Hej!

Har en fundering om golvvärme som kopplas till en kökspanna.

Vi har en gammal vedeldad kökspanna som värmer radiatorer + varmvattenberedare, ingen ackumulatortank förutom vv-beredaren. Vattnet som skickas ut till radiatorerna varierar alltså med värmen i pannan, från cirka 30 grader upp till 80 (normalt, går givetvis att få både högre och lägre temp).

Min fråga är om och hur man kan koppla på en golvärmeslinga på det befintliga systemet? Tankarna går till att använda nån form av shunt. Men okunnig som jag är så vet jag inte riktigt hur det funkar och vad som behövs.

Av någon anledning tyckte rörmokaren att vi skulle sätta en separat värmepatron på golvvärmeslingan när vi la in det i hallen, men det är alltså det jag vill komma ifrån med tanke på elförbrukningen.

Hoppas på tips! Och är tacksam för alla sådana!

/Gustav
 
Gammalt hus, gammalt rörsystem för högtemp och kökspanna utan acktank fungerar dåligt mot GV, klart går omdu sätter en helshuntning till GV med utgivare, är det den anläggning med självcirk, var så förr i tiden
 
J jonaserik skrev:
Gammalt hus, gammalt rörsystem för högtemp och kökspanna utan acktank fungerar dåligt mot GV, klart går omdu sätter en helshuntning till GV med utgivare, är det den anläggning med självcirk, var så förr i tiden
Man kan väl säga som så att det är dålig självcirkulation. Gamla grova stålrör som på några ställen byts ut mot tunnare kopparrör. Det går långsamt runt om man eldar försiktigt, men det sitter en cirkulationspump ansluten som vi kör runt det med.

Tänker att om man kan shunta ner (heter det så) det varma radiatorvattnet till rätt temperatur så kanske det går att få ihop med golvvärme? För visst funkar det så att man blandar kallt och varmt vatten till önskad temperatur med shunten? Är det något annat än temperaturen som kan göra det svårt med att få ihop systemen tror du?
Tack för svar!
 
G GustavMattsson skrev:
Är det något annat än temperaturen som kan göra det svårt med att få ihop systemen tror du?
Om du har en helshunt , dom brukar vara rätt långsamma i regleringen så måste det vara en med pump,shunt,och maxtermostat
( 45 C ) för att inte få för hög temp på GV,, det jag ser är att det kanske kommer att bli flukterande värme på GV då pannan kan gå upp i värme rätt snabbt. Det behövs nog inte många W för att hålla det varmt, en som jag vet satte en liten VVB 15 L och liiiten pump samt in tempen på 20 C för GV i ett badrum, kostnaden för en helshunt överstiger nog kostnaden för VVB och drift med råge, normalt så har man en acktank vid vedeldning för att få ut så mycket som möjligt av pannan, pyselda är inget bra
 
Ok, tack för tipset. Ska undersöka saken närmare med vvb tillkopplat. Vi skippar pyseldandet nu och kör rejäla brasor när vi är hemma, när det inte brinner i pannan så värms huset upp av elpatron i vvb, som för övrigt fungerar lite som en acc-tank då den är på 200 lit. Inte mycket men alltid något :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.