Har köpt ett hus där föregående ägare som bodde där en kortare period gjorde om ytskikten och satte då upp nya uttag överallt. Tyvärr verkade dom ojordade uttagen tagit slut i lager halvvägs in i renoveringen för på övervåningen så har jag flera jordade uttag trots att jord saknas. :rolleyes: Ska nu byta ut dessa mot ojordade för ordningens skull.

Stötte dock på en grej igår när jag kontrollerade och mätte och det är faktiskt så att ett av uttagen på övervåningen (direkt innanför balkongen) har jord dragen till sig. Se skiss här, jag har markerat alla uttagen där jord saknas som röda och grön är där finns jord. Tog med nedervåningen i skissen också bara för tydlighetens skull.

Nedervåning:
Skiss av husets entréplan med markerade jordade (gröna) och ojordade (röda) eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Övervåning:
Skiss av övre plan i hus, markerade eluttag, rött för ojordade och grönt för jordade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I köket och i källare/tvättstuga så har jag jordat men annars ojordat överallt. Men hur bra är det att ha så som det är på skissen ovan på övervåningen? Det är alltså uttaget direkt innanför balkongen där som är jordat medans resten är ojordat.

Jag har ingen anledning att tro att det är hempulat utan elen är dragen innan den kortvariga förra ägaren och ordentligt gjort i övrigt men varför är ett av uttagen jordat såhär? Är det på grund av närheten till balkongen? Det sitter en fasadbelysning där ute på balkongen som är jordad, kan det ha något med saken att göra? Det är ju rätt långt till nästa uttag men dom sitter ju faktiskt i samma rum. Borde jag göra något åt det eller kan det vara kvar sådär?
 
Jag vet ju vad alla tycker om detta och vad lagen säger men jag hade monterat ojordade uttag där det saknas jord och haft jordat där det finns korrekt jord. Sen att man inte ska blanda och ge olika är ju en annan sak men vet du att det är jordat där uttaget är jordat så skulle då jag nöja mig med det tills vidare.
Sen så kan man ju såklart sia om alla möjliga saker som detta kan medföra men det det är så mycket som kan hända i övrigt också......
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
Uttaget vid balkongdörren SKA vara ojordat, vill du ha ström på balkongen får du sätta ett jordat uttag ute.
Sedan en liten fråga, har du jordfelsbrytare? Jag tänker på uttagen i badrummet som ska vara skyddade av en JFB
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag skulle gissa att det är jordat för att man tänkt sig att koppla in saker på balkongen i det uttaget. Formellt är det absolut fel.

Det kan ju också vara så att från början har det inte varit jordat, men att jord fanns till dosan, iom att jord troligen är dragen till lampan på balkongen. Den som sedan bytt uttagen har glatt kopplat in jorden eftersom den fanns i dosan. En gissning.

Så vad gör man åt det:

1. Låt det vara som det är. Formellt fel, men...
2. Fixa jord till övriga uttag i rummet.
3. byt det mot ojordat.

Jag förutsätter att du har jordfelsbrytare? Du visar på uttag i badrummet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E elmont skrev:
Uttaget vid balkongdörren SKA vara ojordat, vill du ha ström på balkongen får du sätta ett jordat uttag ute.
Sedan en liten fråga, har du jordfelsbrytare? Jag tänker på uttagen i badrummet som ska vara skyddade av en JFB
H hempularen skrev:
Jag skulle gissa att det är jordat för att man tänkt sig att koppla in saker på balkongen i det uttaget. Formellt är det absolut fel.

Det kan ju också vara så att från början har det inte varit jordat, men att jord fanns till dosan, iom att jord troligen är dragen till lampan på balkongen. Den som sedan bytt uttagen har glatt kopplat in jorden eftersom den fanns i dosan. En gissning.

Så vad gör man åt det:

1. Låt det vara som det är. Formellt fel, men...
2. Fixa jord till övriga uttag i rummet.
3. byt det mot ojordat.

Jag förutsätter att du har jordfelsbrytare? Du visar på uttag i badrummet.
Ja jag har JFB för badrummet på övervåningen. Kommer ersätta den med en JFB för hela anläggningen men just nu är det alltså en separat för just den gruppen. Har även en separat JFB för golvvärme på nedervåningen i hallen. Man kan fråga sig varför jag inte satt en JFB på allting redan nu men det är på gång iallafall.

Men okej, då vet jag att uttaget närmast balkongen egentligen också ska vara ojordat. Första steget blir iallafall att ersätta dom "fejkjordade" uttagen överallt på övervåningen där det saknas jord.

