Vi planerar att byta kök till våren och behöver lite råd.

Bifogar bild på ungefär hur det gamla köket ser ut idag och hur vi tänkt lite.
Vet att lösningen inte är optimal om man ser till "triangeln", men mottar gärna tips och idéer.

I vardagsrummet har vi matsalsmöbel och vi kommer därav inte behöva köksbordet längre, därav köksön med sittplatser.
Dörren vid kyl och frys öppnas utåt mot tvättstugan och den gamla dörröppningen mot hallen byggs igen, samtidigt som det öppnas upp ut mot vardagsrummet. (ca. 2800-3000mm)

Ös på med tankar och idéer!

Ritning av ett befintligt köksplanlösning med måttangivelser och markerade vitvaror och köksö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Befintligt kök:
Översiktsplan av kök med köksö, bord och stolar, kyl/frys, diskmaskin och spis placerade runt väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny planlösning:
Planritning av ett kök med kyl, frys, diskmaskin, mikrovågsugn och köksö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för bröstningshöjd på fönstret?

Jag hade nog personligen gjort en modell av "u-kök" istället. Dvs ha bänkskåp på fönsterväggen, tagit bort dörröppningen till köket från hallen, fortsatt med bänkskåp på denna sida och avslutat med en bardisk mot vardagsrummet istället. Sedan hade jag satt högskåp på väggen mot klädvården. Känns mer naturligt i mitt tycke :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Vad är det för bröstningshöjd på fönstret?

Jag hade nog personligen gjort en modell av "u-kök" istället. Dvs ha bänkskåp på fönsterväggen, tagit bort dörröppningen till köket från hallen, fortsatt med bänkskåp på denna sida och avslutat med en bardisk mot vardagsrummet istället. Sedan hade jag satt högskåp på väggen mot klädvården. Känns mer naturligt i mitt tycke :)
Det är ingen dum idé, men det är tyvärr inte mer än 780mm från golv till underkant fönster.

Tanken med placeringen av diskho är tillgängligheten vad det gäller VA-installationer, blir lite för mycket jobb att flytta dessa :)
 
BirgitS
Det är inte kul att gå med stora pastakastruller fulla med kokhett vatten över golvet, oavsett om man har småbarn (barn eller barnbarn) att snubbla över eller är äldre med balans- eller rörelseproblem (hänt många skållningsolyckor). Det är därför värt väldigt mycket att ha hällen och diskhon i samma bänklängd. Till nöds kan man ju acceptera att det bara är en dryg meter golv så det bara är att vända på sig men i ditt fall är det ju flera meter golv att ta sig över. Jag skulle därför välja att flytta bort ugn och mikro för att i stället få dit även hällen.

P piko skrev:
Det är ingen dum idé, men det är tyvärr inte mer än 780mm från golv till underkant fönster.
Nåja, det finns ju lösningar för det också. För det skulle göra mycket för köket att kunna få till ett L-kök längs fönster- och hallvägg. Det skulle kunna bli riktigt bra.
 
Vad är det för fasad? Om trä så är lätt att sätta in ett lite mindre fönster utan att det någonsin syns att det blivit gjort.

Med tanke på hur omfattande projekt det ändå är med rivning av vägg, golvbyte, kök osv så hade jag personligen inte tvekat på att peta in några extra kulor för att få det så bra det bara kan bli än att ta en halvdan genväg för att spara 10-15k i ett relativt dyrt projekt. Nu vet jag inte vad förutsättningarna är, tex om det är källare, torpargrund, gjuten platta osv men jag hade inte tvekat i vilket fall (y):)

Vad är det för mått på köket?
 
Gammelnörden
Provade lite med Ikea home planner men jag fick inte till kökshalvön, så det blev representerat av ett bord. Det är trixigt med just den biten eftersom köket är ganska smalt och hur jag än flyttade runt det kändes det som att köksbord är en bättre lösning. Den här versionen bygger på att man flyttar dörren till tvättstugan och går genom förrådet istället. Med frukostbaren mot vardagsrummet kan den fungera som buffébord vid bjudningar. Hoppas att fönstret medger att man placerar högskåp mot hallväggen.
Planritning av ett smalt kök med skåp, vitvaror, och en köksö representerad av ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av smalt kök med bord istället för ö och inbyggda skåp, nära fönster och dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-planering av ett smalt kök med mörka skåp, vit kakelvägg, matbord istället för köksö, och dörr till tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte kul att gå med stora pastakastruller fulla med kokhett vatten över golvet, oavsett om man har småbarn (barn eller barnbarn) att snubbla över eller är äldre med balans- eller rörelseproblem (hänt många skållningsolyckor). Det är därför värt väldigt mycket att ha hällen och diskhon i samma bänklängd. Till nöds kan man ju acceptera att det bara är en dryg meter golv så det bara är att vända på sig men i ditt fall är det ju flera meter golv att ta sig över. Jag skulle därför välja att flytta bort ugn och mikro för att i stället få dit även hällen.


Nåja, det finns ju lösningar för det också. För det skulle göra mycket för köket att kunna få till ett L-kök längs fönster- och hallvägg. Det skulle kunna bli riktigt bra.
Fast flera meter är lite överdrivet kanske, blir ca två meter :)

Jag har lite svårt för köksbänkar som är högre än fönsternivå.

