Vi har ett oisolerat stall i putsad leca med två rejäla öppningar för lösdriftsdelen (á 2,1 x 1,8m) som jag då och då kommer vilja stänga om det blir alltför sträng kyla/vind. Det kommer bli skjutportar. Och nu undrar jag hur jag bäst bygger dessa så de blir så isolerande som möjligt men inte för tjocka för skjutportsbeslagen som inte klarar tjockare än 5cm(?)
Jag tänkte använda mig av ytterpanel in- och utvändigt, eventuellt sätta en smal plexiglasskiva upptill så det inte känns för instängt, och så isolera det med något. Men vad? Funkar det med vanliga sten/glasullsskivor som man annars sätter i innerväggar? Behöver jag plasta dem? Vindpapp..? Det ska vara av icke lättantändligt material så gissar att all slags plast går bort.
 
Vi har en skjutport i vårt stall (som visserligen i nuläget bara rymmer höns och ved).
Porten är 220 hög och 165 bred, och hänger på skjutportsbeslag/skena från Granngården.
Portöppningen är naturligtvis lite mindre, ca 150 cm bred.
Jag byggde porten med 45x22 mm "reglar" runt om och ett par stående inne i porten.
Liggande Z-panel på utsidan och masonit på insidan.
Och inuti 45 mm gullfiberisolering. Ingen plast eller vindpapp.
På insidan har vi ett par hakar, som håller in porten och gör den någorlunda vindtät.
Ett par kvällsbilder:
En skjutport i ett stall med Z-panel och skjutportsbeslag på en vitmålad vägg, fotograferad på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skjutport i ett stall monterad på en skena, gjord av Z-panel och masonit, med isolering inuti, synliga hakar för tillslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och krokarna, sådana här ungefär:
Två silverfärgade krokar med förlängningsarmar och monteringsplåtar för att hålla fast en skjutport.
 
  • Gilla
Keisha
  • Laddar…
...sten/glasullsskivor... - ja, det fungerar.
Vindpapp eller motsvarande som stoppar all form av vindrörelse/drag behövs.
Plast behövs inte.
 
  • Gilla
Keisha
  • Laddar…
Tack snälla! Gullfiber får det bli då! Vindpapp där tyckte ni visst olika :surprised: Jag vill egentligen inte ta bort all form av luftgenomsläpplighet eftersom stallet ändå är ventilerat på massa ställen (t ex längs hela takfoten samt ca 0,7 kvm ruta i gaveln) utan det är framförallt att jag inte vill att fukt ska kunna krypa in i isoleringen och sen stanna kvar där så träpanelen ruttnar inifrån. Det var det jag tänkte ha vindpappen till.
 
Keisha Keisha skrev:
Vindpapp där tyckte ni visst olika :surprised:
Tillägg: Jag tycker att den liggande Z-panelen, som vi har på porten, liksom på alla ytterväggar, är mycket vattensäker mot regn, så någon papp inte behövs. Och porten har masonit på insidan, så något luftläckage igenom porten kan det inte bli.
Dessutom tror jag att en papp direkt innanför träpanelen kan ställa till det lite grand.
OM det läcker in vatten, lägger det sig då mellan panel och papp och hålls kvar av kapillärkraften, och genom mögel och röta skada panelen.

Sedan om isoleringen: Jag tror inte extra mycket isolering gör så mycket för stallklimatet.
(Oftast står ju stalldörrar och -fönster ändå till stor del öppna)
Men om man vill behålla lite värme i stallet tror jag att det är viktigare med någon form av tätningslister, så det inte drar in längs portens kanter.
Så långt har jag inte kommit än, men det är anledningen till att jag spänner in vår port mot fodren, för att det inte skall blåsa in helt fritt.
 
  • Gilla
Keisha
  • Laddar…
Ok ska jag skippa isolering helt kanske..? Det luftintag som kvarstår när jag stänger portarna är att det är öppet längs hela undersidan av takfoten, dvs vi lägger inte igen med brädor där. Och rutan högst upp i gaveln. Om dessa luftintag förstör syftet med isoleringen så är det ju verkligen ingen idé att isolera alls. Då bygger jag nog som jag byggt traktorporten. Dvs i spontat trä med klädselbrädor. För då vet jag redan hur jag ska göra.
Stora träportar med fönster öppna i en vitputsad byggnad som visar en tydlig luftspalt längs marken och utsikt mot grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.