Vi bor i en tvåplansvilla med en balkong som mäter 9x2,5m. Nu vill vi ställa ett inglasat uterum under den men med måtten 6x3,5m. Vi sökte bygglov för detta men fick avslag pga att vår tomt på 750m2 endast tillåter att vi får ha en total bebyggd area på 150m2 enligt detaljplanen. Problemet är att balkongen räknas som bebyggd area eftersom den ligger mellan 3-5m över mark och är djupare än 1,5m. Tillsammans med hus, förråd och carport överskrids redan tillåten bebyggd area. Därför fick vi inte utöka total bebyggd area med de ca 6m2 som inglasade uterummet skulle sticka ut framför balkongen.

Nu till min fundering (som jag ännu inte fått svar på från kommunen). Hus, balkong, carport och förråd byggdes samtidigt 1978 och således överskreds total tillåten bebyggd area redan då så det måste ju anses preskribrerat. Eftersom ytan under balkongen per definition är bebyggd area, borde vi då inte få bygga ut 6m2 till som en attefallstillbyggnad utan bygglov men med en bygganmälan? Någon som vet om det finns några regler från vad man får bygga ut från? Behöver det vara en vägg? Vi skulle få glasa in (och bygga in?) ytan under altanen eftersom det inte innebär att vi ökar bebyggd area. Rent logiskt borde vi ju då ha rätt att bygga attefall
utifrån det?

Vi kan tyvärr inte minska bredden på uterummet pga fönster och altandörr och att ha ett rum med 2,5m djup blir för smalt.

Alla smarta tips och tricks mottages vänligast.
 
Intressant fråga. Men om det skall fungera så behöver du bygglov för att glasa in ytan under balkongen, vilket då möjligen går eftersom det inte ökar byggytan.
 
H hempularen skrev:
Intressant fråga. Men om det skall fungera så behöver du bygglov för att glasa in ytan under balkongen, vilket då möjligen går eftersom det inte ökar byggytan.
Ja, det är möjligt att det behövs bygglov för detta. Men bör i så fall godkännas. Vi tänkte köpa ett nyckelfärdigt glasrum med aluminiumstomme från willab så det går ju inte att bygga i två etapper. Alternativet är ju lösvirke och sätta en tillfällig vägg som sedan rivs för att lägga till de 6m2 som attefallstillbyggnad. Slutresultatet blir ju detsamma. Frågan är hur nitisk handläggaren är känner jag.
 
J JimmyFlöjt skrev:
Ja, det är möjligt att det behövs bygglov för detta. Men bör i så fall godkännas. Vi tänkte köpa ett nyckelfärdigt glasrum med aluminiumstomme från willab så det går ju inte att bygga i två etapper. Alternativet är ju lösvirke och sätta en tillfällig vägg som sedan rivs för att lägga till de 6m2 som attefallstillbyggnad. Slutresultatet blir ju detsamma. Frågan är hur nitisk handläggaren är känner jag.
Bygglov ska godkännas, finns inget bör vad jag känner till.

"Frågan är hur nitisk handläggaren är känner jag"
Det vet du inte, utan du måste själv besluta om vilka risker du är villig att ta och ev. vad konsekvens kan bli.
 
A AndersS skrev:
Bygglov ska godkännas, finns inget bör vad jag känner till.

"Frågan är hur nitisk handläggaren är känner jag"
Det vet du inte, utan du måste själv besluta om vilka risker du är villig att ta och ev. vad konsekvens kan bli.
Absolut. Jag kommer att ha en dialog med honom. Men han har redan i mailkonversation sagt att vi kan kunna glasa in under befintlig balkong. Men då anser jag att det inte är en tillbyggnad utan en fasadändring och att vi då "har kvar" vår rätt till en attefallsutbyggnad. Om detta stämmer vet jag inte. Och om det stämmer, behöver man då bygga i två etapper och först färdigställa in inbyggnad under balkongen?
 
Strikt formellt skall det nog vara två steg. Attefallstillbyggnad får man göra mot en bef. byggnad. Om du då kopplar det mot en tillbyggnad som inte ännu finns, så uppfylls inte det kravet. Men det är inte alltid reglerna följs så bokstavstroget. Men man tar ev. en risk om man tar genvägar. Skulle någon ovän anmäla, så är kommunen troligen skyldig att agera. Men det är nog ett hypotetiskt problem.
 
H hempularen skrev:
Strikt formellt skall det nog vara två steg. Attefallstillbyggnad får man göra mot en bef. byggnad. Om du då kopplar det mot en tillbyggnad som inte ännu finns, så uppfylls inte det kravet. Men det är inte alltid reglerna följs så bokstavstroget. Men man tar ev. en risk om man tar genvägar. Skulle någon ovän anmäla, så är kommunen troligen skyldig att agera. Men det är nog ett hypotetiskt problem.
Befintlig byggnad eller befintlig bebyggd area? Jag bedömer att risken att någon anmäler är låg så jag är beredd att följa de riktlinjer som handläggaren på kommunen rekommenderar. Eller menar du genvägar som i att inte söka bygglov för en inbyggnad under balkong ch bara göra bygganmälan för de 6m2 som går utanför balkongen?
 
  • Gilla
knuffe
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Strikt formellt skall det nog vara två steg. Attefallstillbyggnad får man göra mot en bef. byggnad. Om du då kopplar det mot en tillbyggnad som inte ännu finns, så uppfylls inte det kravet. Men det är inte alltid reglerna följs så bokstavstroget. Men man tar ev. en risk om man tar genvägar. Skulle någon ovän anmäla, så är kommunen troligen skyldig att agera. Men det är nog ett hypotetiskt problem.
Ett alternativ är ju att riva 1/3 av balkongen och på så sätt ta bort ca 7m2 och sedan bygga bättre uterum som adderar 6m2 till bebyggd area. Har du någon uppfattning om detta är möjligt nu när vi redan ligger över tillåten bebyggd area? Hade vi legat under hade detta upplägg varit klockrent men nu vet jag inte vad reglerna säger.
 
