Jodå jag kör slang överallt (fast installation) förutom ett kopparrör som går igenom väggen ut i carporten. Funkar galant!

Hade tänkt köra med kopparrör överallt först men kostnaden för alla rör och skarvar m.m gjorde att det inte blev värt det, så det blev slang. Använde slangnippel (http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Slang-och-slangupprullare/Slangnippel-2000023725/) mellan kopparrör och slangen.

Där slangen på väggen/taket är synlig har jag satt kabelskydd (http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelclips--isolering/Kabelskydd-2000023119/) så blir det rakt och skyddar.
 
Jag håller precis på o förbereder för tryckluft i mitt nybyggda garage. Kommer köra på biltemas 15mm pexsystem.
 
Jag valde blåa/svarta rör och lade allt infällt i väggarna. Fördelen med sådana rör tycker jag är billiga böjar och andra prylar, sen känns det väldigt stabilt. Man är tvungen att ha en "gänggrej" för själva rören eftersom man kommer behöva kapa dem ibland, men det kan man låna av en röris över helgen.

Ut ur väggarna med hjälp av två 90-gradare, sen förminska dimensionen så att det går att skruva på de där vanliga bajonettfattningarna för tryckluft.

Stammen högt upp , lätt lutad åt hållet där kompressorna skall vara.
Sticken ner till respektive uttag sker med hjälp av en t-koppling som pekar uppåt, samt två 90-gradare så har man gjort allt korrekt. (inget onödigt kondensvatten rinner ner i sticken).

Jag är inget proffs på tryckluft och använder det absolut inte dagligen, men att göra rätt och ordentligt från början känns alltid helrätt och kostnaden sprang inte iväg så väldigt med denna lösningen heller.

Kan ev. leta upp några bilder om ngn är intresserad.
 
M martinradbo skrev:
Man är tvungen att ha en "gänggrej" för själva rören eftersom man kommer behöva kapa dem ibland, men det kan man låna av en röris över helgen.
Vad menar du med "gänggrej"? Eller menar du en rörskärare?

Z ZipLock skrev:
Jag fick lära mig att vid installation av rör för tryckluft måste de alltid luta mot ett uttag. Det för att vattnet som alltid kommer att hamna i rören ska kunna rinna ut.
M martinradbo skrev:
Stammen högt upp , lätt lutad åt hållet där kompressorna skall vara.
Vilket är det som gäller och var ska man eventuellt sätta en vattenavskiljare eller liknande för kondensen?

M martinradbo skrev:
Kan ev. leta upp några bilder om ngn är intresserad.
Skulle verkligen uppskatta bilder och eventuellt material spec. om du har tillgång till det.
 
Han menar väl ett gängsnitt, eftersom rören är gängade i ändarna. Men när man kapar behöver man skära nya gängor.
 
D Daniel 109 skrev:
Han menar väl ett gängsnitt, eftersom rören är gängade i ändarna. Men när man kapar behöver man skära nya gängor.
Exakt så!
 
Angående det vatten som ofrånkomligen kommer bildas i rören så kan man säkert göra på flera sätt. Jag lade stammen lätt lutad högt upp inne i väggen. Sen U-böjar från stammen först uppåt och så vänder de nedåt till uttagen. På så sätt rinner enligt teorin inte så mycket vatten från stammen ner i varenda uttag.

Jag valde att luta stammen mot kompressorn. Men röret från änden av stammen ner till kompressorn avslutas längst ner med en tappkran för kondensvattnet, kompressorslangen ansluts nån decimeter högre upp.

Har inte tid att leta upp alla bilder just nu, kanske senare.
 
  • Gilla
EDB4ever och 2 till
  • Laddar…
Ursäkta att jag lyfter en gammal tråd men ni som gjort en fast installation med flera uttag, har ni en regulator vid varje uttag eller har ni en regulator för hela systemet?
 
Kör inget förutom medföljande på kompressorn/tanken
 
  • Gilla
Jessnet
  • Laddar…
Har regulator på ett av uttagen men ska sätta upp en till, praktiskt att ha T-koppling med både regulator och fritt vid varje uttagsställe.
 
  • Gilla
Jessnet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.