Vi har anlitat en snickarfirma som har byggt en pergola med kombinerad gungställning, en ny altan och en spaljé. När det nu börjar bli färdigt märker vi att både pergolan/gungställningen och spaljén är väldigt rangliga. Han har använt markskruv på både pergolan/gungställningen och spaljén. Skulle underarbetet gjorts på något annat sätt? Han har även byggt en altandel på marknivå där han byggt direkt i jorden. Nu när jag läst på mer förstår jag att underarbetet ska bestå av grävning, Markduk, grus och sand innan man reglar upp. Till saken hör också att det var minusgrader ute när de började gräva, kan man bygga på tjäle? Det finns varken markduk, grus eller sand under altanen utan bara jord som inte är packad.
Nu vill snickaren rädda upp arbetet genom att sätta olika strävor och stöttepelare på pergolan/gungställningen och spaljén vilket jag inte tycker stämmer överens med det jag förväntade mig. Jag vill ha det rakt och i funkisstil.
Är det läge att ta in en besiktningsman eller hur hade du gjort? Känns som att underarbetet inte är korrekt utfört...

Med vänlig hälsning, caroline
 
H
Bilder underlättar
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Rent estetiskt ser det okej ut men när jag känner med handen vid trädet som står k trädäcket finns där bara fluffig jord under. Vi ville ha en integrerad sandlåda i trädäcket och när jag lyfter på locket ser vi hur underlaget ser ut. Sandlådan har vi blivit hänvisade att gräva ur själva när det är dags. Hur tycker ni det ser ut? Ska det inte vara någon markduk och sen grus? Är detta fackmannamässigt utfört?
 
  • Trädäck intill trädstam med synligt hålrum fyllt med jord under plankorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet lock på ett trädäck visar fluffig jord under, inget grus eller markduk synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lösa jordlager och löv intill kant av trätrall, bristfälligt byggprojekt med föreslagen sandlådeplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på öppning mellan trädäck och träd visande fluffig jord underläge utan markduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck i trädgård med integrerad sandlåda och utsparat träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck vid trädgård med fluffig jord och synlig brist på underlag som markduk eller grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck med öppen del som visar fluffig jord och rötter under, utan markduk eller gruslagring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Synlig jord under trätrall, där markduk och grus saknas för förberedd sandlåda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäcket med en synlig kant och underliggande fluffig jord, utan tecken på markduk eller grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fluffig jord under öppet lock i en tilltänkt sandlådeplats integrerad i trädäcket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en träplankbelagd trädäckkant bredvid fluffig jord och buskage, med löv på trädäcket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av trätrall vid ett trädäck som visar fluffig jord utan synligt underlag av markduk eller grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad vilar reglarna till altanen på? Matjord? Inga plattor under ens?
 
Jo några plattor som han lagt i matjorden ligger reglarna på men det finns nästan inget luftrum under trallen.
 
Sviktar trallen när ni går på det?
Att bygga marknära trädäck på betongplattor är helt ok ur ett "rätt & fel" perspektiv och konstruktionen ser iaf ur att vara utfört med lite känsla!
Är ni inte nöjda med "skrangligheten" så prata med den som byggt det så löser han det säkert.
 
H
Du skrev i första inlägget om problem med "pergolan/gungställningen och spaljén". Kan du ta några bilder på dessa också?

Gärna någon översiktsbild också
 
janwide
Jag skulle aldrig bygga ett trädäck utan underarbete. Grävning, markduk och grus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.