Kyltekniker! En duktig har alltid jobb. De jobb du listar är tyvärr många med hög förslitningsrisk.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Det finns massor av yrkesgrupper utanför dessa du räknar upp, som också huserar runt på byggen, för de flesta finns ingen typisk utbildning för, utan man måsta vara lite allkonstnär och ha tummen på rätt ställe.
Vi kallas montörer och servicetekniker mm, betydligt självständigare. Det kan handla om att installera nån maskin, nån utrustning, larm, låssystem ja det finns hur mycket som helst.
Själv håller jag på med portar. Service, montage och reparationer, ingen dag är lik den andra, många som jobbat några år startar eget, har man fått in en fot och är duktig finns hur mycket jobb som helst.
Jag är idag anställd, men har även ett företag registrerat, min företagskod är "Övriga bygginstalationer" under det finns allt från centraldammsugare till hissar.

Min svärson sadlade nyligen om från blodbilsförare till larmtekninker, utan att ha några förkunskaper.

Mitt tips annars är kyltekniker, det finns utbildningar som inte är allt för långa, och det är garanterat ett framtidsjobb, allt från att serva kylanläggningar hos företag, till montera värmepumpar hos privatpersoner.
Lägger min röst på kyltekniker också. Pratade nyss med en som drev ett mindre företag med värmepumpar. Han nyrekryterar nu och betalar 28 plus tjänstebil till en som inte har någon erfarenhet och bjuder samtidigt på utbildningen om personen stannar några år. Låter som en bra start åtminstone.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
F Framtyr skrev:
Låter ju inget vidare... Knäskydd gör inte så mycket kanske? Synd, för det ser i mina ögon riktigt roligt ut.

Tack för tipset om plåtslageri. Har faktiskt riktigt dålig koll på det men ska läsa lite. Hur pass självständigt är det/kan det vara? För att starta eget måste man rimligen investera i en egen verkstad?
Knäskydd är mer för komfort, men vikten på knäna kan man aldrig trolla bort.

Plåtslageri kan nog vara ganska självständigt men jag tror det är vanligt att jobba i par också. Att lägga stora plåttak lär kräva två man.
 
  • Gilla
Framtyr
  • Laddar…
Eftersom du är lång och tung så försök undvika jobb nära marken.
 
  • Gilla
Perreeeee och 3 till
  • Laddar…
Den enda matte du behöver kunna som vanlig elektriker är typ att kunna läsa av tumstocker och räkna till typ 100.

Allt annat är ju redan gjort av ngn konsult.
 
  • Gilla
Framtyr och 2 till
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Jag skulle undvika alla yrken som du listar upp. Med dessa yrken så binder du upp dig på ort och ställe. Du kan aldrig packa datorn och jobba på distans från jaktkojan i Norrland, strandhuset i Australien eller Airbnb i Florida.
Häpp, hantverkare har fixat det problemet med att fakturera tre timmar lön per arbetad timme. På så sätt kan dom jobba en timme och sitta på playan i två timmar.
 
  • Gilla
  • Wow
kest och 1 till
  • Laddar…
kulle
F Finndjävel skrev:
Häpp, hantverkare har fixat det problemet med att fakturera tre timmar lön per arbetad timme. På så sätt kan dom jobba en timme och sitta på playan i två timmar.
Aahh det är därför du har tid o sitta här o skriva
 
  • Gilla
vvsavlopp och 1 till
  • Laddar…
Du skrev i trådrubriken
Vill sadla om till praktiskt yrke
Och då slog det mig: Varför inte hovslagare?
Då är det en fördel att vara stor och stark, man får arbeta självständigt, vara mycket ute i friska luften, och har goda chanser att starta eget i en, som det verkar, växande branch.
Stor, stark och man – gärna med svällande muskler och rejäla nävar. Klichébilden av en hovslagare är komplett.
https://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/amanda-andreasson-hovslagare-ar-man-liten.htm
Det behövs ju en viss utbildning förstås: https://flyinge.se/utbildning/hovslagarprogrammet/
Men lönen då? https://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Hovslagare-1091
 
  • Gilla
leby och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Framtyr och 1 till
  • Laddar…
Grävmaskinist! Skulle gilla att man får synligt resultat direkt! Verkar som det finns hur mycket jobb som helst. Enkelt att bli sin egen.
 
