Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ser det som att du har tre vägar att välja.

Det spelar ingen roll ifall den förra husägaren har bytt uttagen själv, eller om han gjort all elinstallation själv, eller om han mördat grannen eller odlat cannabis i källaren.
Allt sådant är lagbrott, vilket inte på något som helst vis påverkar din och säljarens affärsrelation, den regleras nämligen i jordabalken, och övriga olagliga handlingar regleras i annan lagstiftning och kan ge säljaren böter eller fängelse, men ger dig absolut inte ett enda öre i ersättning. Det är inte ens juridisk ammunition för dig.


De tre sakerna du kan göra är:
* Be säljaren snällt om lite ersättning, eller be argt, hota, eller vad du nu vill. Men med något lite hopp om att säljaren ska vekna och ersätta dig lite.

* Ta kontakt med en advokat, välj en bra dyr och med relevant erfarenhet av fastighetsrätt. Varför du ska välja den bästa och dyraste är för att då kan inte din motpart få den bästa (vilken du ändå då kommer få betala för sen).
Denne advokat kanske avråder, eller vägrar ta sig an fallet, då får du väl gå på den näst dyraste osv tills du hittar någon som tar sig an ditt fall.
Sen stämmer du säljaren, blanda inte in något försäkringsbolag eller besiktningsman, det är din motparts uppgift, du har nämligen ingen beställarrelation med vare sig f-bolaget eller besiktningsmannen.
Efter några år kommer du upptäcka vad stora kostnader är ...

* Eller så skiter du i allt, byter uttagen till ojordade och börjar njuta av ert hus istället.


Ja det finns ju fjärde alternativ också, kasta sten genom rutan hos säljarens nya boende eller skär sönder däcken på hans bil. Det är ju inte så konstruktivt förstås, väldigt olagligt, men kanske känns skönt för stunden.



Du skulle undersökt de för dig viktiga sakerna i huset, innan du fullföljde köpet.


En genialisk sammanfattning av utgångsläget, hatten av!
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ser det som att du har tre vägar att välja.

Det spelar ingen roll ifall den förra husägaren har bytt uttagen själv, eller om han gjort all elinstallation själv, eller om han mördat grannen eller odlat cannabis i källaren.
Allt sådant är lagbrott, vilket inte på något som helst vis påverkar din och säljarens affärsrelation, den regleras nämligen i jordabalken, och övriga olagliga handlingar regleras i annan lagstiftning och kan ge säljaren böter eller fängelse, men ger dig absolut inte ett enda öre i ersättning. Det är inte ens juridisk ammunition för dig.


De tre sakerna du kan göra är:
* Be säljaren snällt om lite ersättning, eller be argt, hota, eller vad du nu vill. Men med något lite hopp om att säljaren ska vekna och ersätta dig lite.

* Ta kontakt med en advokat, välj en bra dyr och med relevant erfarenhet av fastighetsrätt. Varför du ska välja den bästa och dyraste är för att då kan inte din motpart få den bästa (vilken du ändå då kommer få betala för sen).
Denne advokat kanske avråder, eller vägrar ta sig an fallet, då får du väl gå på den näst dyraste osv tills du hittar någon som tar sig an ditt fall.
Sen stämmer du säljaren, blanda inte in något försäkringsbolag eller besiktningsman, det är din motparts uppgift, du har nämligen ingen beställarrelation med vare sig f-bolaget eller besiktningsmannen.
Efter några år kommer du upptäcka vad stora kostnader är ...

* Eller så skiter du i allt, byter uttagen till ojordade och börjar njuta av ert hus istället.


Ja det finns ju fjärde alternativ också, kasta sten genom rutan hos säljarens nya boende eller skär sönder däcken på hans bil. Det är ju inte så konstruktivt förstås, väldigt olagligt, men kanske känns skönt för stunden.



Du skulle undersökt de för dig viktiga sakerna i huset, innan du fullföljde köpet.
Jag vet, surt att inse det efteråt. Vi har alla varit där i lite olika situationer i livet, kommit på efteråt vad vi borde gjort.
Väljer köparen alternativ 4 och åker dit kanske han inte får möjlighet att njuta av huset.

