Hej!

I vårt hus finns det ett badrum och en toalett där de tidigare ägarna på båda ställena satt upp ventilationen i taket. Toaletten som ligger på bottenplan blir väldigt kall på vintern och det verkar vara på grund av att det är kallras. Luften kommer in direkt.

Så till mina frågor: Ska det vara installerat i taket eller ska jag flytta dem? Finns det något annat jag kan göra för att undvika kallras?

Tack på förhand. /Pierre
 
Har ni fläkt i taket eller kanalen på yttertaket ? Det ska inte komma in luft alls i badrum/wc utifrån.
 
Finns ju fläktar med kallras skydd, men känns konstigt att du skulle ha kallras i två våningsplan, hur ser övrig ventilation ut? Finns det någon annan inluft på bottenvåningen?

helt rätt med ventilationen i taket.
 
Det sitter en fläkt i båda, modellen som går att ställa in med en ratt för att bestämma hur mycket de ska gå. Övrig ventilation är självdrag. Det sitter en inluft till på bottenplan, men den går ut till en tillbyggd altan. På övervåningen sitter det en gammal tilluft i murstocken och en vid ett fönster.
 
T topmount skrev:
Finns ju fläktar med kallras skydd, men känns konstigt att du skulle ha kallras i två våningsplan, hur ser övrig ventilation ut? Finns det någon annan inluft på bottenvåningen?

helt rätt med ventilationen i taket.
Då kanske jag ska investera i kallrasskydd om det finns till min modell.
 
Byt till en fläkt som går hela tiden på grundfart och varvar upp automatiskt vid behov.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det skulle jag så klart kunna göra, men det känns som att det är något fel med trycket om det blåser in. Vi har inga mekaniska fläktar i de andra rummen utan bara "gamla" luckor som man öppnar manuellt.
 
BirgitS
Pjarki Pjarki skrev:
På övervåningen sitter det en gammal tilluft i murstocken
Är inte den tänkt att vara frånluft?
Det är så murstockar brukar fungera.
 
Ja det har du nog rätt i
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.