Hej,
Renoveringen av vårt trapphus börjar så sakteliga närma sig slutet. Har linoljemålat och spikat knappt 500 löpmeter pärlspont på väggarna och i taket (puh!). Nu återstår bara själva trappan som långsamt börjar återfå sin forna glans.
En renoverad trappa under arbete med borttagen heltäckningsmatta, synliga limrester och verktyg för slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlad trätrappa under renovering med verktyg och stegpall, pärlspont på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat trätrapphus utan heltäckningsmatta visar nyslipade trästeg och vita vangstycken i en traditionell stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har tagit bort en gammal grå-beige heltäckningsmatta och sen avlägsnat det (sjukt hårda) limmet med en lackfräs (förnämlig produkt som varmt kan rekommenderas). Men, en fråga återstår. Vilken typ av ytbehandling skall vi välja?
Tanken från början var nog att såpskura sätt- och planstegen, och måla vangstyckena, men eftersom trappan går från hallen på nedervåningen är det nog lite väl opraktiskt. Det är dessutom rätt stora sprickor i trappan, som ligger rätt över källartrappan, så skurning skulle bli en rätt stökig affär.
Nåväl, min fundering är att istället behandla med en av Osmos hårdvaxoljeprodukter med halkskydd (3088 eller 3089, där jag antar att den senare har lite högre friktion: https://www.welinoco.com/produkt/osmo-hårdvaxolja-med-halkskydd).
Mina frågor är, vad tycker ni? Jag är lite orolig för att trappan blir för känslig ändå med små barn som kommer springa upp och ner med ytterskor, och att det kommer gulna "för mycket" med tiden. Det senare kan man kanske lösa genom att lägga in någon typ av pigment, men vill verkligen inte att det skall bli för ljust/vitt. Sen vill man ju att det skall passa med husets stil i övrigt, som är förhållandevis traditionell. Golvet i hallen på nedervåningen kommer bli ett klinker- eller naturstensgolv.
Som ni märker är det lite veligt just nu, så eventuella synpunkter eller tips tas tacksamt emot.
//Gustaf
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
fatsug fatsug skrev:
Hej,
Renoveringen av vårt trapphus börjar så sakteliga närma sig slutet. Har linoljemålat och spikat knappt 500 löpmeter pärlspont på väggarna och i taket (puh!). Nu återstår bara själva trappan som långsamt börjar återfå sin forna glans.
[bild] [bild] [bild]
Har tagit bort en gammal grå-beige heltäckningsmatta och sen avlägsnat det (sjukt hårda) limmet med en lackfräs (förnämlig produkt som varmt kan rekommenderas). Men, en fråga återstår. Vilken typ av ytbehandling skall vi välja?
Tanken från början var nog att såpskura sätt- och planstegen, och måla vangstyckena, men eftersom trappan går från hallen på nedervåningen är det nog lite väl opraktiskt. Det är dessutom rätt stora sprickor i trappan, som ligger rätt över källartrappan, så skurning skulle bli en rätt stökig affär.
Nåväl, min fundering är att istället behandla med en av Osmos hårdvaxoljeprodukter med halkskydd (3088 eller 3089, där jag antar att den senare har lite högre friktion: [länk]).
Mina frågor är, vad tycker ni? Jag är lite orolig för att trappan blir för känslig ändå med små barn som kommer springa upp och ner med ytterskor, och att det kommer gulna "för mycket" med tiden. Det senare kan man kanske lösa genom att lägga in någon typ av pigment, men vill verkligen inte att det skall bli för ljust/vitt. Sen vill man ju att det skall passa med husets stil i övrigt, som är förhållandevis traditionell. Golvet i hallen på nedervåningen kommer bli ett klinker- eller naturstensgolv.
Som ni märker är det lite veligt just nu, så eventuella synpunkter eller tips tas tacksamt emot.
//Gustaf
Snyggt.
Planstegen hade jag kört i en mörk olja alt mörk bets (Herdins golvbets tycker jag är grymt bra) och det andra hade jag målat vitt. Blir en snygg kontrast :=)
 
P Pappa1986 skrev:
Snyggt.
Planstegen hade jag kört i en mörk olja alt mörk bets (Herdins golvbets tycker jag är grymt bra) och det andra hade jag målat vitt. Blir en snygg kontrast :=)
Tack! Låter mycket fint. Borde kanske skrivit att vi gärna vill behålla själva stegen så nära den nuvarande träfärgen som möjligt. Själva vangstyckena skall vi måla mörkt röda (engelskt rött). Deras översida är redan målade i den nyansen och det funkar fint med det gröna på väggarna.
 