Men du Mikael som verkar vara en helyllekille och elektriker kan väll hjälpa köparen att dra fram jord till uttagen mot en kaffe och kanelbulle;)
 
MaxHugo
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men nu var detta knappast ett "dolt fel".
Jasså. Varför tror du att detta inte är ett dolt fel?
Besiktningsmannen har ju sagt att jag skulle kontakta försäkringbolaget. Varför skulle han sagt så om han inte tycker det var ett dolt fel?

P Putte 9497 skrev:
Som köpare har man alltid en undersökningsplikt och då kan man inte snåla och förlita sig på en dolda fel försäkring.
Försäkringen är inte för mig utan för säljaren. Så som jag sagt innan, så är försäkringen inte så relevant för mig som köpare.

T TheGame skrev:
Byt tillbaka till ojordade uttag?

Att uttagen blivit testade innebär säkert ett stickprov bara att det fungerar, inte hur kablarna är kopplade :)
Jo, eftersom besiktningsmannen använder en jordfeltestare.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ser det som att du har tre vägar att välja.

Det spelar ingen roll ifall den förra husägaren har bytt uttagen själv, eller om han gjort all elinstallation själv, eller om han mördat grannen eller odlat cannabis i källaren.
Allt sådant är lagbrott, vilket inte på något som helst vis påverkar din och säljarens affärsrelation, den regleras nämligen i jordabalken, och övriga olagliga handlingar regleras i annan lagstiftning och kan ge säljaren böter eller fängelse, men ger dig absolut inte ett enda öre i ersättning. Det är inte ens juridisk ammunition för dig.


De tre sakerna du kan göra är:
* Be säljaren snällt om lite ersättning, eller be argt, hota, eller vad du nu vill. Men med något lite hopp om att säljaren ska vekna och ersätta dig lite.

* Ta kontakt med en advokat, välj en bra dyr och med relevant erfarenhet av fastighetsrätt. Varför du ska välja den bästa och dyraste är för att då kan inte din motpart få den bästa (vilken du ändå då kommer få betala för sen).
Denne advokat kanske avråder, eller vägrar ta sig an fallet, då får du väl gå på den näst dyraste osv tills du hittar någon som tar sig an ditt fall.
Sen stämmer du säljaren, blanda inte in något försäkringsbolag eller besiktningsman, det är din motparts uppgift, du har nämligen ingen beställarrelation med vare sig f-bolaget eller besiktningsmannen.
Efter några år kommer du upptäcka vad stora kostnader är ...

* Eller så skiter du i allt, byter uttagen till ojordade och börjar njuta av ert hus istället.


Ja det finns ju fjärde alternativ också, kasta sten genom rutan hos säljarens nya boende eller skär sönder däcken på hans bil. Det är ju inte så konstruktivt förstås, väldigt olagligt, men kanske känns skönt för stunden.



Du skulle undersökt de för dig viktiga sakerna i huset, innan du fullföljde köpet.
Jag vet, surt att inse det efteråt. Vi har alla varit där i lite olika situationer i livet, kommit på efteråt vad vi borde gjort.
Känns som du är en av få som läst hela mitt inlägg och förstått vad jag behövde hjälp med. Kunde nästan tro jag hade lagt upp inlägget på flashback eller liknande.

Tack för tipsen
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Nej det bryter sällan mot den sk. enfelsprincipen med jordade uttag utan framdragen skyddsjord. Det förekommer när folk byter uttag i hus som är byggda före -94 men oftast betydligt äldre hus. Man har i det läget inte gjort anläggningen farligare. Anledningen till att jag tar upp det är för att skriver man att det är ett mycket allvarligt fel så häller det mer bensin än nödvändigt på situationen. Det vittnar däremot om att en lekman utan erforderliga kunskaper varit i farten. Då skulle jag vara betydligt mer orolig för hur anslutningarna ser ut bakom dessa uttag.
Nej det vet du ingenting om, varken vem som gjort det eller hur det är gjort. Har man gjort ett så pass allvarligt fel att montera fel slags uttag kan det finnas fler fel, t.ex att några av uttagen faktiskt är skyddsjordade.
 
