Hej bästa forum!

Jag och min fru behöver råd om uppvärmings- och varmvattenslösningar.

Grundfrågan är egentligen: Hur långt kommer vi på vår luft-vattenpump? Kan vi använda / bygga vidare från LV-pumpen, eller ska vi helt tänka om kring uppvärmningen?

Vi har köpt ett dödsbo utan efterlevande, så det är lite oklart för oss när saker installerats, hur och av vem. Vi blir tvungna att förlita oss på vad kunniga säger som kommer dit och tittar, och på att rådfråga tex här.

Huset ligger i centrala Skåne. Det är en 1,5 plansvilla på ca 130 kvm, plus källare på ca 90 kvm. Källaren är inte uppvärmd idag, men skulle nog behöva några element. Värmen är vattenburen, med gamla fina element, sannolikt original från sent 20-tal då huset antagligen byggdes.

Idag har vi en luft/vattenpump, Bosch EHP 10 AW. Klipper in bild på specifikationer nedan, enligt klistermärken i pumpen. Tror den är installerad runt 2009 / 2012. Rören och pumpen mellan LV-pumpen och pannan ser väldigt fina ut. (Bild på det också).

LV-pumpen är kopplad till en väldigt gammal ved / oljepanna, i sin tur ombyggd för pellets. Pannan fungerar vad jag förstår bara som vattentank för LV-pumpen idag. Det finns inga elpatroner eller annat “tillägg” i pannan. Det är eldningsförbud på allt det där idag, och vi är inte heller intresserade av att ha eldningslösning, så det alternativet går bort.

Vi har också solceller som enligt uppgift från mäklaren reducerade elförbrukningen sista året för tidigare ägaren med ca 6.300 kWh / år, från knappt ca 18.500 kWh till ca 12.000 kWh.

Så, vad tror ni, kan vi sätta ny panna till den LV-pumpen? Eller blir det då fråga om ackumulatortank med elpatron? Och kan det faktiskt vara en bra lösning?

Om vi kör vidare på LV-pumpen, behöver vi komplettera med något? Någon vi pratat med, som inte själv säljer värmesystem, menar att vi skulle klara oss på att koppla in en ny / modernare panna till LVP (om det går), och att ha tex elpatron på den. Eller att komplettera med varmvattenberedare, så att LVP bara gick på värmesystemet och varmvattenberedaren tog hand om tappvattnet. Någon har också föreslagit en luft-luft på övervåningen som backup för vintern. Är detta dumma idéer?

Eller ska vi helt enkelt gå på jordvärme? Vi har bett om offerter på jordvärme. Den firma vi hunnit prata med menar att LV-pumpen inte räcker för vintern. Men jag får intrycket, från forum och folk jag pratat med, att LV-pumpen kan räcka, även om det inte är en lika “stabil” lösning som jordvärme.

Tänker att det kan vara en onödig kostnad med jordvärmen om vi har billigare lösningar redan nu som räcker i åtminstone 5-10 år till. (Det är ju mycket annat i renoveringen som också suger pengar!).

Hur går funderingarna hos er? Vad väcker det för frågor och vad har ni för tips? All input är väldigt välkommen!

Specifikationsetikett på en Bosch EHP 10 AW luft-vattenpump med tekniska detaljer och varningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bosch luft-vattenpump utomhus vid en husvägg omgiven av vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörsystem och pump för uppvärmning i källare, digital avläsning visar 26.4 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur är värmepump, panna och värmesystemet ihopkopplade? Vilken typ av styrsystem är det? Hur görs varmvatten?

Att hålla en gammal vedpanna varm brukar innebära ganska stora förluster, så ett byte till en ren elpanna skulle nog vara en bra ide. Då kan man samtidigt passa på att optimera systemet för värme respektive varmvatten. Tyvärr går det inte att köpa den elpanna som hör till värmepumpen, men har ni redan styrsystemet så är det inte jättesvårt att bygga ihop något som funkar bra.
 
Kör absolut vidare på luft-vatten värmepump. Är det något fel på installationen eller varför vill ni göra ändringar?

Hur ser innedelen ut och installationen?


Jag är lite förespråkare av att köra på värmepumparnas integrerade vattentank och inte ha en extern tank. Då på inverterpumpar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack useless och Johannes Carlsson för svar! Jag ska efter bästa förmåga försöka utveckla, är ny på området :).

Det finns en central man kontrollerar pumpen från (en bild på displayen bifogad). Menyn är begränsad till att kolla temperaturer och höja/sänka dem. Förstår av manualen att man kan göra mer, med det ligger på admin-nivåer som jag inte når. Så får inte heller ut mer info därifrån, tyvärr.

