Hej,

Vi har byggt hus i Göteborgsregionen, ett Villa Kalmar. Vi har precis inrett vinden och installerat fyra element där och elektrisk golvvärme i badrummet. Göteborgs kommun vill att vi skickar in "Mätning av byggnadens energianvändning". Hur gör jag en sådan? Kan jag göra det själv? Jag har skrivit ner hur mycket värmepannan (frånluftsvärme Nibe F730) förbrukat varje månad i snart 10 månader, antar att jag behöver 12 månader.

Men när jag väl har 12 månader, hur gör jag då?

Ursäkta om frågan är ställd tidigare, jag hittade inte detta men däremot många som gjort energiberäkningar inför isolering. Inte efter så att säga. Det kanske är samma sak. En fågel viskade i mitt öra att man kunde lämna uppgifterna via Boverket men jag hittar ingen sån funktion där.
 
Varför inte ringa Göteborgs kommun och tala med ansvarig där och fråga vad de vill.
Då får du ju veta. Det måste vara någon avdelning på kommunen som skickat ut brevet med de efterfrågade uppgifterna.
 
Hur länge sedan är det som huset byggdes och blev slutbesiktigat, och har någon energideklaration lämnats in alls sedan bygget?
Det är väl numera normal rutin, att varje nybygge skall energideklareras, liksom att man skall göra en OVK-besiktning (obligatorisk ventilationskontroll) som kommunen skall ha en kopia av.
Till vad nytta vet jag dock inte.
 
När jag ansökte om bygglov 2017 var det tvunget att finnas en energiberäkning för att få bygglov beviljat.
Sedan har jag förstått det som att det krävs en mera uppmätt energiberäkning/kalkyl vi den försäljning.
 
Löste det sig? Kan hjälpa dig annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.