J Jarlsgård skrev:
Vad är det för fasad? Om trä så är lätt att sätta in ett lite mindre fönster utan att det någonsin syns att det blivit gjort.

Med tanke på hur omfattande projekt det ändå är med rivning av vägg, golvbyte, kök osv så hade jag personligen inte tvekat på att peta in några extra kulor för att få det så bra det bara kan bli än att ta en halvdan genväg för att spara 10-15k i ett relativt dyrt projekt. Nu vet jag inte vad förutsättningarna är, tex om det är källare, torpargrund, gjuten platta osv men jag hade inte tvekat i vilket fall (y):)

Vad är det för mått på köket?
Det är mexitegelfasad, och byta fönster är inte aktuellt, det är nytt sen lite drygt ett år tillbaka :)

Platta på mark med uppreglat golv.

Måtten på köket är 4760x3410
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Provade lite med Ikea home planner men jag fick inte till kökshalvön, så det blev representerat av ett bord. Det är trixigt med just den biten eftersom köket är ganska smalt och hur jag än flyttade runt det kändes det som att köksbord är en bättre lösning. Den här versionen bygger på att man flyttar dörren till tvättstugan och går genom förrådet istället. Med frukostbaren mot vardagsrummet kan den fungera som buffébord vid bjudningar. Hoppas att fönstret medger att man placerar högskåp mot hallväggen.
[bild] [bild] [bild]
Tack för förslaget, jag tror det ska funka med högskåp efter den väggen.
Dock funkar inte dörrplaceringen då det står ventilationsaggregat i det hörnet i förrådet :)
 
Något som jag uppskattar nåt oerhört är att ha spisen placerad så att man inte stirrar in i en vägg när man står vid den. Om man istället tänker sig att man från spisen kan titta ut över vardagsrummet så blir det betydligt trevligare.
Om du skulle placera spishällen i halvön ut mot vardagsrummet så får du en annan rymd och för ”triangelns” skull så placerar du k/f där du ritat spis/fläkt. Att ha någon meter över golvet från k/f är ju lugnt. Då finns plats kvar att ha ett mindre ”frukostbord” inne i köket.
 
  • Skiss av ett kök med annoteringar visar föreslagen placering av spisen mot vardagsrummet för bättre öppenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
P piko skrev:
Fast flera meter är lite överdrivet kanske, blir ca två meter
Nåja, jag blir irriterad varenda gång min sambo går bakom mig, som står vid bänken, med pastakastrullen från hällen till hon (1 m emellan exakt i samma bänklängd) för jag blir alltid rädd för vad som skulle ha hänt om jag inte hade märkt honom utan tagit ett kliv bakåt.
 
Vad är det för avstånd mellan fönstret och väggen som vetter mot hallen?
 
J Jarlsgård skrev:
Vad är det för avstånd mellan fönstret och väggen som vetter mot hallen?
Det är 650mm från väggen till fönstersmygen.
 
Har funderat lite mer ikväll och tagit till mig lite av era idéer.
Öppningen man ser på andra bilden är tänkt att bli en hörnlös öppning, tänkte öppna upp ca. 300mm mot hallen också.



3D-rendering av ett modernt kök med öppen planlösning mot hallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-ritning av ett modernt kök med köksö och planerad hörnlös öppning mot hallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av kökslayout med måtten, inkluderar öppning mot hall, skåp och vitvaror placerade längs väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
M Maximarcus skrev:
Något som jag uppskattar nåt oerhört är att ha spisen placerad så att man inte stirrar in i en vägg när man står vid den. Om man istället tänker sig att man från spisen kan titta ut över vardagsrummet så blir det betydligt trevligare.
Om du skulle placera spishällen i halvön ut mot vardagsrummet så får du en annan rymd och för ”triangelns” skull så placerar du k/f där du ritat spis/fläkt. Att ha någon meter över golvet från k/f är ju lugnt. Då finns plats kvar att ha ett mindre ”frukostbord” inne i köket.
Jag är lite orolig att fett från hällen stänker ut på golvet i vardagsrummet med en sån lösning.
Jag vet ju hur kaklet kan se ut ibland :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Bättre så, men jag föreslår att du vänder den rostfria diskbänken för att slippa en skarv som gör att man inte kan lägga skärbrädan bredvid diskhon och slippa att det står disk/förpackningar på tork just där man vill stå och skära grönsaker mm. Sen borde ju egentligen diskmaskinen vara på andra sidan diskhon så att det blir nära till skåpen där porslin och glas förvaras men å andra sidan så blir då avståndet mellan ho och häll väl kort så du behöver fundera över vilken nackdel du tycker är allvarligast.

P piko skrev:
Jag är lite orolig att fett från hällen stänker ut på golvet i vardagsrummet med en sån lösning.
Jag vet ju hur kaklet kan se ut ibland :)
Ja, då bör ju antingen bänkskivan vara 90 cm djup eller att man bygger upp en 20 cm hög "vägg" som fungerar som stänkskydd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.