Sedan drygt ett år bor vi i ett hus med Ballingslövkök från 2013.
Tyvärr verkar inte "3/4 bänkhörnkarusellen" tåla att användas, åtminstone inte om man lastar in en gjutjärnsgryta plus några kastruller och stekpannor...
Hela karusellen vek sig och bröt loss alla skruvarna ur skåpstommen
Konstruktionen sitter bara fastskruvad med fyra korta skruvar i stommen via en rund bottenplatta.
https://www.smarthem.se/3-4-karusel...Ux1X4xul10mgKOR9cz_cliTpzHQzh310aAnzSEALw_wcB
Jag har sökt på både Ballingslövs hemsida och på nätet efter max rekommenderad vikt - men inte hittat nåt.
Har även kontaktat Ballingslöv men inte fått svar än.
Vad har ni för erfarenheter och det kanske är nån som har koll på rekommenderad maxvikt för en sån här karusell?
En 3/4 bänkhörnkarusell för köksskåp med två trådhyllplan och central stödstolpe.
 
  • Gilla
mangeloco
  • Laddar…
Nån maxvikt vet jag inte, men man får lasta med sunt förnuft, fördela vikten och inte ha fler tunga saker på en sida.

Jag har oxå stött på rn karusell som lossnat, helt fel skruv var anledningen, 13 mm svälvborrande montageskruv som är gjorda för tunn plåt.

Skruvarna som håller karusellen ska inte vara särskillt långa, typ 20 mm, men de ska vara lite tjockare och grovgängade. Sen ska man förborra ned en mindre borr innan skruven dras i.
 
Isakare Isakare skrev:
Nån maxvikt vet jag inte, men man får lasta med sunt förnuft, fördela vikten och inte ha fler tunga saker på en sida.

Jag har oxå stött på rn karusell som lossnat, helt fel skruv var anledningen, 13 mm svälvborrande montageskruv som är gjorda för tunn plåt.

Skruvarna som håller karusellen ska inte vara särskillt långa, typ 20 mm, men de ska vara lite tjockare och grovgängade. Sen ska man förborra ned en mindre borr innan skruven dras i.
Ser ut som att man använt liknande (felaktiga) skruvar hos oss :(
Min preliminära plan är att fylla borrhålen med lamineringspolyester (sånt man använder för att plasta båtar) för att binda spånskivans fibrer runt hålen. Sedan dra i nya större träskruvar + limma den runda fästplattan med PL600.
Om skruvarna är för långa gör ju inte så mycket - de sticker ju i så fall bara ut en bit på undersidan av skåpstommen.
Svårt att komma åt att borra nya hål då karusellen verkar ha ställts in i hörnskåpet innan bänkskivan (av tung betong) lades på plats.
 
BirgitS
Det finns ju helt klart olika kvalitet på karusellerna. Den vi har är väldigt stabil jämfört med dem i släktingars Ikea-kök och vi har lastat in bland annat köksmaskiner och små-el utan problem men i Ikea-köket fick de hålla sig till lättare saker..
 
Magnus E K
Om den ser ut som på bilden och bara fäst nedtill är det ju som upplagt för problem om man förvarar något tyngre än tomma plastbyttor. Den borde vara fäst på ovansidan också.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ja, vår är ju skruvad uppåt i bänkskåpets tak/toppskiva också. Den stommen har en sådan till skillnad från de andra stommarna där man ser stenskivans undersida.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om den ser ut som på bilden och bara fäst nedtill är det ju som upplagt för problem om man förvarar något tyngre än tomma plastbyttor. Den borde vara fäst på ovansidan också.
Ballingslöv har två modeller av 3/4 karusell.
Den vi har är tyvärr bara fäst nedtill:

Montering:
Karusell 5850 monteras i topp/botten med teleskopstolpe (630-710mm).
Karusell 5842 monteras i botten, med ej justerbar höjd.
 
Fick svar från Ballingslöv:

Hej


Det beror lite på vilken av karusellerna det gäller men det ligger på mellan 10-25 kg/hylla


Med vänlig hälsning

Ballingslōv
 
Köp vanligt epoxylim. Dra i de gamla skruvarna. Håll fast med tving. Lagat flera skåp i mitt kök på det sättet. Enda nackdelen är att det blir ganska permanent.
 
Kan du inte fixa till ett fäste uppåt också då? Blir ju bra mycket mer stabilare.
Trä över ett rör med en platta uppåt typ...
 
M magnu skrev:
Köp vanligt epoxylim. Dra i de gamla skruvarna. Håll fast med tving. Lagat flera skåp i mitt kök på det sättet. Enda nackdelen är att det blir ganska permanent.
Har vridit fästet, borrat nya hål och skruvat dit fästet igen - med några klickar bygglim som extra fästhjälp.
Fick dock även vrida gallerhyllornas respektive”centrumfäste/lagring” då 1/4-uttaget i hyllan måste komma mitt för skåpluckan.
Och så är gjutjärnsgrytan och stekpannan i gjutjärn förpassade till att stå på skåpstommens bottenplatta.
 
P para skrev:
Kan du inte fixa till ett fäste uppåt också då? Blir ju bra mycket mer stabilare.
Trä över ett rör med en platta uppåt typ...
Finns tyvärr inget att fästa/skruva i då bänkskivorna är i betong...
 
Ballingslöv har grytgaller som är avsedda att tåla slit från gjutjärnsgrytor. Vi har ett grytskåp med grytgaller.

Vi har även en 3/4 karusell som är fäst i topp och botten, men bara lite lättare prylar står i den, typ rostfria kastruller. Tycker att hyllorna sviktar redan med lätta prylar, men några kilo fixar den. Ballingslöv kör med långa serier så det går säkert att köpa ett nytt hörnskåp som passar i det befintliga köket.
 
Magnus E K
D doubleH skrev:
Finns tyvärr inget att fästa/skruva i då bänkskivorna är i betong...
Det går att borra och skruva i betong. Till och med i sten. Eller limma fast en träregelbit med något superlim.
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Ballingslöv har grytgaller som är avsedda att tåla slit från gjutjärnsgrytor. Vi har ett grytskåp med grytgaller.

Vi har även en 3/4 karusell som är fäst i topp och botten, men bara lite lättare prylar står i den, typ rostfria kastruller. Tycker att hyllorna sviktar redan med lätta prylar, men några kilo fixar den. Ballingslöv kör med långa serier så det går säkert att köpa ett nytt hörnskåp som passar i det befintliga köket.
Att försöka få loss o lyfta den flera hundra kilo tunga bänkskivan för att byta hörnbänkskåpet är inget alternativ!
Att gjutjärnsgrejerna inte kan förvaras i nuvarande karusell får vi se som ett ilandsproblem...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.