När det som är synligt ser ut som det gör,
hur fn ser det då ut det som inte är synligt!!!och hur länge håller det!!!
Betala inte!
Låt företaget försöka åtgärda,
Ta dit en besiktningsman och se till att han gör en noggrann besiktning(med ev filmning också) och att han dokumenterar allt ordentligt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Tidigare inlägg har beskrivit precis det du borde göra.
1. Berätta för företaget alla de detaljer du tycker har blivit fel, och be dem åtgärda. Detta ska ske utan extra kostnad för dig.
2. Anlita en besiktningsman som besiktigar arbetet efter korrigeringar. Berätta för företaget att du tänker anlita en besiktningsman, så att de vet att deras arbete kommer att bli kontrollerat (kan eventuellt få dem att sluta skicka stolpskott till dig).
3. Håll inne betalningen tills besiktningsmannen har givit sitt utlåtande. Försök att få besiktningsmannen att uppskatta kostnaden för att åtgärda eventuella kvarvarande problem, och håll fortsatt inne med motsvarande belopp.

Jag brukar vad gäller besiktningsmän tipsa om sbr.se, och gör så även denna gång.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Med tanke på strulet så tycker jag att det är rimligt att firman ersätter kostnaden för besiktningen – givetvis med en besiktningsman som MrRuby väljer och anlitar (så att hen inte har några bindningar till firman).
 
Är det verkligen brukligt att relina ända upp i avluftningen ? Det primära torde väl ändå vara där det strömmar vatten?
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Är det verkligen brukligt att relina ända upp i avluftningen ? Det primära torde väl ändå vara där det strömmar vatten?
Bland annat svavelväte fräter på ex. gjutjärnsledningar och kan i förlängningen leda till att även avluftningen fräts sönder, något som kan resultera i en rätt tråkig luft i huset. Därför ska även avluftningar relinas.
 
N NoOne2k skrev:
Bland annat svavelväte fräter på ex. gjutjärnsledningar och kan i förlängningen leda till att även avluftningen fräts sönder, något som kan resultera i en rätt tråkig luft i huset. Därför ska även avluftningar relinas.
Jo det köper jag men jag tänkte mest på ts där avluftningen är i plast......
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jo det köper jag men jag tänkte mest på ts där avluftningen är i plast......
Helt rätt, plastledningar behöver ytterst sällan relinas, en onödig kostnad...
 
A
Om de nu har förstört en vägg i ett nytt badrum kostar detta antagligen mer än 100000 kr att åtgärda.

Utöver detta är kanske skadorna på rören pga kass relining omfattande så att rören behöver bytas...

Detta kan vara värsta scenario..

Så:
1: Betala ingenting
2: informera företaget att du kommer ta dit besiktningspersoner som kommer inspektera
3: Informera att du eventuellt kommer kräva ersättning för följdskador

Du kan inte vägra företaget från att åtgärda felen men var tydlig med att allt ska ske fackmannamässigt. Dokumentera alla åtgärder som firman gör.
 
M
Absoluta nummer ett är att skriftligen bestrida fakturan och samtidigt meddela att fakturan betalas när besiktningsmannen har godkänt arbetet.

det är otroligt viktigt för din egen skull att du gör detta.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Y
Tack för er hjälp.

Firman tog sitt ansvar och vi kom överens om ett prisavdrag.

Nu måste jag försöka åtgärda toaletten på något sätt...

Mvh
 
Y MrRuby skrev:
Tack för er hjälp.

Firman tog sitt ansvar och vi kom överens om ett prisavdrag.

Nu måste jag försöka åtgärda toaletten på något sätt...

Mvh

Jag tycker att toaletten ska åtgärdas av firman eller dess försäkringsbolag. De ska ha en ansvarsförsäkring som hanterar klanterier.
 
Går det inte att fräsa bort den relining som är gjord på toaletten? Så pass mycket att du kan få tillbaka toastolen
 
N NoOne2k skrev:
Bland annat svavelväte fräter på ex. gjutjärnsledningar och kan i förlängningen leda till att även avluftningen fräts sönder, något som kan resultera i en rätt tråkig luft i huset. Därför ska även avluftningar relinas.
Tja det fräts garanterat mer i stammarna. Men visst kan det vara bra att relinia avluftningen.
 
Krilleman
Y MrRuby skrev:
Får bli så! Jag vet tex att det inte kommer gå att fixa toaletten utan att ta ner väggen, man kommer inte kunna komma åt och få det rätt.
Ska jag acceptera lösningar som "funkar" men inte är fackmannamässigt utfört?
Vad skulle kalaset gå på?

Jag hoppas du inte betalade i förskott!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.