Jag har precis vunnit och skrivit kontrakt på ett äldre fritidshus från 1938. Vi utförde en besiktning och har nu fått besiktningsprotokollet. Eftersom att jag är total novis inom detta och alltid bara haft hyresrätter så undrar jag vad som är stora varningsflaggor som gör att det inte är värt att köpa huset.
Jag förstår att ett äldre hus kommer innebära lite jobb, och detta är något jag är villig att göra jag har dock tänkt att de får ske pö om pö när tid och pengar finns.
Det jag oroade mig mest över var dels att det i besiktningen skrevs att avloppssystemet var av gjutjärn och original från 1938. Det stod att de räknades ha en livslängd på 60 år och det borde ju betyda att det behöver bytas ut typ nu?
Har ni tips och råd till mig? Nitar som jag ska försöka undvika?


Detta var riskbedömningen som stod i besiktningsprotokollet:

1.) Risk bedöms finnas för fuktproblematik i det fallet att husets våta zoner inte omfattas av
ändamålsenligt tätskikt när tappvatten utsöndras/utspills i direkt närhet till ej regelenligt
fuktskyddade områden, t.ex. otät golvbrunn och i betonggrop.
2.) Risk bedöms finnas för fortsatt utveckling av mikrobiell tillväxt i krypgrunden/golvbjälklaget i
det fallet att omständigheten inte saneras och grunden till problemet inte åtgärdas. Idag är
husets ventilationsspalter belamrade i två gavlar. Hela grunden kan inte synas då tillträde
saknas på besiktningsdagen.
3.) Risk bedöms finnas för fortsatt utveckling mikrobiell problematik i husets uteplats samt äldre
vit färgsättning utvändigt idet fallet ändamålsenligt avhjälpande underhåll inte sker.
4.) Risk bedöms finnas för fortsatt skadeutveckling avseende skadeinsekter på vinden och
husgrunden med utgångspunkt i betonggrop i köket i det fallet omständigheterna inte avhjälps
ändamålsenligt.
5.) Risk bedöms finnas för kortslutningsproblematik med utgångspunkt ur husets äldre/föråldrade
elinstallationer/elkablar.
6.) Risk bedöms finnas för spillvattenläckage i det fallet husets äldre avloppssystem av gjutjärn
rostar sönder.
 
Hej!

Grattis till köpet! (hoppas jag)

Har du skrivit under så är det kanske sent att oroa sig eller fundera på om det finns problem som gör att det inte är värt att köpa huset.

Jag hade oroat mig mest för att det finns mögel i grunden. Först av allt, se till att öppna ventilerna så du får ventilation i grunden. En pytteliten grej som är enkel att göra. Det kan vara väldigt dyrt och tidskrävande att komma tillrätta med.

Låter som att det är väldigt fuktigt under/kring huset. Det problemet måste åtgärdas.

Betonggrop i köket?

Avlopppssystem går att byta, en del jobb såklart beroende på konstruktion...

Den bistra sanningen är fukt och mögelproblem, utdömda badrum och föråldrad el. En hel del som du kanske inte bör/får göra själv.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tack...(hoppas jag). ;)
Jag har en besiktningsklausul i kontraktet där jag får dra mig ur köpet om det kom fram något vid besiktningen.

Betonggropen är i köket om man öppnar en lucka bredvid vasken och kollar ner. Tydligen så utsöndrar varmvattenberedaren fukt in där och den fukten behöver ledas om och gropen "täppas igen".
Som jag förstod det på besiktningsmannen så var inte möglet så farligt och att han tyckte grunden var förvånansvärt fin. Men man hör ju alltid att man ska akta sig för mögel.

Jag förstår som sagt att det kan vara lite jobb jag är mest orolig att det ska vara saker som inte går att fixa och att jag köpt något jag aldrig kommer kunna fixa eller bli av med och bara sitta med massa skulder.

Lägger till lite bilder.
 
  • Skador och mögel i betonggrop i kök, trolig fuktskada nära varmvattenberedarens säkerhetsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Panelskadad luftvärmepump utan skyddskåpa och tätning, misstänkt mögel vid husgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fyra bilder som visar en träkonstruktion med tecken på mögelpåväxt i en betonggrop, refererat till en husbesiktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska det bli permanentboende eller fortsätta att vara fritidshus?
Fritidshus byggs ofta lite enklare än permanentbostäder, dvs sämre isolering, fönster och grundkonstruktioner.

Hursomhelst så låter det att där finns lite att jobba med.
 
E etompau skrev:
Ska det bli permanentboende eller fortsätta att vara fritidshus?
Fritidshus byggs ofta lite enklare än permanentbostäder, dvs sämre isolering, fönster och grundkonstruktioner.

Hursomhelst så låter det att där finns lite att jobba med.

Tanken är att det ska fortsätta vara ett fritidshus där vi ska spendera somrarna och annan ledighet men även vara där lite på helger.
Jag antar att alla äldre hus har lite att jobba med men min oro är att det ska vara något akut väldigt dyrt som leder till att jag måste ta tag i en stor renovering direkt. Jag hade önskat att ta lite i sommar och lite nästa sommar och har inte riktigt råd med 100 000 kronors renoveringar från start.
 
