. Ska man byta ut plywooden med "torrt" mögel på också? Skulle gärna byta tak men då vi är 4 hus som sitter ihop kan inte bara vi byta(en av grannarna vill inte trots att taken är 44 år) .
Nog finns det många frågetecken om vart felet/felen sitter. Hade önskat att vi haft riktig mögeldoft hemma då hade vi kanske kunnat lokaliserat problemet. Vi kan inte bryta upp hela huset för det här vi inte ekonomiska resurser till. Vi bytte takfönster för att slippa läckage och problem och efter bytet har det. bara gått utför så att säga.
Ja allt mögel ska tas bort!vare sig det är blött el torrt.

Det är vanligt att mögel finns inbyggt alltså ej direkt synligt ex under golv i väggar i tak,
kanske vattenläckan i taket är mer utbredd än vad som var synlig kanske den har runnit ner i väggar o innertak?
kanske du har mer matta under fler golv som döljer fukt/ mögelskador?Är det oisolerad platta på mark? så är det en riskkonstruktion och det är inte ovanligt att man också får problem med fukt i träsyllar under väggarna.
Om jag minns rätt så är det redan vid ca RF 70 som vissa mögelsorter kan växa till(o dina värden var väl högre, RF 76).
Det finns väldigt många mögelsorter, en del luktar o en del luktar inte,och en del sorter mår vi sämre av.

I väntan på att ni kommer fram till orsaken och kan åtgärda så kan ev en luftrenare underlätta för er(Astma och allergiförbundet kan kanske rekommendera en)

Eurofins Pegasus labb har jag bra erfarenhet av.

Om det visar sig att att problemen beror på fukt underifrån(förutom takläckan o fel ventilation) så kan ev ett ventilerat golv vara värt att lägga samt byta ut syllar under väggarna o ev ta bort en bit av nedersta delen av innerväggarna, och få till rätt ventilation med rätt luftflöden (liter per sekund,som Boverket rek).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.