Förstår jag det rätt så löper nya rör från LF-pumpen, som står utomhus, direkt till den gamla ved/oljepannan. Pannan är bild två nedan, och som synes är den gammal! Om jag förstår det rätt går de nyare rören på bilden in i pannan på baksidan. Mittenröret som kommer upp ur pannan tror jag är tillbakamatning av vatten från radiatorerna (kranen där på de gamla rören verkar vara för att fylla på elementen från vanliga vattensystemet, som är en hydrofor och pump som sitter separat i annan del av rummet, och som för övrigt också ska bytas, och hämtar vatten ur egna brunnen …). Varmvatten till radiatorerna går, om jag fattar rätt, ut till höger om pannan, via den väldigt gamla cirkulationspumpen som sitter där. Cirkulationspumpen (?) på bild i mitt tidigare inlägg finns mellan LV-pumpen och pannan.

Felet på installationen är väl att man inte satte in ny panna direkt med nya pumpen, utan kopplade den till utdaterad ved/oljepanna? De vi haft som kollat har sagt att den lösningen är dålig, inte bara för att pannan är gammal och kass, utan för att det är väldigt ineffektivt.

Useless, förstår jag dig rätt att en lösningen helt enkelt skulle vara att byta pump och panna, men använda det styrsystem (menar du då "elektroniken" och cirkulationspumpen kopplad på röret, enligt bild i första inlägget) och rördragningarna som redan finns?

Johannes, inverterpumpen du pratar om, använder man den utan ackumulatortank, eller utan panna i källaren?

Ja, jag gillar också tanken på att fortsätta på LV-pumpen. Jordvärme kändes bra först, men offerterna var lätt skräckinjagande, och med tanke på att det finns lite infrastruktur som ändå är bra så borde man ju kunna få den att funka …

Digital display som visar temperaturer i en värmepump, med tider och symboler för en uppvärmd byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal ved/oljepanna med rörledningar och cirkulationspump i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inverterpumpar typ Monoblock Nibe F2120
När man köper en sån värmepump så är det två delar. Utedelen som är själva värmepumpen och innedelen.
Innedelen finns i två varianter, en som bara är en styrmodul och en som har inbyggd tank.

Jag dras alltid åt tanken att riva ut allt gammalt mög och sätta in en ny och ren installation utan specialanpassningar.

Det finns split värmepumpar också där det är kylmedia som går mellan in och utedel. Dessa är lite mer fryståliga men samtidigt ställer det lite högre krav på installatören
 
Har ni styrskåpet med elkassett eller det för shuntat tillskott? Lite bilder på det skulle vara intressant.
Det ser ut som att man har ställt in en väldigt flack kurva vilket tyder på att den kör med så kallad fast kondensering. Det går nog att spara någon tusenlapp eller två per år bara genom att styra efter en riktig värmekurva. Men det beror lite på hur tappvattnet värms. Förvärms det i pannan och går vidare till en elektrisk beredare?

En elpanna avsedd för värmepump där man växlar mellan att värma tappvatten och värmesystemet till rätt temperaturer skulle spara en del. Men investeringen kanske inte betalar igen sig under värmepumpens kvarvarande livstid. Så det bästa är nog att se till att det funkar så bra som möjligt så får man köpa bättre prylar om 5-10 år.

För att komma åt de mer avancerade inställningarna håller du in ratten på styrdatorn några sekunder så att du kommer till avancerade menyn. Där letar du upp 'accessnivå' och knappar in dagens datum som kod (kolla först att den är inställd på rätt tid och datum).
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har ni styrskåpet med elkassett eller det för shuntat tillskott? Lite bilder på det skulle vara intressant.
Det ser ut som att man har ställt in en väldigt flack kurva vilket tyder på att den kör med så kallad fast kondensering. Det går nog att spara någon tusenlapp eller två per år bara genom att styra efter en riktig värmekurva. Men det beror lite på hur tappvattnet värms. Förvärms det i pannan och går vidare till en elektrisk beredare?

En elpanna avsedd för värmepump där man växlar mellan att värma tappvatten och värmesystemet till rätt temperaturer skulle spara en del. Men investeringen kanske inte betalar igen sig under värmepumpens kvarvarande livstid. Så det bästa är nog att se till att det funkar så bra som möjligt så får man köpa bättre prylar om 5-10 år.

För att komma åt de mer avancerade inställningarna håller du in ratten på styrdatorn några sekunder så att du kommer till avancerade menyn. Där letar du upp 'accessnivå' och knappar in dagens datum som kod (kolla först att den är inställd på rätt tid och datum).
Instämmer med föregående, doc med tillägg att: Köp hem för en femhundring briketter att elda med när det är som kallast. Då ger LVP sämst och elda några dagar om året blir inte betungade.
 