  • Gilla
Exostor och 1 till
  • Laddar…
L lassebrun skrev:
Grävmaskinist! Skulle gilla att man får synligt resultat direkt! Verkar som det finns hur mycket jobb som helst. Enkelt att bli sin egen.
Då behöver man nog CE-körkort också så man kan transportera sin grävmaskin dit den behövs.
 
  • Gilla
Framtyr
  • Laddar…
Först och främst — kudos till dig som vågar ta steget! Det är inte helt vanligt att folk går i den riktningen, men det är stort att våga lyssna på sitt inre och vad man verkligen vill. Så, för vad det kan vara värt, du har åtminstone mitt helhjärtade stöd!

Alla de yrken du räknar upp är ju bristyrken. Jag tror att du kan välja ganska fritt faktiskt.

Men hur det än blir vill jag ge dig samma råd som jag brukar ge till mina barn. Det du innerst inne längtar efter, brinner för, inte kan sluta tänka på, det som får pulsen att öka — DET är vad du ska jobba med. Gör inte om misstaget att satsa på ett jobb/karriär bara för att det så skall vara eller för att det kanske har bra lön eller utsikter. DU måste känna att detta är DU. Att det är det som du längtar efter, som gör dig glad, som får dig att känna dig att du är på rätt plats för just dig. Som får dig att känna dig hemma.

Gör inte misstaget att fly från ett jobb till något som verkar hyfsat. Du behöver känna att du går till ett jobb som du verkligen vill ha. För att kunna göra det, måste du först och främst verkligen våga vara ärlig mot dig själv, våga bejaka din innersta längtan. Är det egentligen grodman du vill bli? Smed? Kranförare? Cirkusartist? Så länge det är lagligt och moraliskt — kör!
 
  • Gilla
vvsavlopp och 9 till
  • Laddar…
Själv vill jag också byta jobb men jag skall i alla fall inte bli gatstensläggare... Provade lägga smågatsten på kurs idag, fick ju psykbryt på att inte en enda sten var den andre lik. :dizzy:
 
  • Haha
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Men hur det än blir vill jag ge dig samma råd som jag brukar ge till mina barn. Det du innerst inne längtar efter, brinner för, inte kan sluta tänka på, det som får pulsen att öka — DET är vad du ska jobba med.
Mycket klokt skrivet!

Lite om min egen jobbhistoria:
Pluggade väldigt länge i teoretiska ämnen, och så småningom stod det mig upp i halsen och jag kände att jag måste "sadla om".
Började på enklaste mekanikerjobbet på ett företag som jobbade med något som jag var mycket intresserad av, båtar och segling.
Knogade på, sågade, borrade, skruvade, nitade, och njöt av att göra något påtagligt och enkelt att begripa.
Efter två år blev jag befordrad till produktionschef, efter ytterligare 10 - 15 år var jag plötsligt IT-chef för en, i sin branch, ledande koncern med fabriker i 5 länder.

Sens moral:
Gå in med hull och hår för något du gillar och brinner för.
Vart det sedan leder vet du inte, men det kan ge livet en ny mening!
 
  • Älska
  • Gilla
vvsavlopp och 1 till
  • Laddar…
Svaret på frågan måste komma från dig själv, eftersom det bara är du som vet vad du gillar.

Tycker du om att snickra kanske ett hantverksyrke inom bygg skulle passa. Är du typen som bygger högtalare på fritiden är du kanske en blivande elektriker. Monterar du parabolantenn åt grannarna ska du kanske satsa på ett installationsyrke, typ kyltekniker.

Du antyder att du tycker om att cykla. Om du är allmänt intresserad av fordon, kanske cykelreparatör eller bilmekaniker kunde passa.

Du måste känna att ditt yrke passar dig, annars blir det bara pannkaka av det hela och du kommer att återgå till ditt ursprungliga yrke (som ju trots allt var ditt förstahandsval en gång).
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.