Hej!

Jag vill göra något åt min tråkiga trappa. Den har idag någon sorts brun heltäckningsmatta som är gräslig. På ett av trappstegen har jag rivit bort mattan för att se vad som finns under och det är trä av något slag, tror det är ek. Skulle vilja renovera den. Men det var lättare sagt än gjort. Jag har en elektronisk sandpappers maskin som jag testade med, men den bet inte alls på trappan. Limmet efter mattan sitter som sten och efter en halvtimmes sandpappring så märkte man knappat att det var sandpapprat överhuvudtaget. Min fråga är alltså, hur får jag bort limmet på effektivast sätt? Jag behöver alla tänkbara tips om hur man kan göra det här på bästa sätt och vilka verktyg man kan tänkas behöva.

Jag vill alltså helst renovera trappan så jag får tillbaka den gamla ek trappan. Går inte det så får väl någon sorts målning eller något duga. Snälla hjälp mig!

Med vänlig hälsning

-Christer
 
Ja, oavsett målning eller ej så bör ju du få bort limresterna för att få ett bra resultat.
Hyr en "riktig" slipmaskin typ golvslip så bör det nog gå bra. Alternativt om inte det hjälper och stegen är någorlunda tjocka blir en elhyvel. Är det ek så är det nog värt att försöka få fram trärena ytor och behandla dem istället för att måla.
 
Använd färgborttagningsmedel tillsammans med en färgskrapa, har gjort det och det gjorde halva jobbet. Sen var det bara sandpapper som gällde.
 
Håller med Andersgr. Jag har gjort likadant. Använde mig av en färgskrapa och fick väck allt lim, men det var mödosamt.
 
Har gjort likadant på trägolv som hade limmat linoleumgolv.
Slipmaskin (golvslip) fungerar inte så länge det finns limrester på träet, limmet sätter igen slippapperna.
Börja med värmepistol och skrapa, när sedan limmet är borta, så slipa.
 
Limmet går även ner i träet. Stryk med fotogen innan du går loss med slipmaskinen. Sparar mycket papper...
 
Hade samma scenario I mitt förra hus. Körde först med värmepistol och färgskrapa och sen slipa å slipa å slipa med maskin.... Den trappen var av furu. I eftershand så skulle jag hellre bytt ut stegen för det var ett j-kla jobb.....ingen höjdare... men det blev bra tillslut å det var väl huvusaken :D
 
....som lite curiosa kan tilläggas att i vårt "nyare" hus så är det samma lika igen.... furutrappa med någon slags BRUN filtmatta....(måste ha varit otroligt hippt på 70-talet ;)) Har ännu inte bestämt hur vi ska göra.... Det som är positivt med brun trappa är att man inte behöver städa så noga...smutsen syns ju inte.... ;D

 
Tack för alla svar! Det uppskattas väldigt mycket :D

Efter lite mer undersökning så visar det sig att det inte var ek som jag trode från början utan furu precis som alla andras trappor verkar det som. Ska snart sätta igång med det här projektet, så har ni fler tips så mottages dom fortfarande tacksamt!

Jag får väl gå in på "Teknik" forumet och betala tillbaka eftersom det är där min kompetens finns.
 
Hej!
Ett tips mot igenklibbade sandpapper är matolja, jag hade en golvslipare hemma som slipade ned ca 50 kvm grangolv som var både fernissade och limmade mattor osv. Han både skvätte ut på golven samt hällde på pappret, det var ända sättet annars satte pappret igen sig efter någon kvm.

 
Barkspade är ett bra verktyg för att ta bort limrester i en trapp med. Rejäl tvåhandsfattning 8)
 
Dags att ta fram Sandvikskrapan (eller Bacho som de numera heter).
 
Jag har renoverat en trätrappa i furu som var målad i flera lager färg samt hade en gammal plastmatta med filtbaksida pålimmad. Det tog många, många timmar. Mattan slets bort med handkraft och varmluftspistol. Färgen skarapades bort med båtskarapa, varmluftspistol, morakniv och diverse andra skarpa verktyg. Trappan slipades slutligen med en golvkantslip. Resultatet blev värt mödan. Trappan har jag nu lutat och såpat och den är ursnygg. Har även gett mig på en källartrappa i furu som var fernissad och betsad. Den skurade jag flörst med amoniak och slipade sedan med en kantslip.
 
Slänger in en liten verktygsfråga:

Ska slipa ner en lackad furutrappa och har en excenterslip och en oscilerande (stavning?).

Vilken ska jag änvända? Är rädd att fiberna i trappan får fnatt med excenterslipen.

Jörgen
 
erikssonjorgen skrev:
Vilken ska jag änvända? Är rädd att fiberna i trappan får fnatt med excenterslipen.
Satsa på excenterslipen om du vill att det ska gå snabbare. Börja med grovt papper och sedan finare efterhand. Du märker själv vilket som blir bäst ;).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.