Jag hade liknade problem. Fick först ansöka om bygglov för fasadändring och därefter Attefallstilbyggnad på 14,5m2.
Resultatet ett uterum på 24m2.
Det behövdes inte att först bygga någon väg på lovet för fasadändringen. Bara ett formellt steg för att Kommunen ska följa lagen....
Blir ju dubbel avgift på loven, men det får man leva med. Fick i alla fall ett fint uterum.
 
  • Gilla
/nenne
  • Laddar…
Sök fasadändring på ytan under balkongen, och anmälan på ritningar som bygger ut fasadändringen, får du startbesked för båda åtgärderna så slutför du din anmälan men drar tillbaka fasadändringen. Kanske lite väl mycket problemlösning för lagstiftningen men det borde ju funka. Dock risk för dubbla avgifter beroende på hur kommunens taxa ser ut.
 
J Johmor52 skrev:
Jag hade liknade problem. Fick först ansöka om bygglov för fasadändring och därefter Attefallstilbyggnad på 14,5m2.
Resultatet ett uterum på 24m2.
Det behövdes inte att först bygga någon väg på lovet för fasadändringen. Bara ett formellt steg för att Kommunen ska följa lagen....
Blir ju dubbel avgift på loven, men det får man leva med. Fick i alla fall ett fint uterum.
Tack för svar! Det låter ju lovande. Behövde ni inte bygga något alls för lovet på fasadändringen utan kunde så att säga bygga allt på en gång? Vilken kommun ligger huset i?
 
Jonasqvitslund Jonaslukarlsson skrev:
Sök fasadändring på ytan under balkongen, och anmälan på ritningar som bygger ut fasadändringen, får du startbesked för båda åtgärderna så slutför du din anmälan men drar tillbaka fasadändringen. Kanske lite väl mycket problemlösning för lagstiftningen men det borde ju funka. Dock risk för dubbla avgifter beroende på hur kommunens taxa ser ut.
Om detta skulle gå igenom vore det ju bra. Om jag får tag på handläggaren någon gång så borde han ju kunna avgöra om det går eller inte. Men låter rimligt. Dock antar jag att bygglovet för fasadändringen måste slutföras annars får jag ju inte ha glasade väggar under balkongen. Men dubbla avgifter blir det säkert.
 
J JimmyFlöjt skrev:
Tack för svar! Det låter ju lovande. Behövde ni inte bygga något alls för lovet på fasadändringen utan kunde så att säga bygga allt på en gång? Vilken kommun ligger huset i?
Nej behövde bara göra en massa ritningar...
Kan nog tillämpas lite olika i olika kommuner dock.
Bor i Ängelholm.
 
Tvåstegsraketen - först bygglov för att täcka in, därefter bygganmälan för Attefallstillbyggnaden måste fungera. Attefallstillbyggnaden får ju göras även om den bryter mot detaljplan.

Jag gjorde en utbyggnad, som kombinerades med 15 kvm Attefallstillbyggnad. Som jag förstod det så ska egentligen utbyggnaden enl bygglov vara klar, innan man får anmäla och påbörja attefallstillbyggnaden. Men jag fick godkänt från kommunen på att ansöka och bygga allt samtidigt. Formellt gav kommunen startbesked på utbyggnaden först, för att sedan godkänna attefallstillbyggnaden. Men jag förstod att det egentligen inte var ok enligt reglerna, när jag kollade på detta förstod jag att vissa kommuner tillåter detta, medan andra inte godkänner det. Så du får prova. Jag frågade rakt på sak, diskuterade om det gick att komma runt det. Och fick då tips om hur jag skulle söka för att det skulle funka. Jag kanske hade tur, men handläggarna var bra, ville hjälpa till inom befintliga regler.

För övrigt: visst kommer det snart nya attefallsregler, med större ytor. Kolla det, om du inte gjort det. Kanske läge att vänta in dem?

Lycka till i bygglovsdjungeln
 
G GustavS skrev:
Tvåstegsraketen - först bygglov för att täcka in, därefter bygganmälan för Attefallstillbyggnaden måste fungera. Attefallstillbyggnaden får ju göras även om den bryter mot detaljplan.

Jag gjorde en utbyggnad, som kombinerades med 15 kvm Attefallstillbyggnad. Som jag förstod det så ska egentligen utbyggnaden enl bygglov vara klar, innan man får anmäla och påbörja attefallstillbyggnaden. Men jag fick godkänt från kommunen på att ansöka och bygga allt samtidigt. Formellt gav kommunen startbesked på utbyggnaden först, för att sedan godkänna attefallstillbyggnaden. Men jag förstod att det egentligen inte var ok enligt reglerna, när jag kollade på detta förstod jag att vissa kommuner tillåter detta, medan andra inte godkänner det. Så du får prova. Jag frågade rakt på sak, diskuterade om det gick att komma runt det. Och fick då tips om hur jag skulle söka för att det skulle funka. Jag kanske hade tur, men handläggarna var bra, ville hjälpa till inom befintliga regler.

För övrigt: visst kommer det snart nya attefallsregler, med större ytor. Kolla det, om du inte gjort det. Kanske läge att vänta in dem?

Lycka till i bygglovsdjungeln
Tack så mycket! Precis som du säger verkar tvåstegsraketen vara rätt väg att gå. Hoppas på resonlig handläggare/kommun. De nya reglerna tillåter tyvärr bara större fristående attefalllshus. Tillbyggnad är max 15.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.