fatsug fatsug skrev:
Tack! Låter mycket fint. Borde kanske skrivit att vi gärna vill behålla själva stegen så nära den nuvarande träfärgen som möjligt. Själva vangstyckena skall vi måla mörkt röda (engelskt rött). Deras översida är redan målade i den nyansen och det funkar fint med det gröna på väggarna.
Då hade jag kört med den som du va inne på med Osmos olja, alternativt bryta den lite :)
Lägg gärna en bild sen när det är färdigt. Låter riktigt läckert med det engelska röda.
Älskar att ni gör det lite mer "udda"
 
P Pappa1986 skrev:
Då hade jag kört med den som du va inne på med Osmos olja, alternativt bryta den lite :)
Lägg gärna en bild sen när det är färdigt. Låter riktigt läckert med det engelska röda.
Älskar att ni gör det lite mer "udda"
Hej igen!
Arbetet börjar bli klart. Har målat vangstyckena och det blir verkligen läckert (tycker jag), se bild. Velar dock fortfarande kring ytbehandlingen av stegen. Ingen som har erfarenhet av lite olika ytbehandlingsalternativ för en gammal furutrappa i ett gammalt hus? Vill ha en trären känsla, men kommer inte orka slipa om årligen...
Ny målade bruna vangstycken vid en obehandlad furutrappa med en vattenpass på ett trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Uldis och 1 till
  • Laddar…
Mycket fint trapphus!
Jag är väldigt belåten med kinesisk tungolja, har inte behandlat någon trapp men trösklar och andra detaljer, Oljan ger en matt fin yta, glänser inte som andra oljor, är dessutom väldigt hållbar, träet mörknar dock lite. Har en tröskel till ytterdörr som efter flera år ser ut som nybehandlad utan efterarbete. Om du överväger bör du köpa olja av bra kvalitet t. ex. från Claessons trätjära, den ska vara blandad med 50 % balsamterpentin (finns både ren och färdigblandad att köpa). Var noga med att torka bort överflödig olja som inte sugits in rätt så snabbt, annars härdar den och bildar film som blir matt. Resultatet blir att träet ger intryck av att vara lackat.
Kan också tipsa om att tungoljan är suveränt bra till grundbehandling av trä utomhus. Jag grundar allt trä som målas med linoljefärg och alkydfärg. Samma där om inte överflöd torkas bort bildas film som inte är optimal grund för efterbehandling.
 
fatsug fatsug skrev:
Hej igen!
Arbetet börjar bli klart. Har målat vangstyckena och det blir verkligen läckert (tycker jag), se bild. Velar dock fortfarande kring ytbehandlingen av stegen. Ingen som har erfarenhet av lite olika ytbehandlingsalternativ för en gammal furutrappa i ett gammalt hus? Vill ha en trären känsla, men kommer inte orka slipa om årligen...
[bild]
Blir läckert. Jag hade kört en olja med lite mörkare pigment.
Men du få lacka trappan så håller den lite bättre?
 
Tack för tips! Beslutsvåndan är stor. Får se vad vi väljer till slut. Möjligt att vi börjar med att såpskura ändå så får vi se om det helt enkelt blir för känsligt.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Så här ett halvår senare tänkte jag att det är dags att återkoppla. Vi valde såpskurning vilket vi ännu så länge är mycket nöjda med. Tack för alla tankar och tips!
Trätrappa efter såpskurning i hemmiljö med vitpanelade väggar och rutigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappsteg av trä i en trappa med vitmålade väggpaneler efter behandling med såpskurning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Uldis och 5 till
  • Laddar…
Vilket fint trapphus! Får man fråga vilken kulör det är på pärlsponten? Det röda var engelskt rött eller hur? Ottossons?
 
Snyggt, och bra valt att såpskura!
Vi har gjort likadant sedan snart 15 år sedan och är supernöjda, barfota känslan när man går ner till köket ( som också är såpskurat) på morgonen måste upplevas.:D
 
Tack! Det röda är Ottossons Engelskt rött och det gröna är Ottosons antikgrön med 50% vitt. Vi är mycket nöjda!
 
  • Gilla
SofiaKa
  • Laddar…
Det blev jättefint! Får jag fråga hur ofta du måste skura trappan? Har själv en en nyslipad trappa och hade först tänkte måla med linoljefärg men är lite orolig över torktiden. Vet dock inte om jag orkar skura en trappa hur ofta som helst men barn som springer upp och ner hela tiden.
 
Tack! Vi har väl skurat ett par gånger om året så här långt. Trät är rätt väl impregnerad av såpa så här långt, så den är ganska smutsavstötande och håller sig väldigt fin (trots barn som springer upp och ner med smutsiga skor).
Hälsn.
Gustaf
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.