Hej!

Vi skulle gärna vilja hinna testa borrskruvdragare nu innan jul. För att hinna det måste vi själva utföra testet. Eftersom vi är under lite tidspress undrar vi:

Om vi skulle testa borrskruvdragare - vilken metod tycker ni skulle vara bäst för att avgöra vilken maskin som är bäst i test?
Till exempel materialval att använda för att skruva och borra i, val av skruvar, val av sätt att mäta resultatet eller framgången på?

Vilka borrskruvdragare tycker ni skulle vara mest intressanta för oss att testa?

Tacksam för feedback!
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Kolla verkligt vridmoment kan ju vara intressant.

Sedan att plåga den rejält. Typ försöka bränna motorn genom hopplösa fall. Detta innebär ju då tyvärr att det inte kommer finnas så mycket att ge bort till oss användare efter att testet är avslutat.

Om det är slagvarianter är ljudvolymen intressant, tycker jag.

Tålighet mot fukt och damm.

Batterierna är ju också viktiga. Hur påverkas vridmomentet då man har 25% kvar av batteriet.
 
  • Gilla
sandra_byggahus och 1 till
  • Laddar…
En viktigt sak som kanske är svår att mäta rent kvantitativt men som jag gärna skulle vilja se svar på är balans (hur den ligger i handen och om den är välbalanserad eller ej), komfort (hur handtag och olika funktioner känns när man jobbar med den en stund) och upplevd kvalitetsnivå (tex hur plasten känns, etc).
 
  • Gilla
sandra_byggahus och 2 till
  • Laddar…
Viktbalansen påverkas mycket av vilket batteri man väljer.

1. Jämför priset på nakna maskiner
2. Testa att borra med 70mm träborr (inte hålsåg) genom en 120x45 regel, vilken är snabbast?
3. Borra med 10mm borr genom en 10mm tjock plåtbit
4. Testa en Makita DDF484z som jag kan vinna sen ;)
5. Ha med några bits maskiner t.ex. Makita DDF083 och prova att borra med en slagskruvdragare
6. Om maskinerna har stödhandtag, gör testerna med och utan.
7. Tänk på att små batterier ofta har lägre effektuttag än de stora t.ex. 18v 2Ah vs 6Ah, testa dom mot varandra i samma maskin?
8. Vikt och ergonomi, t.ex. så tycker jag dom med metallgrepp på chuck ofta är svåra att greppa bra.
9. Start/stop. Lossnar borret från maskinen?
10. Slippapper med kardborre på skiva, hur funkar dom att slipa med?
11. Skruva med gipsskruv i gips
12. Skruva lite trall
13. Skruva fast en 90x90 stople i en annan 90x90 stolpe med stor fransk träskruv.


Tänk på att borrstålet slits
 
  • Gilla
sandra_byggahus och 2 till
  • Laddar…
Ta bara vanliga borrskruvdragare, blanda inte in knackmaskiner.
Testa långa skruv i virke inget överjävligt stort utan lagom så maskinen får jobba tio skruv var per maskin på tid.
Sen kan man testa en riktigt stor skruv och se vilka som klarar av den.
Sen kan man göra borr test.

Har man tid kan man se hur många skruv man får in i tex en planka på ett fulladdat batteri, tror dock det är väldigt tidskrävande då dagens maskiner klarar många skruv/hål,
Sen har vi vikt storlek ergonomi, hur är lampan etc etc.

Jag skulle ta välkända märken som dewalt makita Bosch hikoki milwaukee och sen har vi segmentet under med aeg ryobi skil metabo och ytterligare under Biltemas och clasolson och julas egna märken om man vill ha med budget maskiner.
Sen finns det maskiner som Hilti och Festool också om man vill ha med dom.
 
  • Gilla
sandra_byggahus och 1 till
  • Laddar…
Även den inbyggda lampan, vissa är ju knasigt placerade så att de inte lyser där biten/borret träffar godset. Utan skuggas av maskinen själv.
 
  • Gilla
sandra_byggahus och 1 till
  • Laddar…
- Vad kostar ett extrabatteri?
- Laddtid?
- Ergonomin har många varit inne på. En förhärskande myt och missuppfattning är att enormt stora gummerade handtag är bra, men det är oftast tvärtom.
- Går det att köra i snigelhastighet? Det där sista finliret dom gånger en skruv ska dras i snyggt som behövs ibland.
- Inbyggda lampor ska helst tändas innan borren börjar snurra så att man kan sikta först.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
"Byggahus.se utför strukturerade oberoende tester av konsumentprodukter för hemmet. Vi utför våra tester i hemmiljö. Våra tester är av konsumenten - för konsumenten."

Bara Byggahus förutsättning för test kommer väl att mer eller mindre diskvalificera alla kompetenta skruvdragare. Kanske då inte heller behovet är så stort för just detta test? Testresultaten i de jag har läst alltså tycks mest bestå av en mängd subjektiva tyckanden. Men syftet är väl att exponera diverse produkter. Bättre är att ställa frågan på forumet om man vill ha lite svar.
 
Redigerat:
  • Gilla
sandra_byggahus
  • Laddar…
Jag tycker att frågan är lite bakvänt ställd. Den första frågan bör vara: Vilket är syftet och vad vill du veta? Därefter kommer metoder för att få reda på det.

