Redigerat:
E etompau skrev:
Ventilerna sitter där för att få bra inneluft. Uppenbart har du för lite värmetillförsel i lägenheten.
Detta bör åtgärdas på elementsidan och inte genom att trixa runt med tilluftsventiler.
Dina radiatorer, dvs element ska värma lika mycket som den kalla luften kyler.
Det är hyresvärdens ansvarsområde.
Ev behöver dina element luftas.
Stäng inte för luftintaget. Alla behöver luft!
Lycka till!!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M
useless useless skrev:
Vad betyder 220?
Det menas med en byggflekt på 230v, vet inte varför det kallas 220 på våran firma, samma 220kabel är ju vanlig Elkabel,
Vi säger så, et ej varför, samma med hink kallar vi rulle, så finns nog många olika smeknamn, men 220 kanske är nått gammalt ord
 
shc shc skrev:
Så.. Nu har jag tejpat för överallt. Det är inte meningen att jag ska sitta här och frysa..
när du tejpar igen tilluftsventilerna, så får du undertryck i lägenheten. Vilket i sin tur kommer göra att det börjar dra ifrån fönsterkarmar osv istället. Bättre få in luften där den ska in. Frånluftsdonen är rätt väg att gå ifall du behöver minska flödet. Alltså, stäng igen frånluftsdonen i köket och badrum istället. Men inte helt.
Vad har du för hyresvärd?
 
X Xaktly skrev:
när du tejpar igen tilluftsventilerna, så får du undertryck i lägenheten. Vilket i sin tur kommer göra att det börjar dra ifrån fönsterkarmar osv istället. Bättre få in luften där den ska in. Frånluftsdonen är rätt väg att gå ifall du behöver minska flödet. Alltså, stäng igen frånluftsdonen i köket och badrum istället. Men inte helt.
Vad har du för hyresvärd?
Undertryck har man ju normalt hela tiden i ett hus med mekanisk frånluft...

Justera inte frånluften, förhoppningsvis är den inställd som den ska via ovk
Det är ju inte ventilationen som är problemet här
 
Bor du på översta våningen? Då är det bara att lufta elementen. Hade det själv så för många år sedan och fick lufta elementen en gång i veckan. Ett annat alternativ är att skruva av termostaten och se till att sprinten verkligen åkt ut och inte fastnat.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
B bozze4evigt skrev:
Undertryck har man ju normalt hela tiden i ett hus med mekanisk frånluft...

Justera inte frånluften, förhoppningsvis är den inställd som den ska via ovk
Det är ju inte ventilationen som är problemet här
Ja, undertryck har man hela tiden, men ett ganska litet sådant.
OVK säger ingenting mer än att flödena är godkända för den storleken på lägenheten. Dessutom justerar inte OVK någonting, utan meddelar endast fastighetsägaren om brister.
Alltså, finns inget alls som säger att frånluftsdonen är rätt justerade.
Kalla lägenheter är nästan alltid en kombination av dåliga flöden i radiatorer & helt uppåt väggarna feljusterad ventilation. Åtminstone alla lägenheter jag besöker dagligen för att justera radiatorer och ventialtionen.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Hyresvärden la även in en sån svart filter ovanför spisen. Men vad har den fläkten med ventilation att göra?
 
  • Svart spisfläktfilter placerat ovanför en vit spis i ett kök, sett uppifrån med en person i strumpor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Leif i Skåne skrev:
Du har inte svarat på inlägg #55
När du ser in i ventilen kan du se det yttre gallret? Eller om du lyser med mobilen i hålet, vad ser du?
Ser du bara byggmaterial, eternitskivan, asfarock (svart tretex), trä eller tegel.
Så är det inte konstigt att du har 13ºC
Jag ser det yttre gallret
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
shc shc skrev:
Hyresvärden la även in en sån svart filter ovanför spisen. Men vad har den fläkten med ventilation att göra?
du har ett grundflöde inställt i kåpan, om det nu är en forceringskåpa.
Finns ju alldeles för lite info om den.
Franke-filtren är ju lika oavsett om du har en vanlig kåpa, kolfilterfläkt eller alliansfläkt eller vad du nu har
 
shc shc skrev:
Men jag var nere hos min granne förut och han hans ventiler blåste lika mycket som mina och hans element var lika ljumna som mina men han hade inte alls lika kallt som jag... Så något stämmer inte??
Du skall fan inte plugga några ventiler, de skall vara öppna! Kan ex vara för att vädra ut radon.
Börja med att få radiatorerna luftade sen så brukar det sitta strypventiler i värmesystemen. en blank plugg som om man skruvar bort den så sitter det en spårskruv som man kan skruva utåt då släpper den på mer flöde till radiatorn.
Men ta det med fastighetsägaren först 13c är inte tjänlig temp, hur fan blir det när det blir kallt på riktigt.
Hyr du så prata med hyresgästföreningen
Har du en bostadsrätt så ta det med den ansvarige.
Kan ju vara så att centralvärmen är feljusterad så att den släpper på för kallt framledningsvatten (utgående vatten till lägenheterna)
Du skall inte behöva frysa inne minst 18c och det är kallt, jag har 24 nu och det känns ok...
 
M Zolt skrev:
Det menas med en byggflekt på 230v, vet inte varför det kallas 220 på våran firma, samma 220kabel är ju vanlig Elkabel,
Vi säger så, et ej varför, samma med hink kallar vi rulle, så finns nog många olika smeknamn, men 220 kanske är nått gammalt ord
220 och 380. Vad skulle det annars heta?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
42 och 69?
 
  • Gilla
  • Wow
lopec och 2 till
  • Laddar…
M Zolt skrev:
Det menas med en byggflekt på 230v, vet inte varför det kallas 220 på våran firma, samma 220kabel är ju vanlig Elkabel,
Vi säger så, et ej varför, samma med hink kallar vi rulle, så finns nog många olika smeknamn, men 220 kanske är nått gammalt ord
220V var gamla spänningen i nätet, men numera är det 230V.

Samma sak med 380V och 400V.
 
M
J jimmie.p skrev:
220V var gamla spänningen i nätet, men numera är det 230V.

Samma sak med 380V och 400V.
Ja men då är det ett gammalt uttryck som håller sig kvar :D det är det vi använder iallafall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.