M -MH- skrev:
Märkligt att ingen föreslagit att man kontaktar hyresvärden?? Annars, varför inte köpa ett element???
Jo! Flera har föreslagit det och det gjorde TS i lördags, TS fick till och med låna ett elelement gratis från hyresvärden (inlägg 48).

Det är bara några som kommenterat tråden idag som inte har föreslagit TS att kontakta hyresvärden.
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
R robinma skrev:
[länk]

Det kostar en del att köra dessa på full effekt,
Det kostar varken mer eller mindre med just det där elelementet kontra andra elelement.
Det går åt EXAKT lika mycket energi att värma upp en viss volym oberoende om elementet är på 1000W eller om det är på 10’000W, enda skillnaden är att det går snabbare med det kraftfulla, däremot så är det större risk att det blir större temperatursvängningar med det kraftfulla än det klena.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Jag lägger min röst på att kolla ifall elementen behöver luftas, kan göras snabbt och enkelt om man har rätt verktyg, vilket alla kanske inte har i och för sig. Jag skulle rekommendera att köpa en nästa gång man är på clas ohlsson eller dyl.

Annars så funkar det med långkalsonger och tjocktröja vid framtida problem. När jag är själv hemma är det 15-16 grader och jag fryser aldrig om jag har på mig långkalsonger oxh en tjock ylletröja. Är jag stillasittande så tar jag en filt också :)

Tretton grader är lite väl kallt, även för mig.

M -MH- skrev:
Märkligt att ingen föreslagit att man kontaktar hyresvärden?? Annars, varför inte köpa ett element???
Ännu märkligare är hur folk inte läser trådar de svarar på ;)
 
  • Gilla
  • Älska
linneac och 2 till
  • Laddar…
TS kan kolla så det inte står möbler för nära elementen, eller att gardiner hänger ner framför elementen. Det gör att väldigt lite värme kommer ut i rummen.
 
shc shc skrev:
Vad kan hända om jag tejpar för de ändå??
Luften blir dålig..
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
... Det är direktverkande el förstås så inte så effektivt, men det finns ju fortfarande många hus som värms så helt och hållet...
Jag skulle vilja påstå att det är väldigt effektivt. Närapå 100% verkningsgrad. Eller menar du att elenergin skulle omvandlas till något annan energiform än värme?
 
  • Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
shc shc skrev:
Han var här och mätte i vardagsrummet var det 16,8 och i köket 14,7
Jag fick också ett värme element utav honom
Förmodligen så har du för högt frånluftsflöde. forcerar du spiskåpa? Be dom kolla på det först,
 
M Zolt skrev:
Om elen ingår, köp en liten 220 byggflekt i varje rum :devilish:
Vad betyder 220?
 
Jag levde många år så att när jag vaknade upp var det +5 inne,
sen när jag eldade med ved temperaturen steg till +12-14.
Sant.
 
  • Ledsen
1
  • Laddar…
Hyresvärden var här idag och la in filter i ventilationen. (y)
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Du har inte svarat på inlägg #55
När du ser in i ventilen kan du se det yttre gallret? Eller om du lyser med mobilen i hålet, vad ser du?
Ser du bara byggmaterial, eternitskivan, asfarock (svart tretex), trä eller tegel.
Så är det inte konstigt att du har 13ºC
 
shc shc skrev:
Hyresvärden var här idag och la in filter i ventilationen. (y)
Men filter kommer ju inte hjälpa mot att få upp temperaturen?!

Oavsett om det är -30 grader ute så ska du ändå ha +20 grader inne. Det är vad värmesystemet är till för. Ibland får det jobba lite mer, ibland lite mindre.

Eidar får nog se över och lufta elementen och generellt värmesystemet.
Dina friskluftsventiler ska vara öppna.

Men skönt att du har filter i dom nu iallafall
 
L lordi skrev:
Ser inte problemet. Ring hyresvärden eller dennes fastighetsskötare. Om det är ett flerbostadshus med fler än två lägenheter, så ska OVK (obligatorisk ventilationskontroll) utföras vart tredje år. Protokollet ska sitta uppsatt på väl synlig plats, t ex i trapphuset.
Fråga annars när senaste OVK är gjord.
Att tejpa för tilluften är inte bra, då det kan skapa fuktproblem mm.
inte vart tredje år och protokollet måste inte anslås. Annars var det rätt :)
 
När du mäter temperaturen ska du göra det mitt i rummet, inte på ytterväggen och inte vid ventilen.

Mäter du fel kan hyresvärden skylla på det .

Men som sagts ovan, normalt 20-23 grader och aldrig under 18.
 
I kök och badrum ska det inte komma in frisk (kall) luft. Där ska begagnad luft sugas ut. Den friska luften ska komma in i övriga rum. Vanligen finns det fönsterventiler för insläpp av friskluft. I en del hus har man dock satt ventiler liknande TS för insläpp av friskluft. Be din värd/fastighetsskötare komma och fixa till det. Medan du väntar på att han ska komma kan du gott tejpa för. Men bara högst ett par dagar, annars kan du få problem med dålig luft mm.
 
  • Gilla
janusz_w
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.