Jag bor i ett enplanshus med källare från -74, som inte har någon vettig ventilation idag. Ursprungligen varit oljeeldat. Av ekonomiska skäl så har jag räknat bort att installera FTX, så det som jag har kommit fram till är att installera mekanisk frånluft, för att i alla fall få lite ordentlig snurr på luften även nere i källaren. Jag har läst massor av trådar, men tycker det är några frågor som är svåra att hitta något enkelt svar på.

Huset är på 126+126 m2. Det är tre ställen som ska ha frånluft, badrum uppe, badrum nere samt tvättstuga. Idag går 150 mm rör till tvättstugan, detta ska förlängas (med 160 mm tror jag) in till rummet intill, eftersom jag har flyttat tvättstugan. Sen går det 130-135 mm rör ner till badrummet nere (rakt ner från vinden), och till badrummet uppe har gått 150 mm ner genom taket. I badrummet där nere har jag tänkt dra ner ett rör som får gå längs väggen bort till andra änden av rummet, eftersom ventilen idag sitter precis innanför dörren. Här tänkte jag ta 125 mm. Låter detta vettigt? Det blir ju lite gissningar från min sida baserat på vad som sitter där idag, i gamla dimensioner då.

På vinden har de gått till varsitt rör ut, tvättstugan även i en annan huv (gemensam med imkanal från kök). Här måste jag då dra ihop dem till en fläkt. Men det där verkar vara lite av en djungel, väldigt olika prisklasser osv. Den måste vara isolerad förstår jag, förutom det vad ska man tänka på? Jag tycker det borde gå att få en rimlig uppskattning av dimension på fläkt utifrån husets storlek, vad använder ni andra i liknande hus? Jag antar att det är vettigt att kunna reglera fläkten, om inte annat om man ska elda i öppna spisen (vilket iofs sker väldigt sällan).
 
Projektet är igång nu, fläkten blev en Östberg CK 160 C. Jag drar 160 mm till badrum uppe och tvättstugan, och 125 till badrummet nere. Så här ser vidaredragningen till nya tvättstugan ut innan inbyggnad:
Ventilationsrör som är monterade längs taket i ett rum under renovering, med verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut på vinden innan något utblås är påkopplat på fläkten:
Ventilationsrör på en vind med en Östberg CK 160 C fläkt, verktyg och isolering på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag testkörde en kort stund på det här viset, med en enkel sladd kopplad till fläkten. Den blåser och bullrar rätt friskt, nu dämpas det väl förhoppningsvis en del med isolering och när den inte bara blåser ut allt på vinden, men jag känner att den nog inte kommer att behöva gå på fullt blås hela tiden. I badrummet nere sitter en tyristor som har styrt en gammal paxfläkt, jag tänkte prova koppla fläkten till den. En sak som slog mig, vi har en köksfläkt som fungerar ganska bra idag, men det kanske blir skillnad på det så att man vill sänka eller stänga av frånluften när man steker pannkakor. I så fall borde den snarare placeras i köket. Eller kanske rentav styras automatiskt... Har någon upplevt det, att mekanisk frånluft försämrar köksfläktens funktion nämnvärt?
Vi har också en öppen spis med insats, som är notoriskt svårtänd utan att det ryker in, så där har jag redan räknat med att man måste kunna stänga av när man vill elda, och i det fallet vore det lämpligast att ha styrningen i källaren.
 
sunnis
När du är ändå igång och drar spirorör så skulle jag se till att få till egen tilluftskanal till insatsen.

Sen är det ju att se till att luften tas från tilluftsventilerna och inte drar från otätheter.

Mekaniskt ventilation utan flvp eller ftx känns lite slöseri på energi när man ändå är igång.
 
Jag har funderat på ftx, men har som sagt inte resurserna just nu i alla fall. Är också lite tveksam till om det verkligen lönar sig, aggregaten är ju ganska dyra och kräver en hel del extra rördragning. Men nu är i alla fall ett första steg taget att frånluften är ihopkopplad, om man skulle lägga till någon form av återvinning i framtiden.

Jag har kopplat på den till en av huvarna nu, och provkört lite mer. Jag köpte en femstegstransformator för att kunna styra hastigheten, hoppas att vi inte ska behöva köra på fullt blås och tyristorstyrningen vi hade i källaren var för klen. Jag har lite problem med den, fläkten startar inte på de lägsta stegen. Enligt spec så ska stegen ge 80, 110, 140, 170 och 230 volt. Den brukar inte starta förrän på steg 3, alltså 140 volt, någon gång har den inte startat förrän på steg 4, den står bara och brummar lite på de lägre. Sen går den att sänka så den fortsätter snurra, men starten kräver högre spänning. Det känns inte alls bra faktiskt, ska det verkligen vara så? Den ska kunna regleras av transformator enligt specen. Jag vill eventuellt kunna bryta den med någon form av fjärrstyrning i framtiden, och i vilket fall som så vill man ju att den ska gå igång efter ett strömavbrott.

Sen är ett annat problem att det fortplantar sig en del brum genom rören, som det är nu är fläkten ihopskruvad via spirorör med ljuddämparen innan. Jag tänker att man borde ha nån sorts flexibel slang mellan för att minska den sortens ljud, låter det rätt tänkt?

Ett tredje problem är att köksfläkten drar in en massa luft bakvägen när ventilationen är igång. Jag trodde att den skulle ha någon form av backventil/kallrasspjäll, men om den har det verkar det inte funka nåt vidare.
 
