Enplans LB-hus byggt 1970. Taket är grått (har varit svart) och består av 1kvm stora "vågiga" plattor, under dessa finns grå stora plattor som undertak. Dvs ingen papp eller råspont.
Eftersom jag planerar att byta takbeläggning undrar jag om taket, undertaket kan vara eternitplattor?
 
Lyfter denna! Kan detta vara internit?
 
Undertaket är oljehärdad masonit. Vet du hustypen? Är det ett sånt här?
Illustration av enplanshus med masonit undertak inramad av träden och en person som promenerar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kallades oljehärdad masonit för internit? Ska leta upp min broschyr. Där det står om just mitt gamla tak eternit som yttertak och internit som innertak. Eksjöhus 1974
 
Såg ut såhär när min sanerade rev detta!
 
  • Vindsvåning med sanerade skador och spillrester på trägolv och i mörkt utrymme under takstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med mögelskador i en byggkonstruktion synlig efter sanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
R Rtomteli skrev:
Kallades oljehärdad masonit för internit?
Nej internit är/var en asbestprodukt rätt lik eternit fast i tunna skivor medans masonit är träspån och lim i skivform (enkelt förklarat)
 
Som jag trodde då det tillverkades i Lomma! Även stuprännor och rör va från samma tillverkare i Lomma. Men dessa va i hårdplast. Men läst att vissa internitskivor ej behövde innehålla asbest.
 
Är dom från asbest-eran, dvs 40-70 talet så kan man nog utgå ifrån att det är asbest i dom även om det redan då, liksom nu, finns fibercementprodukter som är armerade med andra sorters fibrer än asbest.
 
Rickard.
Jag tror dom fortfarande säljs och då såklart utan asbest, när skiftet skedde kan man säkert forska i men är dom tillverkade i lomma så vet vi nog svaret.
 
Tycker det sanerats dåligt! Ska se om jag kan hitta någon bit dom missat och skicka på analys! Men under sanering har jag inte upplevt att det ”dammat” något. Där bitarna ligger borde det inte göra någon skada? Så vet inte hur pass orolig jag behöver vara. Har 2 små kids som springer där hemma om dagarna.
 
Rickard.
Sålänge ungarna inte springer på vinden kan du vara lugn men det är klokt att åtgärda det. Är det nyligt borde det ligga på saneringsföretaget tycker jag.
 
Börjar med att tacka för snabba svar! Jag försökte ha lite koll på detta så saneringsfirman har varit och sopat bort så mycket dom kunde innan jag sprutade upp ny isolering! Plockade bort den gamla isoleringen just för att få bort så mycket som möjligt! Men tycker man hittar lite småbitar utomhus så finns säker lite kvar i vinden. Men jag får hoppas det inte är någon fara. Man blir ju lite nervös när man läser om detta! :rolleyes:
 
Det mesta man läser om asbest är kraftigt överdrivet...Farligt på lång sikt för de som arbetar med det ja men en person som utsätts för nånting ett par ggr löper knappast mer risk att bli sjuk än rent allmänt. Där är det ändå slumpen som styr mycket.
 
Nä precis! Upplevde som sagt inte att det dammade något just när dom rev bort det heller! Vilket va spikat så dom bröt bort hela innertaket som va spikat på takstolarna. Jag tänker just om dammet lagt sig i huset och virvlar runt. Eller om det är just vid bryttillfället då borde dammet flugit bort eftersom det va utomhus. Och där spillet ligger ligger det ju utan att röras.
 
Fast sett till det viset så finns det ju mätbara asbesthalter i all inandningsluft helt normalt så på det viset kan ju alla drabbas av elände..........Ingen kan ju någonsin hävda nåt till 100% innan man gjort en studie med en stor grupp människor över flera sekel och det blir ju svårt..........Man kan ju bara gissa och utesluta sånt som är farligt såklart men just asbest har fått nån rabies/plutonium stämpel på sig av nån anledning............
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.