Mikael_L
MaxHugo MaxHugo skrev:
Jasså. Varför tror du att detta inte är ett dolt fel?
Besiktningsmannen har ju sagt att jag skulle kontakta försäkringbolaget. Varför skulle han sagt så om han inte tycker det var ett dolt fel?
Jag tror att det inte är ett dolt fel för att det dels är såpass lätt att upptäcka, och att jag tror att det fanns skäl att misstänka att det inte säkert stod rätt till med elen.

Andra kan tro annat, du frågar vad jag tror, och det är allt vad vi har detta läget, en massa "tro". Ingen kan annat än tro något, än så länge.
Om du kan få säljaren att tro att du tänker dra igång en process och få denne att tro att han kommer förlora, så kan ni troligen komma överens om någon kompensation.
Så länge du inte får säljaren att tro något av detta är det lönlöst så länge du själv inte tror (eller är övertygad) att vinna en process, och därmed drar igång den.

Men vid slutet av en ev process övergår alla "tror" (även mina) till vetskap, då kommer rätten avgöra vad som gäller, vare sig det blev rätt eller fel dom.

Jag försöker bara få dig att inse vilken verklighet det är som jag ser. Den är inte säkert rätt, men det speglar exakt vad jag tror om ett sådant här fall.

Men visst kan säljaren också vara orolig och osäker av sig, så visst finns det helt klart en möjlighet att få till någon slags överenskommelse, utan jurister och domstolar inblandade.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej det vet du ingenting om, varken vem som gjort det eller hur det är gjort. Har man gjort ett så pass allvarligt fel att montera fel slags uttag kan det finnas fler fel, t.ex att några av uttagen faktiskt är skyddsjordade.
Ok, då får vi vara oense där, det är ok för mig. :D
 
MaxHugo MaxHugo skrev:
Jo, eftersom besiktningsmannen använder en jordfeltestare.
En simpel vägguttagsprovare och man hade sett att där fattas jord. Så att det ska falla under dolda fel är väldigt långsökt. Är nog bara att acceptera läget tyvärr.
 
  • Gilla
Odon1 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är nog menat som att när det väl kommit till kännedom om felaktiga utfästelser i frågeformuläret eller andra skumheter som säljaren gjort sig skyldig till.
Att då har man att göra med en person utan heder, och då är vare sig handslag eller frågelistor av något reellt värde längre, tyvärr.
Jo men jag pratar inte om personer utan heder utan om att de flesta har heder och man inte automatisk måste förklara alla säljare bedrägliga över några uttag såsom somliga vill göra gällande. TS får ganska mycket glåpord om att han inte gjorde någon egen kontroll. Min undring är om det verkligen är befogat. TS fick se ett besiktningsprotokoll från Anticimex där "uttagen är kontrollerade". Tyvärr visade det sig vara falskt vilket tydligen också framgår av det finstilta. Skulle det vara vardagen? Det vill jag inte tro. Inte heller tycker jag TS bara ska svälja detta utan låta säljare och Anticimex åtminstone få veta dessa fel.
 
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo men jag pratar inte om personer utan heder utan om att de flesta har heder och man inte automatisk måste förklara alla säljare bedrägliga över några uttag såsom somliga vill göra gällande. TS får ganska mycket glåpord om att han inte gjorde någon egen kontroll. Min undring är om det verkligen är befogat. TS fick se ett besiktningsprotokoll från Anticimex där "uttagen är kontrollerade". Tyvärr visade det sig vara falskt vilket tydligen också framgår av det finstilta. Skulle det vara vardagen? Det vill jag inte tro. Inte heller tycker jag TS bara ska svälja detta utan låta säljare och Anticimex åtminstone få veta dessa fel.
Hade det varit en besiktningsman som TS själv hade anlitat hade TS kunnat på denne hårt, och till sist fått dem att lösa ut sin ansvarsförsäkring för att åtgärda felen.
Nu har TS tyvärr inte valt att själv anlita någon kompetens för vare sig besiktningar eller försäkringar, därmed finns det ingen som ställer upp för TS, och ingen som har något ansvar gentemot TS.