Det där med bakslugt från köksfläkten, hur har du det med tilluft i resten av huset?
 
Se till o ha friskluftsventiler så blir de Inge problem med ett undertryck i huset.
Köksfläkten ska ha ett kallraskydd, titta över de (y)
 
Det sitter ventiler på fönstren i de flesta av rummen, iofs små där hålen är några borrade hål med kanske 8mm borr. Det är plastfönster som var nästan nya när vi köpte huset 2015. Sen sitter det tallriksventiler på några halvkonstiga ställen i källaren, men de är stängda.
 
Så här se de ut:
Liten vit ventilationsspalt monterad högst upp på ett fönster, som ser ut att vara av mindre storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag tänker efter så kanske de där är i minsta laget... Det är inte så att det finns jättemånga heller, två i vardagsrummet och så är det väl nån i varje sovrum. Man tror ju att proffsen som har bytt fönster ska ha fått till det bra men de har gjort en del annat konstigt som är värt en egen tråd...
 
Är det ingen som har någon koll på om fläkten ska kunna starta på alla steg på transformatorn? Jag mätte vad jag fick för spänning på utgången idag, av de utlovade 80, 110, 140, 170 och 230 kunde jag mäta 74, 103, 133-135 (här gick fläkten igång och den uppmätta spänningen steg två volt), 166 och 228. En aning lågt hela vägen alltså, men den borde allra minst orka igång på 103 volt om den nu ska kunna gå på 80 som lägst tycker jag.

Manualen är lite kortfattad och kryptisk, den anger en driftspänning med ganska liten diff (som mest 6% lågt har jag för mig) men påstår samtidigt att den ska kunna varvtalsregleras med transformator.

Jag plockade loss transformatorn från sin plats nere i källaren och gjorde en provisorisk koppling med den uppe på vinden, men det gjorde ingen skillnad som så. Jag kunde testa lite närmare själva fläkten i alla fall, en gång lyckades jag knacka igång den på läge 2 och en gång gick den faktiskt igång av sig själv redan på 2.

Om
det är så att den måste sparkas igång med högre spänning så får jag nog leva med det, men jag vill ju veta om jag ska reklamera något, och ännu mer om något är fel så den riskerar att brinna upp...
 
E erik_qwerty skrev:
Är det ingen som har någon koll på om fläkten ska kunna starta på alla steg på transformatorn? Jag mätte vad jag fick för spänning på utgången idag, av de utlovade 80, 110, 140, 170 och 230 kunde jag mäta 74, 103, 133-135 (här gick fläkten igång och den uppmätta spänningen steg två volt), 166 och 228. En aning lågt hela vägen alltså, men den borde allra minst orka igång på 103 volt om den nu ska kunna gå på 80 som lägst tycker jag.

Manualen är lite kortfattad och kryptisk, den anger en driftspänning med ganska liten diff (som mest 6% lågt har jag för mig) men påstår samtidigt att den ska kunna varvtalsregleras med transformator.

Jag plockade loss transformatorn från sin plats nere i källaren och gjorde en provisorisk koppling med den uppe på vinden, men det gjorde ingen skillnad som så. Jag kunde testa lite närmare själva fläkten i alla fall, en gång lyckades jag knacka igång den på läge 2 och en gång gick den faktiskt igång av sig själv redan på 2.

Om
det är så att den måste sparkas igång med högre spänning så får jag nog leva med det, men jag vill ju veta om jag ska reklamera något, och ännu mer om något är fel så den riskerar att brinna upp...
Är det en befintlig fläkt du kopplat transformatorn på?
Ett vanligt fel när 1-fas fläktar har svårt att starta är att kondensatorn är trasig, kondensatorn sitter ofta i kopplingsdosan på fläkten.
 
Fläkten ska kunna gå på alla lägen, låter som kass kondensator. Eller fel på trafon.
Ivf så kommer fläkten låta en del, och hyfsat snart vara helfull av damm. Använd inte slang det kommer låta ännu mer.

Se till att fläkten ligger på en isoleringsskiva eller liknande för att undvika vibrationsljud.
 
Tack för svar! Vad gäller elen så postade jag en fråga om det i elforumet också, även där föreslogs kondensatorn, och jag fick tag i Östbergs support idag som ska skicka en nu. Fläkten är alltså helt ny, så hjälper inte det blir det reklamation.

Vad gäller ljudet så sitter den (och rören) idag upphängda i stålband, tänker att det i sig borde dämpa en del, men sen blev jag lite lur på själva kopplingen att den sitter dikt an mot röret. Det är framförallt på ett ställe i källaren som det är en tydlig vibration på 50hz gissar jag, som låter om man inte trycker på röret med handen. Det står faktiskt i manualen att man kan koppla via ”dukstos” för att minska vibrationer, men det verkar inte precis vara något som handlarna har på hyllan.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Kontrollera elinkopplingen så att det är kopplat jord, Nolla, Fas enligt instruktionerna.
Färgerna är lite konstiga om jag inte minns fel, Nolla på svart och Fas på blå (kondensatorn skall sitta mellan svart och brun).
För är den ny skall den starta utan vidare på 100V.

För att undvika vibrationer från kanalfläkt och underlätta om man vill plocka loss fläkten rekommenderas att den monteras med montagsvep/klämma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.