Stefan N Stefan N skrev:
Jag har I-Dos på min Siemens och det finns ett fack för manuell dosering. Alla program har sin egen dosering av tvättmedel och sköljmedel.
Tack för svar.
Tar den automatiskt manuella fackets tvättmedel när man stängt av I-Dosen?
 
T topmount skrev:
Jo fast du sitter väll inte och väntar på att maskinen ska bli klar, slå på maskinen när du kommer hem (om du inte vill att den skall köras när du inte är hemma) och sen hänger du tvätten vid åtta tiden. Flyttade rätt nyligen från bostadsrätt där programmen tog 40 min och visst kunde man tvätta mer på en kväll men de lede inte till en mindre garderob.
Jag har inte kommit på hur min gamla maskin som tvättade på 1,5 timmar 60 grader sparade så mycket tid jämfört med dagens maskin 3 timmar samma renhetsgrad ?
Jag hann med 2 maskiner per kväll förut och mer med lägre temperatur!
En eletroluxmaskin tvätt o tork var i princip självgående sparade nästan all tid!
Tänker inte miljövännerna leva i framtiden?
 
Magnus E K
B byggarätt skrev:
I många maskiner vägs tvätten och doserar vattenmängden efter mängden tvätt!
Full maskin innebär mer vatten och mer reaktivitet i tvättcykeln bättre resultat!
Då borde man kunna lura maskinen att använda mer vatten genom att göra smutstvätten tyngre, förslagsvis genom att blöta den med vatten innan.
 
Ja
 
A
K krumbukter skrev:
Men det tillverkas inte nya, va?
Jo då men det står Electrolux numera på skylten
 
nikasp
K krumbukter skrev:
Har klickat hem en Bosch I-Dos, hoppas den blir bra.
Du som också verkar ha I-Dos, hur fungerar det när man vill dosera manuellt? Blev också lite fundersam på inställningarna för I-Dosen, ställer man in tvättmedel och sköljmedel-mängd för alla program samtidigt, eller måste man ställa in per program seperat?
Tvättmedel doseras som I, II eller III. Man klickar bara så ingen pinne syns och doserar manuellt i facket. Döenkelt men när man är van att aldrig behöva fippla med det så känns det lite jobbigt. Vi körde med Ariels Sensitive White & Color till allt i säkert två år men nu har de slutat med det tvättmedlet - buhu! Vittvätten blev säkert lite mindre vit men inget jag märkte men nu finns inget sånt medel som jag känner till tyvärr.
 
nikasp nikasp skrev:
Tvättmedel doseras som I, II eller III. Man klickar bara så ingen pinne syns och doserar manuellt i facket. Döenkelt men när man är van att aldrig behöva fippla med det så känns det lite jobbigt. Vi körde med Ariels Sensitive White & Color till allt i säkert två år men nu har de slutat med det tvättmedlet - buhu! Vittvätten blev säkert lite mindre vit men inget jag märkte men nu finns inget sånt medel som jag känner till tyvärr.
Tack för svar.
Ställer man då in hur mycket tvättmedel per pinne när man kopplat in maskinen och sedan väljer man bara vilken pinne man vill ha varje gång man tvättar en maskin?
Använder du någonsin förtvätt på din?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.