Var det vanligt att man gjorde såhär på 70-talet? Inte kan dom väl ha räknat den lilla "hallen" på övervåningen som ett eget rum och därför satt jordat där? Nej det låter dumt.. jag tror att @hempularen kanske är något på spåren i sin gissning där, att dom som bytte uttagen helt enkelt såg att det fanns jord där och då använde den.
 
Redigerat:
Det helt avgörande är om det finns annan jordkontakt i rummen. Uttagen kan endast vara ojordade om rummet är helt isolerat från jord, både moder jord och skyddsjord, ingenting ledande får ha kontakt med jord. Kan balkongen föra in en jordpotential på något sätt, via fönsterbänk etc? Knappast troligt. Närheten till balkongen spelar annars ingen roll, det är två olika "rum" som var o en ska följa reglerna, jordat eller ojordat.

Avståndet mellan uttaget vid balkongen och övriga uttag verkar ju betryggande, minst de 2.5 meter som krävs. Man blundar dock för uttag på varsin sida om en dörröppning för det räknas som olika rum, vilket egentligen inte är så bra.
Så det behöver inte vara fel, men å andra sidan är ju behovet av ett skyddsjordat uttag där högst oklart...

Du har även två tveksamma uttag i köket, ett jordat vid arbetsbänken och ett ojordat till höger.

Det finns ju en "enkel" lösning, att skyddsjorda samtliga uttag.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det helt avgörande är om det finns annan jordkontakt i rummen. Uttagen kan endast vara ojordade om rummet är helt isolerat från jord, både moder jord och skyddsjord, ingenting ledande får ha kontakt med jord. Kan balkongen föra in en jordpotential på något sätt, via fönsterbänk etc? Knappast troligt. Närheten till balkongen spelar annars ingen roll, det är två olika "rum" som var o en ska följa reglerna, jordat eller ojordat.

Avståndet mellan uttaget vid balkongen och övriga uttag verkar ju betryggande, minst de 2.5 meter som krävs. Man blundar dock för uttag på varsin sida om en dörröppning för det räknas som olika rum, vilket egentligen inte är så bra.
Så det behöver inte vara fel, men å andra sidan är ju behovet av ett skyddsjordat uttag där högst oklart...

Du har även två tveksamma uttag i köket, ett jordat vid arbetsbänken och ett ojordat till höger.

Det finns ju en "enkel" lösning, att skyddsjorda samtliga uttag.
Jag har vattenburen värme överallt och det sitter faktiskt en radiator där precis under fönstret vid balkongen. Den antar jag får anses som jordad?

Angående det tveksamma uttaget i köket så är det så att det tidigare varit två rum men tidigare ägaren har tagit bort det mesta av väggen mellan kök och vardagsrum och gjort en större öppning. Jag gissar att det rubbar på hela meningen med att "isolera" enskilda rum så det borde ju egentligen vara jordat även på nedervåningen.
 
Ja, man förr blundade man för vattenradiatorer. Det bör man inte göra idag. Så med dagens mått låter som att du bör planera för byte till skyddsjordade uttag. Hur det ska prioriteras beror mycket på antalet skyddsjordade apparater som ska användas, och var. Idag är ju de flesta apparater dubbelisolerade och då spelar uttagets skyddsjord ingen roll. Men det är egentligen inget som rättfärdigar ojordade uttag i en jordad miljö...
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, man förr blundade man för vattenradiatorer. Det bör man inte göra idag. Så med dagens mått låter som att du bör planera för byte till skyddsjordade uttag. Hur det ska prioriteras beror mycket på antalet skyddsjordade apparater som ska användas, och var. Idag är ju de flesta apparater dubbelisolerade och då spelar uttagets skyddsjord ingen roll. Men det är egentligen inget som rättfärdigar ojordade uttag i en jordad miljö...
Tack för bra svar, då vet jag hur det ligger till.

Är väl egentligen rätt onödigt att byta ut alla uttagen på övervåningen mot ojordat om jag ändå ska dra jord överallt framöver men det blir ju rätt iallafall och ingen kan råka missta uttagen för jordade. Nu bor ju bara jag och min sambo här så det finns inte så värst många andra här som kommer vara och koppla i saker i uttagen men ändå :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Jag har vattenburen värme överallt och det sitter faktiskt en radiator där precis under fönstret vid balkongen. Den antar jag får anses som jordad?

Angående det tveksamma uttaget i köket så är det så att det tidigare varit två rum men tidigare ägaren har tagit bort det mesta av väggen mellan kök och vardagsrum och gjort en större öppning. Jag gissar att det rubbar på hela meningen med att "isolera" enskilda rum så det borde ju egentligen vara jordat även på nedervåningen.
Man rekommenderade förr ett tjockt lager färg på alla radiatorer just av anledningen du nämner.... OBS! ej skämt!
 
