Hej hej

Jag har en smutsvit fasad som består av Coloroc som skulle vilja bli vit igen. Ytan är i runda slängar 200 kvadratmeter fördelat på två våningsplan vilket gör att jag med ljus och lykta letar efter ett sätt att rengöra den på avstånd. I första hand med en Nilfisk Takrengörare och i andra hand... ja... måste jag upp med en ställning så måste jag väl det.

Jag har provat Nilfisk Stone & Wood Cleaner, Nitor Målartvätt och Biokleen Fasadtvätt. Den ena sämre än den andra. Märkte i princip ingen skillnad alls.

Av en slump så köpte jag en flaska Beckers Alg och mögeltvätt och applicerade på en provyta medelst diskborste och resultatet blev mycket bra. Efter en kvart var teglet vitt igen och påväxterna blekta. Efter ytterligare en dag hade alla missfärgningar bleknat helt och nu ser provytan ut som ny igen.

Att handdiska 200 kvadrat är dock inget som lockar. Jag undrar därför om någon har någon erfarenhet eller tips på rengöringsmedel som fungerar på liknande sätt (blekning är positivt!) och som går att applicera med slang/högtryck/taktvätt? Den sistnämnda är att föredra för då kan jag stå på backen och bokstavligen se skiten rinna av.
 
Hej blakkdukk,

Jag har tyvärr inga tips. Men jag har också en coloroc fasad som skulle behöva en rengöring. Jag har provat några olika medel men inte hittat nåt som funkat. Ska testa med Beckers alg och mögeltvätt som du skriver om.
Jag tänkte också höra hur det har gått, har du kommit på nåt bra sätt att arbeta på?
 
Jag provade med diverse alg- och fasadtvätt men utan resultat.

Provade även Bensaltensid från allt-fraktfritt.com. Lade på det med en Nilfisk taktvätt och "tvättade" en sida av huset. Det skall verka i ett till två år men jag hyser ingen större förhoppning om jag ska vara ärlig.

Det finns tonvis med reklam för Bensaltensid, men det verkar vara allt-fraktfritt.com som ligger bakom alla (direkt eller indirekt).

Har fått rådet på omväg att måla över allt istället, men det har jag i dagsläget inga planer på.

Kanske skulle prova Klorin istället... Då kanske tvestjärtarna flyttar i samma veva! :)
 
Jag har också provat att tvätta min coloroc med lite olika kemikalier. Inget verkar funka; det verkar omöjligt att göra rent. Jag har provmålat några stenar med vit sockelfärg från byggmax och hängt upp på fasaden. Det ser riktigt bra ut. Tänkte låta de hänga några månader (eller år) på prov. Färgen är billig och jag målade bara ett lager.
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...sa/sockelfarg-betongfarg/19704/sockelfarg-vit

Ska man göra det enligt vad de finare färgleverantörerna verkar tycka så ska detförst till en primer och sen silikattäckfärg (och eventuellt en mellanfärg). Men då drar det iväg kostanadmässigt om man ska måla hela fasaden.
 
Färgen är billig och utgående :)

Det vore kul med en uppföljning på hur det går. En tanke bara om du målar och inte följer rekommendationerna, är du beredd att göra om det om det inte blir bra? Priset är givetvis en viktig del, men vad kostar det inte i tid (och pengar) att ev göra om det?
 
Är coloroc så kallad falsk mexitegel (stenskivor ca 20mm tjocka )??
Om det är det ..så målade jag om min fasad för ca 4år sedan med vit silicat färg och det fungerade mycket bra.
Fasaden är sedan 1971 och var flammig av smuts mm.. sköljde av den med högtryckstvätt , väntade en dag och målade sedan.
 
jag har exakt samma problem då jag har en smuttsvit fasad som vill bli vit..
Kom mer än gärna med tips och trix.. har läst tusen sidor på nätet men ännu inte hittat något som verkar fungera!

// Carro
 
Hej.

Jag har också en Coloroc fasad som vill bli vit igen.
Intresserad av hur det gått med tvättningen så här efter några år. "Tog" det?

Hur blev målningen med sockelfärgen? Målat resten av huset?
Hur i så fall? Ska man rolla o gå efter med pensel? Jag är inte sugen på att haka ner stenarna varken för tvätt eller målning.
Funderar på erfarenheter av att sprutmåla. Tänker att man borde komma in i gömslen o vrån på det sättet?

Har ni gått vidare på något annat sätt?

Tack på förhand.
 
Hej
Jag står inför samma utmaning med smutsig Coloroc fasad. Har försökt tvätta men utan större framgång.....

Hur ska man bära sig åt för att få en fin fasad!? Ska man spraymåla ? Jag Förmodar att färgen måste andas eftersom det är trä innanför colorocen?.....

mata på med bra tips :)

tacksam för svar
 
Hej Nosilence och övriga.