Personligen tycker jag att de flesta skruvdragare, om man håller sig utanför den absoluta blillighetsklassen, faktiskt fungerar riktigt bra. Vill man ha en stark maskin får man ofta plikta med vikt och storlek. De flesta parametrar går att läsa sig till på tillverkarnas hemsidor. Några har speciella fördelar, som att man kan montera vinkelchuckar och liknande. Vad som skulle vara bra är en gigantisk sammanställd tabell, gärna så att man kan sortera i den, där alla dessa parametrar är listade. Man kan ju börja där, och sedan låta forumet föreslå vad man vill veta mer om. Tabellen bör innehålla uppgifter om modell, pris med två batterier på ex 4Ah och snabbladdare, vikt med batteri, hårt vridmoment, mjukt vridmoment, minsta längd vid skruvdragning, Maximala borrdiametrar i olika material, tillgängliga varvtal, Typ av motor, extra funktioner och features.

En sådan sammanställning kommer inte att generera någon "bäst i test", men den kommer att vara mycket användbar för den som letar lite seriöst efter en ny skruvdragare. Dessutom skulle man kanske få lite klarhet i vissa tillverkares (läs Makita) oöverskådliga produktflora.

Notera att detta är ett rätt stort jobb, men det kan göras vid skrivbordet utan att ha tillgång till ett vettigt laboratorium. Test utan någorlunda seriösa och genomtänkta mätningar tycker jag saknar värde.
 
  • Gilla
magnu och 3 till
  • Laddar…
Man kan ju identifiera några citroner också att undvika. T.ex. specialserier med tveksamheter hur länge verktygsserien lever. Typ cocraft pro som läggs ner
 
I likhet med vad mattiasp och Johannes ovan är inne på är nog en av de viktigaste parametrarna, om inte den viktigaste för mig iaf, vid val av skruvdragare just batterier/system, eftersom väldigt många dragare ändå klarar av att "göra jobbet", om vi kanske bortser från det allra billigaste "bottenskrapet".

Om jag själv väljer dragare så går det väl till ungefär såhär:

Ett första beslut om ungefär hur kraftig/stor maskin jag behöver, för att ta ställning till storleksklass. Kort och gott, vad ska jag använda den till, och lista det ordentligt för mig själv, ett steg jag känner många missar ibland, kanske inte inbitna byggahusare, men mindre erfarna kan ha svårt att ens formulera sina egna behov/nyttjande.

Ingår den i ett batterisystem, som t.ex. makita, bosch, etc. Köper man en skruvdragare med laddare och 1-2 batterier är det ett väldigt stort mervärde att kunna komplettera med fler maskiner som använder samma batterier, nakna maskiner till en "bråkdel" av priset för paket med batteri/laddare. Och vad finns det i så fall för utbud av andra maskiner i det systemet? Är det etablerat, d.v.s är det troligt att jag får tag på batterier om 4-5 år?
Eller omvänt, att maskinen går att köpa "naken" till bra pris om man redan sitter med befintliga batterier i något system?

Efter det så kikar jag nog på ergonomi, hur ligger den i handen, är greppet ok för mina händer, tjockt, smalt, balansen.

Sist av allt börjar jag väga in funktioner, specade moment, lampa etc. Nivån på detta känns generellt så pass hög idag och skiljer så lite mellan jämförbara maskiner (över bottenskrapet) att det blir en liten del av avvägningen. Ergonomin, det man faktiskt jobbar med, och "systemet" blir långt viktigare. Och ergonomin är ju svår att kvantifiera, det är ju högst individuellt. Så kvar blir egentligen bara systemet, leveransomfattning, batterier etc kontra pris.

Drifttid, antal skruvar/hål kanske är intressant under förutsättning att man jämför med samma Ah i samtliga maskiner, annars blir det i det närmaste irrelevant i mina ögon. Det kan ju ge en hint om effektivitet/verkningsgrad i maskinen och/eller den "egentliga" kapaciteten i batterierna, fördelen med borstfri motor etc. Och det kanske kan vara intressant att se om de t.ex. lever upp till det av tillverkaren angivna vridmomentet, misstänker att det kan skilja lite grann.
 
Redigerat:
Jag lider nog lite av batterisystemångest. T.ex. lockar Ryobi med väldigt billiga övriga bra att ha maskiner i sin familj men är såklart orolig att man kommer ångra sig om man köper något som visar sig vara undermåligt.

Ryobi prisvärd, men är det tillräckligt bra/hållbart?
Makita
DeWalt
Miluwakee

Bättre men onödigt dyrt för en som bara använder verktygen på fritiden?
 
Maskinvikten är viktig för ergonomin. Försök sortera maskinerna efter vikt och balans.
Strunta i Volt och Ah.


Som exempel
Kommer jag ihåg min första skruvdragare. Blå Bosch med 7.2V NiCd batteri. Riktigt klen. Usel balans när jag senare skaffade nyare maskiner.
 
M magnu skrev:
...Strunta i Volt och Ah...
Ligger mycket i det (y)
En startmotor på en bil har ett enormt vridmoment redan vid 12 V så det bör rimligtvis vara motorns utformning och andra faktorer som spelar in mer än spänningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.