A
M Micke i Hudik skrev:
Ok, är det då så att:
Sverigetvätten S är nyaste modellen och finns att köpa för 9790 kr.
Sverigetvätten RDC är föregångaren och finns att köpa för 6990 kr.
Sverigetvätten Ind N är föreföregångaren och finns att köpa för 7507 kr.
Sverigetvätten N är föreföreföregångaren utan induktionsmotor och finns att köpa för 7073 kr.

Har jag fattat detta rätt?

Och då tycker jag Sverigetvätten RDC då ser vettigast ut pris/prestanda/kvalité.
Och på den är det angivet att det är 5 års garanti.
Jo det är rätt såvitt jag ser det
 
A
M Micke i Hudik skrev:
Det sitter ingen elektronik i botten av maskinen.
Den enda elektronik jag kan se i maskinen sitter uppe och ihop med programverket.
Och där kan jag inte se någon bränd komponent eller märkliga lödningar.
Men vad är de där två runda enheterna uppe bakom programverket?
Är det någon typ av reläer?

Jo, då när motorn bromsar fast vid startförsök, så kan man se att det kommer lite rök från kolen.
Så detta är säkert de överhettningarna som är orsaken till sprickorna i kolen.
Det runda dosorna är pressostater.
Kortet kan möjligen vara ett motorstyrningskort, så det kan du examinera mera.
 
Micke i Hudvik, hur har det gått med din Cylinda?

Min Cylinda 10505 slutade att fungera igår kväll och efter en kort felsökning så kom jag fram till att trummans motor inte roterade. Snabb sökning här på Byggahus hittade denna tråd med många goda felsökningsråd.

Idag lade jag maskinen på sidan och lossade kolen utan att demontera motorn. Något säger mig att jag inte behöver felsöka något mer. Mycket tydligare än så här tror jag inte att kolen kan tala om att de är dags att byta. :D

Slitna kolförare från en Cylinda tvättmaskinsmotor, lossade för felsökning av ojämn rotation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittat flera "webshoppar" som verkar sälja rätt sorts kol. Hade lite svårt att välja mellan de olika butikerna men valde till slut en som uppgav att de passade till 10505, bilden på kolen såg exakt rätt ut och kolen sades finnas i lager. (Finns två sorters kol till 10505 enligt Cylindas egna hemsida. CESET och FHP. Min har CESET om jag fattat rätt.) https://www.nettoparts.se/shop/kol-cylinda-tvattmaskin-629p.html . De är inte billigast med sin kostnad på 369 kr inklusive frakt, men har jag tur så skickas kolen idag och kan monteras imorgon. Sedan har jag en tvättmaskin som håller i drygt 20 år till hoppas jag. :)
 
A
bra tänkt
 
Kolen beställda igår och kunde hämtas ut i eftermiddags. Nu fungerar maskinen som den ska igen och en mörk fyrtiotvätt körs i detta nu. (y) (Hör en litet "släp-ljud" jag inte lagt märke till tidigare. Får ta en koll på det vid tillfälle.)
 
A
det kan ta ett tag innan kolen anpassat sig till ankaret. det finns dessutom olika hårdhet på kol och du kan ha "fel" hårdhet
men det enda som sker är att ankaret slits ner innan kolen...
 
electroluxaren skrev:
Det är förra modellen
Men med det priset så...
Sen tror jag väl aldrig att dessa såldes för mer än 8.500.-

Kolla att det är fem års garanti oxå
Lite återkoppling...
IOFS lite sent omsider... :oops:

Jag gav ju till slut upp om vår gamla trogna Cylinda 10505 från 1998.

Så vi köpte en ny tvättmaskin i somras...
Det blev en ny Cylinda SVERIGETVÄTTEN RDC
En utgående modell, men den tar 9 kg, centrifugerar med 1600 rpm, 5 års garanti,
bättre specar än de nyare Sverigetvätten och flesta andra maskiner.

Extrapris 6990 kr eftersom det var en utgående modell och fri frakt...
Dessutom betalade min sambo med Refounder (tror jag det heter),
med nån sorts kickback så priset landade på typ 6500 kr. Kanonpris, tyckte vi!

Den har väl i princip fått jobba dagligen sedan juni 2019 nu, och vi är helnöjda.

Tack för all hjälp, electroluxaren, med all felsökningshjälp och med rekommendationen av maskin!
 
WALL-E WALL-E skrev:
Micke i Hudvik, hur har det gått med din Cylinda?

Min Cylinda 10505 slutade att fungera igår kväll och efter en kort felsökning så kom jag fram till att trummans motor inte roterade. Snabb sökning här på Byggahus hittade denna tråd med många goda felsökningsråd.

Idag lade jag maskinen på sidan och lossade kolen utan att demontera motorn. Något säger mig att jag inte behöver felsöka något mer. Mycket tydligare än så här tror jag inte att kolen kan tala om att de är dags att byta. :D

[bild]

Hittat flera "webshoppar" som verkar sälja rätt sorts kol. Hade lite svårt att välja mellan de olika butikerna men valde till slut en som uppgav att de passade till 10505, bilden på kolen såg exakt rätt ut och kolen sades finnas i lager. (Finns två sorters kol till 10505 enligt Cylindas egna hemsida. CESET och FHP. Min har CESET om jag fattat rätt.) [länk] . De är inte billigast med sin kostnad på 369 kr inklusive frakt, men har jag tur så skickas kolen idag och kan monteras imorgon. Sedan har jag en tvättmaskin som håller i drygt 20 år till hoppas jag. :)
Vår gamla trogna Cylinda 10505 fick gå till de sälla tvättmaskinsmarkerna i somras... RIP!

Hoppas det gick bättre med din maskin!

Men 20 år utan kolbyte på din maskin var lång tid...
På vår maskin slet vi ut tre uppsättningar kol och en drivrem på den tiden...
Men vår maskin har väl fått jobba hårt, med många barn och tonåringar.
 
M Micke i Hudik skrev:
Hoppas det gick bättre med din maskin!

Men 20 år utan kolbyte på din maskin var lång tid...
Kan meddela att min Cylinda snurrar fint och fungerar fortfarande. Jag har dock redan planerat in nästa kolbyte till år 2049. ;)
 
  • Gilla
Micke i Hudik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.