Det jag gjort sedan mitt förra inlägg är att få företaget Lavamus att tvätta hela stenfasaden. De har en metod för att göra detta med rent vatten. Fungerar toppen på andra fasad-typer men det märktes NOLL skillnad på min stenarna. De garanterade dock att det skulle vara rent och gav tumme upp till målning. Jag är lite skeptisk till renheten men de bedyrade minsann att det skulle gå alldeles utmärkt att måla på det.

I fjol började jag måla ena kortsidan med en högkvalitativ silikatfärg (kan kolla fabrikat när jag kommer hem). Det sög något djävulskt och jag insåg att jag skulle bli dyrt med färg till hela huset. Jag köpte därför en lika dyr primer (som hörde till färgen) för att mätta ytan med denna och kanske slippa en strykning åtminstone. Jag grundade således med primern och målade igen. Den sög fortfarande mängder med färg och det täckte ändå inte på något bra sätt. Fasaden är fortfarande flammig och jag inser att varje sida förmodligen behöver åtminstone 3 strykningar.
Jag målade genom att rolla och gå efter med pensel i skrymslen och vrår. Ganska töligt arbete som tar tid och kan man spara in en strykning med färg så vill man absolut göra det.
Om/när jag går vidare med målning kommer jag inte bry mig om någon primer då denna inte tillförde något.

Jag lämnade färgen hela säsongen 2019 för att se hur den reagerade på väder och vind. Jag ville vara säker på att det såg ok ut åtminstone ett år innan jag går på resten.
Till min förvåning och irritation så har färgen "smulat" och flagnat lite på ovansidan av stenarna på vissa ställen. Vet inte vad det beror på. Just den ytan tar såklart emot lite regn och så, men...

Jag har försökt googla mig till om det går spruta silikatfärg. En del säger det ska gå om du har rätt grejer. Problemet med det är att du får lägga tid på att maskera bort fönster, trädetaljer, grannens bil osv.

Jag har därför riktat in mig på följande alternativ. Nämligen att hyra in de företagsamma och hjälpsamma grannpojkarna och erbjuda dem ett fast pris för att måla resten av huset upp till 3 ggr. Jag kör i så fall vidare med samma dyra silikatfärg som innan och tar allt för vad det är. Om någon tidigare i tråden kunde återkomma med status på den där sockelfärgen (som också andas) så kanske jag köper den färgen istället.
Jag hann inte sätta pojkarna i jobb den här sommaren men tänker att vi gör det till våren. På något sätt ska stenjävlarna bli vita igen. Blir det helt fel så får jag väl överväga ett fasadbyte.
 
N nost skrev:
Hej Nosilence och övriga.

Det jag gjort sedan mitt förra inlägg är att få företaget Lavamus att tvätta hela stenfasaden. De har en metod för att göra detta med rent vatten. Fungerar toppen på andra fasad-typer men det märktes NOLL skillnad på min stenarna. De garanterade dock att det skulle vara rent och gav tumme upp till målning. Jag är lite skeptisk till renheten men de bedyrade minsann att det skulle gå alldeles utmärkt att måla på det.

I fjol började jag måla ena kortsidan med en högkvalitativ silikatfärg (kan kolla fabrikat när jag kommer hem). Det sög något djävulskt och jag insåg att jag skulle bli dyrt med färg till hela huset. Jag köpte därför en lika dyr primer (som hörde till färgen) för att mätta ytan med denna och kanske slippa en strykning åtminstone. Jag grundade således med primern och målade igen. Den sög fortfarande mängder med färg och det täckte ändå inte på något bra sätt. Fasaden är fortfarande flammig och jag inser att varje sida förmodligen behöver åtminstone 3 strykningar.
Jag målade genom att rolla och gå efter med pensel i skrymslen och vrår. Ganska töligt arbete som tar tid och kan man spara in en strykning med färg så vill man absolut göra det.
Om/när jag går vidare med målning kommer jag inte bry mig om någon primer då denna inte tillförde något.

Jag lämnade färgen hela säsongen 2019 för att se hur den reagerade på väder och vind. Jag ville vara säker på att det såg ok ut åtminstone ett år innan jag går på resten.
Till min förvåning och irritation så har färgen "smulat" och flagnat lite på ovansidan av stenarna på vissa ställen. Vet inte vad det beror på. Just den ytan tar såklart emot lite regn och så, men...

Jag har försökt googla mig till om det går spruta silikatfärg. En del säger det ska gå om du har rätt grejer. Problemet med det är att du får lägga tid på att maskera bort fönster, trädetaljer, grannens bil osv.

Jag har därför riktat in mig på följande alternativ. Nämligen att hyra in de företagsamma och hjälpsamma grannpojkarna och erbjuda dem ett fast pris för att måla resten av huset upp till 3 ggr. Jag kör i så fall vidare med samma dyra silikatfärg som innan och tar allt för vad det är. Om någon tidigare i tråden kunde återkomma med status på den där sockelfärgen (som också andas) så kanske jag köper den färgen istället.
Jag hann inte sätta pojkarna i jobb den här sommaren men tänker att vi gör det till våren. På något sätt ska stenjävlarna bli vita igen. Blir det helt fel så får jag väl överväga ett fasadbyte.
ojojoj...... kämpigt värre !!! (Men tack för ditt inlägg!)