Jo, säljaren kan ha ett ansvar, det är den enda.
Om denne inte direkt accepterar den idén, så är nog process enda vägen framåt.

Och den skulle åtminstone inte jag våga eller orka, för detta fel.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så du vet både vem som gjort och hur det är gjort och att det inte är farligt i TS fall?
Vi har ju denna episka tråd om farorna uteslutande från att uttagen har ett icke anslutet jordbleck:
[länk]
Med ditt resonemang kan man ifrågasätta varje elinstallation där man inte vet vem som gjort det. Jag har över 10 års erfarenhet i verkligheten, i huvudsak service, mkt privatpersoner där detta är vanligt. Typiskt är som jag skrev i inlägget ovan, hus byggda före -94. Sen kan man aldrig utesluta risk. Men jag menade att jag inte höll med dig och ville avsluta denna dispyt då den inte kommer ledan till någon samsyn.

Edit: du länkade även till en tråd. Även om jag lär mig en hel del på detta forum så behöver jag inte läsa en tråd i det ämnet. Jag kan fantisera om riskerna på egen hand.
 
  • Gilla
Odon1 och 1 till
  • Laddar…
Har någon redan föreslagit att TS köper en dragfjäder, en rulle FK1.5 gul/grön och drar in tråden?

Jag vet, jag kommer från en e kl are tidsålder.. .
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hade det varit en besiktningsman som TS själv hade anlitat hade TS kunnat på denne hårt, och till sist fått dem att lösa ut sin ansvarsförsäkring för att åtgärda felen.
Nu har TS tyvärr inte valt att själv anlita någon kompetens för vare sig besiktningar eller försäkringar, därmed finns det ingen som ställer upp för TS, och ingen som har något ansvar gentemot TS.

Jo, säljaren kan ha ett ansvar, det är den enda.
Om denne inte direkt accepterar den idén, så är nog process enda vägen framåt.

Och den skulle åtminstone inte jag våga eller orka, för detta fel.
Men jag pratar inte om att TS har ett case där han kan utkräva ett ansvar, utan jag pratar mer om att ställa upp för att han blivit blåst, inte indirekt håna honom för det.
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Med ditt resonemang kan man ifrågasätta varje elinstallation där man inte vet vem som gjort det. Jag har över 10 års erfarenhet i verkligheten, i huvudsak service, mkt privatpersoner där detta är vanligt. Typiskt är som jag skrev i inlägget ovan, hus byggda före -94. Sen kan man aldrig utesluta risk. Men jag menade att jag inte höll med dig och ville avsluta denna dispyt då den inte kommer ledan till någon samsyn.

Edit: du länkade även till en tråd. Även om jag lär mig en hel del på detta forum så behöver jag inte läsa en tråd i det ämnet. Jag kan fantisera om riskerna på egen hand.
Du ifrågasatte om det var ett allvarligt fel och det vill jag hävda att det är, oberoende av vilka risker som faktiskt föreligger i varje enskilt fall. Att du sett detta fel många gånger gör det inte mindre allvarligt. Det är lätt att dra liknelsen vid ett fejkmonterat bilbälte här. Det är svårt att överblicka riskerna. Skyddsjordningen fuskar man inte med. Och ja, man kan ifrågasätta många gamla anläggningar, speciellt om man ser ett fel som detta.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Det är ett allvarligt fel men det är inte samma sak som ett dolt fel. Fråga blir i detta fall om det är ett dolt fel. Utifrån vad som skrivits i tråden och mina kunskaper av jordabalken är min bedömning att det inte är ett dolt fel........

Således är en process inget råd jag skulle ge. Mikael_L har beskrivit dolt fel i ett inlägg ovan.
 
  • Gilla
Odon1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.