Vi pratar Skåne så det blir aldrig nämnvärt kallt
 
Sammanfattningsvis kan man säga att det är en bra värmepump (med de brister och tillkortakommanden som fanns på den tiden den byggdes), men inkopplingen skulle kunna varit bättre. Lägg undan pengar till den dagen den rasar så gör ni rätt från början då.


H Hus&Kärlek skrev:
Tror den är installerad runt 2009 / 2012
Modellen är den som fanns före ca 2010. Sen blev den mörkare grå, hålen på framsidan försvann och det blev en ljuddämpande ram runt fläkten. Den kan ju iofs vara installerad 2012 ändå om nån har haft den på lager ett tag.

https://www.rskdatabasen.se/kategor...ar/luft-vattenvarmepump/ehp-10-aw-6250676-765
 
  • Gilla
Hus&Kärlek
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har ni styrskåpet med elkassett eller det för shuntat tillskott?
Hittade en bild i telefonen som kanske svarar på den frågan, klipper in nedan! Jag tror att tappvattnet värms i pannan och går rakt ut i rören därifrån ... Det finns inga prylar inkopplade efter pannan …

Vad gäller värmesystemet så regleras temperaturen ut i elementen med en enda termostat som man vrider upp eller ner i ett av rummen på bottenplan, så inga finesser där heller.

Tusen tack för all input och info! Har mkt bättre bild och fattar mer när nästa rörfirma kommer nästa vecka.

Slutsatser just nu:
- Tänker att den gamla ved/oljepannan måste bort hur som, och ny elpanna in. Så, utifrån era tips så ska jag kolla med rörfirman om det går att sätta ny panna, kanske då med inbyggd tank, till nuvarande styrsystem, och köra med nuvarande pump tills den gjort sitt, och sedan förnya hela LV-systemet om kanske 5-7 år.
- Ska be dem ge sin syn på fast och flytande kondensering, inställningar av värmekurva och om det lönar sig att kunna växla tapp/varmvatten utifrån nuvarande system eller om vi tar det med helförnyelsen.
- Och, utifrån ovanstående, om det kanske trots allt lönar sig att redan nu förnya hela LV-systemet, inkl pump.
- Split-systemet du tipsade om Johannes verkar väldigt intressant. Trots att det kallas global uppvärmning så kommer ju framtiden kanske snarare vara variationer med extremväder, så lite extra frystålighet skadar ju inte :).

Och här bild på vad jag tolkar som shuntat tillskott:
Dammat oöppnat elskåp med etikett för en shuntbox, angivet som 'Box shuntat tillskott R 800 Bosch'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den åtgärd som skulle kunna betala sig ganska snabbt är att ställa om den till flytande kondensering och sätta en elektrisk varmvattenberedare efter pannan. Att byta ut en fungerande värmepump lönar sig i princip aldrig.

En ny elpanna kostar nog runt 15-20 tusen plus installation och bortforsling av den gamla pannan. Tveksamt om det lönar sig under värmepumpens resterande livslängd? Problemet är att om 5-10 år när värmepumpen måste bytas så måste ni troligen byta elpannan igen för att den ska passa optimalt till den värmepump ni väljer då.

Men kolla med rörisen vad han tycker så kanske ni får några fler bra uppslag.
 
Split pump är egentligen bara bra när det är strömavbrott. Dom andra klarar i princip alla ner till -25.

Mitt förslag är att inte röra något och blås hela köret när dagens väl rasar.
Idag skulle jag satsa på en Nibe F2120 eller Bosch Compress 7000i AW. Men det kommer nog en ny modell när din rasat
 
  • Gilla
Jjjonas5420
  • Laddar…
Aha, intressant, så alltså enig jury om att köra vidare med nuvarande pump och panna, med tillägg att ställa om till flytande kondensering och sätta elektrisk varmvattenberedare efter pannan. Köra så några år och sedan (när också färdig renoveringen visar husets stabila och faktiska behov) köra ett helt nytt system. Ska bolla detta med rörfirmorna som kommer nästa vecka! Supertack!
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Måste du göra något alls? Tänker att du kan skippa extra varmvattenberedare om det går.

Spara allt du kan från att investera och gör ett ordentligt jobb en gång. Allt eller inget ;)
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Jag håller med om att det är bäst att sitta lugnt i båten. Framför allt av den anledningen att den dagen man gör något så är det bäst att byta allt till prylar som är gjorda för att fungera ihop. Börjar man byta ut en del här och där så kommer man att få fortsätta med det och aldrig ha ett system som funkar optimalt.

mitt förslag på extern varmvattenberedare var mest för att visa vad som möjligen kan vara försvarbart rent ekonomiskt. Inget ni egentligen behöver göra och inget ni kommer att spara några stora pengar på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.