Det ser nästan ut som att man får byta hela fasaden om det ska bli bra :( Fasen alltså, inget roligt alls
 
Jag har inte gett upp på fasaden än. Ett jäkla jobb (o dyrt) att byta fasad också. Slipper jag bara det tråkiga momentet med att måla själv utan kan leja bort det till billig peng till grannpojkarna så kommer jag åtminstone ge det ett försök. Det får vara värt en del byttor färg.
Värre är det med reservdelar. Jag har knäckt några stenplattor o har inte längre några reserv. Finns nog inte att få tag på. Problemet kommer jag lösa genom att ta bort lite stenplattor där det ska upp ett uterum. Vill inte ha stenplattor på insidan uterummet utan byter just där till liggande träpanel. Då får jag lite stenplattor över om någon mer knäcks.
 
Fulkemisten
N nost skrev:
Värre är det med reservdelar.
https://www.marmoroc.se/ i Köping har. En släkting åkte dit och hämtade/köpte då han behörde nya (dyr frakt tror jag). De såg ut som de gamla från sjuttiotalet fast tyvärr renare då...
 
N nost skrev:
Hej Nosilence och övriga.

Det jag gjort sedan mitt förra inlägg är att få företaget Lavamus att tvätta hela stenfasaden. De har en metod för att göra detta med rent vatten. Fungerar toppen på andra fasad-typer men det märktes NOLL skillnad på min stenarna. De garanterade dock att det skulle vara rent och gav tumme upp till målning. Jag är lite skeptisk till renheten men de bedyrade minsann att det skulle gå alldeles utmärkt att måla på det.

I fjol började jag måla ena kortsidan med en högkvalitativ silikatfärg (kan kolla fabrikat när jag kommer hem). Det sög något djävulskt och jag insåg att jag skulle bli dyrt med färg till hela huset. Jag köpte därför en lika dyr primer (som hörde till färgen) för att mätta ytan med denna och kanske slippa en strykning åtminstone. Jag grundade således med primern och målade igen. Den sög fortfarande mängder med färg och det täckte ändå inte på något bra sätt. Fasaden är fortfarande flammig och jag inser att varje sida förmodligen behöver åtminstone 3 strykningar.
Jag målade genom att rolla och gå efter med pensel i skrymslen och vrår. Ganska töligt arbete som tar tid och kan man spara in en strykning med färg så vill man absolut göra det.
Om/när jag går vidare med målning kommer jag inte bry mig om någon primer då denna inte tillförde något.

Jag lämnade färgen hela säsongen 2019 för att se hur den reagerade på väder och vind. Jag ville vara säker på att det såg ok ut åtminstone ett år innan jag går på resten.
Till min förvåning och irritation så har färgen "smulat" och flagnat lite på ovansidan av stenarna på vissa ställen. Vet inte vad det beror på. Just den ytan tar såklart emot lite regn och så, men...

Jag har försökt googla mig till om det går spruta silikatfärg. En del säger det ska gå om du har rätt grejer. Problemet med det är att du får lägga tid på att maskera bort fönster, trädetaljer, grannens bil osv.

Jag har därför riktat in mig på följande alternativ. Nämligen att hyra in de företagsamma och hjälpsamma grannpojkarna och erbjuda dem ett fast pris för att måla resten av huset upp till 3 ggr. Jag kör i så fall vidare med samma dyra silikatfärg som innan och tar allt för vad det är. Om någon tidigare i tråden kunde återkomma med status på den där sockelfärgen (som också andas) så kanske jag köper den färgen istället.
Jag hann inte sätta pojkarna i jobb den här sommaren men tänker att vi gör det till våren. På något sätt ska stenjävlarna bli vita igen. Blir det helt fel så får jag väl överväga ett fasadbyte.

Hej! Ser att du varit inaktiv i några är, men om du ser detta och vill får du gärna uppdatera! Finns verkligen ruggigt lite info om hur man får Coloroc fint igen!
Tacksam för svar om hur det gått!
 
E Ensyltburk skrev:
Hej! Ser att du varit inaktiv i några är, men om du ser detta och vill får du gärna uppdatera! Finns verkligen ruggigt lite info om hur man får Coloroc fint igen!
Tacksam för svar om hur det gått!

Hej.
Av olika anledningar så har jag inte gått på och målat resten av fasaden (än).
jag har dock köpt en provburk putsfärg som jag ska prova med färgsprutan jag köpt. Väntar bara på väder o en gnutta motivation. Tänker jag kör den på kortsidan först (tidigare målade) för att se hur den täcker.
Anledningen till val av putsfärgen var att en vän menar att den skulle ha samma egenskaper som silikatfärgen men slipper ruinera sig.

Målningen på kortsidan har hängt med några år och inte blivit värre åtminstone men den skulle behöva en strykning till för att bli jämn o heltäckande.
 
  • Gilla
Ensyltburk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.