Som Bo sade, rent praktiskt, om de saker Du ansluter alla har "plattkontakt" så används inte jorden i alla fall, men visst har det sin "charm" att lägga ut pengarna på att få allt formellt rätt.

Extra tydligt fall av att kasta ut pengar är det att låta dra om alla trådar så det blir jord till alla uttag, och sedan sätta in apparater som ändå inte använder jorden överlag!

Det enda "moderna" jag vet som använder jord är vissa datorer/lap-top, men inte alla, och vissa el-element.
 
  • Gilla
Grävkalle
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Extra tydligt fall av att kasta ut pengar är det att låta dra om alla trådar så det blir jord till alla uttag, och sedan sätta in apparater som ändå inte använder jorden överlag!

Det enda "moderna" jag vet som använder jord är vissa datorer/lap-top, men inte alla, och vissa el-element.
Något som förbises verkar vara att nästan alla skarvsladdar och grenuttag du kan köpa är i jordat utförande, och att jordskiften är lättåtkomliga och exponerade. Man kan tänka sig ett fel där en spänningsförande del invändigt i sladd eller kontakt kommer kontakt med jord. Kanske framförallt egenmonterade kontakter men även färdigmonterade av tveksam kvalitet eller om sladden kläms olyckligt?

Kan i så fall bli dålig stämning om 2-åringen pillar på jordblecket i grenkontakten och samtidigt beror jord på element eller liknande.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
På tal om jordade datorer, köpte en ny stationär PC. Där var nu nätdelen extern och i form av en plastlåda.
Nätdelen hade en jordad stickkontakt, kabeln som sedan går från nätdel till dator är en ojordad tvåledare som pluggas i datorchassiet.
Uppenbart används jord enbart för EMC/avstörningsfunktioner.
 
H hapazard skrev:
Något som förbises verkar vara att nästan alla skarvsladdar och grenuttag du kan köpa är i jordat utförande, och att jordskiften är lättåtkomliga och exponerade. Man kan tänka sig ett fel där en spänningsförande del invändigt i sladd eller kontakt kommer kontakt med jord. Kanske framförallt egenmonterade kontakter men även färdigmonterade av tveksam kvalitet eller om sladden kläms olyckligt?

Kan i så fall bli dålig stämning om 2-åringen pillar på jordblecket i grenkontakten och samtidigt beror jord på element eller liknande.
Visst är det så. Det råder som mest enkel isolering mellan spänningsförande delar och skyddsjord i apparater, så ett enkelfel kommer att spänningssätta jordblecken. Det är egentligen ingen skillnad mot att apparatens hölje också blir spänningssatt, men jordade grenuttag sprider denna situation till alla skyddsjordade apparater som är anslutna till samma grenuttag. Så det blir en onödigt stor exponerad yta. Det kan bl.a vara av den anledningen som gamla föreskrifter påbjöd skyddsjordade uttag om man hade flera skyddsjordade apparater i rummet.

Visserligen är det "helt i sin ordning" att saker blir spänningssatta i ett sådant rum. Skyddet kompletteras ju av rummets isolerande golv och väggar, eller närmare bestämt, det är så det var tänkt... Så om man vill behålla sina ojordade uttag kan man därför ställa sig frågan ifall man vågar ta i en naken spänningssatt fasledare i detta rum samtidigt som man håller andra handen på olika delar av rummet, om man verkligen är säker på att det inte kommer att kittla mer än obehagligt ;)
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Som Bo sade, rent praktiskt, om de saker Du ansluter alla har "plattkontakt" så används inte jorden i alla fall, men visst har det sin "charm" att lägga ut pengarna på att få allt formellt rätt.

Extra tydligt fall av att kasta ut pengar är det att låta dra om alla trådar så det blir jord till alla uttag, och sedan sätta in apparater som ändå inte använder jorden överlag!

Det enda "moderna" jag vet som använder jord är vissa datorer/lap-top, men inte alla, och vissa el-element.
Jo precis, jag gick faktiskt igenom alla prylar som vi brukar koppla in och det är i princip uteslutande platta kontakter med några få undantag så det är ju inte jätteakut på så vis. Finns alltid hål att stoppa pengarna som känns bättre än sånt här men det är också skönt att veta att det blir rätt så småningom. :) Drygt bara att någon innan slarvat bara på grund av antingen okunskap eller ren lathet.

Känns som det är rätt vanligt tyvärr, har läst en hel del om jordade uttag utan jord här på forumet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.