Madeleineny Madeleineny skrev:
Tanken är att det ska fortsätta vara ett fritidshus där vi ska spendera somrarna och annan ledighet men även vara där lite på helger.
Jag antar att alla äldre hus har lite att jobba med men min oro är att det ska vara något akut väldigt dyrt som leder till att jag måste ta tag i en stor renovering direkt. Jag hade önskat att ta lite i sommar och lite nästa sommar och har inte riktigt råd med 100 000 kronors renoveringar från start.
I ett (fritids)hus från 1938 lär det alltid finns skador och påväxt på trämaterial. Viktigt är att taket är tätt, att takpannor och underlag är någorlunda friska och att inte regn och fukt kan tränga in.
Hemmafix kan också vara en källa till strul. Se upp med elanläggningen (uttag/brytare/proppcentral jordfelsbrytare) att den är någorlunda fräsch.

VVS är också en tung post om det blir fel och problem.
 
Att gjutjärnsavloppet skulle vara uttjänt är långt ifrån säkert. Om förhållandena är rätt kan de klara sig lätt över 100 år. Att de sägs behövas bytas efter 60 tror jag mer handlar om värsta scenariot.
 
Det kan vara värt att ta reda på vad mögelangreppen beror på (om det är möjligt). Kommer man åt orsaken så är det en bra början, då förvärras i alla fall inte skadorna.

I krypgrunden finns det en del enklare åtgärder man kan göra som att isolera mot markfukt, ta bort överflödigt organiskt material osv. Att installera avfuktare är heller ingen jättekostnad. Sedan är det svårt att avgöra om det är tillräckligt. Är trossbotten så pass angripen att materialet tagit skada/försvagats så hade jag dragit öronen åt mig.

Är det krypgrund med "våtutrymmena" på bottenvåningen borde det inte vara så komplicerat att byta avloppet? Eller bli så stora skador vid läckage...

Annars gratulerar jag till ett (förhoppningsvis) lyckat köp. Tänk på att hade du inte köpt det så hade det inte varit ditt ;)
 
Hemmakatten
Ledsen, men jag hade aldrig köpt ett hus med röta, mögel, skadeinsekter, brandrisk pga gammal el, egen? gammal avloppsanläggning mm mm. Kan komma att kosta hur många hundra tusen kronor som helst att åtgärda.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ledsen, men jag hade aldrig köpt ett hus med röta, mögel, skadeinsekter, brandrisk pga gammal el, egen? gammal avloppsanläggning mm mm. Kan komma att kosta hur många hundra tusen kronor som helst att åtgärda.
Fast lite röta/mögel kan man nog hitta väldigt ofta i gamla fritidshus. Skadeinsekter kan handla om ett getingbo... Ordet brandrisk förekommer inte i tråden innan ditt inlägg ;) men visst kan det finnas "renoveringsbehov" på elsidan i en gammal installation. Samma sak med avloppet. Kan behöva åtgärdas men kan även fungera länge.

Jag tycker inte besiktningsprotokollet är så alarmerande att huset inte kan vara köpvärt men man ska naturligtvis vara medveten om att man köper en gammal kåk med en del brister och renoveringsbehov och betala därefter.
 
  • Gilla
Trollöra och 1 till
  • Laddar…
Alla trähus prickas för mögelangrepp även nya hus. Det är ett organiskt material och en friskrivning som alla besiktningsmän gör. Det där är inget att oroa sig för, åtminstone inte det som framgår på bilderna.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ledsen, men jag hade aldrig köpt ett hus med röta, mögel, skadeinsekter, brandrisk pga gammal el, egen? gammal avloppsanläggning mm mm. Kan komma att kosta hur många hundra tusen kronor som helst att åtgärda.

Ja risken är ju att det blir dyrt. Röta vet vi inte om det är det ska vi kolla närmre på nu. Ägarna hade haft Anticimex där för skadedjuren och det verkade inte vara någon större fara.
Vi planerar att ha den i många år så att vi behöver byta ut saker spelar inte så stor roll så läget är precis där vi vill ha den.

Men jag håller med om att elen är det som känns läskigast men besiktningsmannen sa inget om brandfara dock.
 
F Finndjävel skrev:
Alla trähus prickas för mögelangrepp även nya hus. Det är ett organiskt material och en friskrivning som alla besiktningsmän gör. Det där är inget att oroa sig för, åtminstone inte det som framgår på bilderna.
Tack, besiktningsmannen uttryckte sig ungefär som du. Att mögel nästan är att vänta på ett så pass gammalt hus men att han inte tyckte att det var så farligt. Han visade bilder på andra hus i jämförelse och sa att vi nog skulle kunna komma till rätta med det som fanns.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast lite röta/mögel kan man nog hitta väldigt ofta i gamla fritidshus. Skadeinsekter kan handla om ett getingbo... Ordet brandrisk förekommer inte i tråden innan ditt inlägg ;) men visst kan det finnas "renoveringsbehov" på elsidan i en gammal installation. Samma sak med avloppet. Kan behöva åtgärdas men kan även fungera länge.

Jag tycker inte besiktningsprotokollet är så alarmerande att huset inte kan vara köpvärt men man ska naturligtvis vara medveten om att man köper en gammal kåk med en del brister och renoveringsbehov och betala därefter.

Tack för input. Tanken är ju att det ska vara en sommarstuga som vi ska ha under många år och vi vill ha just denna pga läget. Så att vi måste renovera är inget som egentligen stör bara vi kan ta det i en lugn takt och inte behöver börja byta ut allt på en och samma gång :)
 
Skadeinsekter kan vara vad som helst men en vanlig variant i hus som inte är uppvärmda året runt är ju strimmig trägnagare och det är ju inte särskilt alarmerande. Om och när man värmer upp året runt försvinner de och om man väljer att ha kallställt på vintern brukar de inte vara särskilt allvarliga heller. De äter väldigt långsamt och inte kärnved. Men är det husbock är det ju ett helt annat läge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.