Bakgrund: Mitt hus är ganska så avlångt, med sovrummet i ena änden och badrum, hall och kök i den andra, vardagsrum och matplats är mitt emellan dessa. Vid besiktningen så rekommenderades jag att sätta in tilluftsventiler i sovrum och vardagsrum, vilket jag gjort, jag har också låtit installera en luft/luft-värmepump, samt bytt ut badrumsfläkten till en som går på lågvarv hela tiden och ökar på när den känner av fukt eller någon går in i badrummet, tidigare startade man denna manuellt. Förra ägarna berättade att de alltid hade ett fönster öppet i sovrummet under natten, och jag märkte innan jag fixade ventilerna att det blev mycket kondens på insidan utav det fasta fönstret varje morgon (finns två öppningsbara och ett fast fönster).
Det känns som att inneluften har blivit mycket bättre sedan mina åtgärder, men problemet är att det fortfarande blir kondens på sovrumsfönstret. Inte riktigt lika mycket tycker jag, men fortfarande tillräckligt för att det ska ha förstöra träet i fönsterkarmen och blir mögel i nederkanten på fönstret titt som tätt. På de öppningsbara fönstrena blir det inga sådana här problem.

Jag har två teorier om vad som kan orsaka detta:
1. Luften sugs inte ut ordentligt ur sovrummet eftersom det ligger för långt ifrån badrum och kök. I altandörren i vardagsrummet finns en kattlucka (och altandörren är väldigt sliten och går inte alltid att stänga ordentligt), så luften dras eventuellt ut därifrån istället för från tilluften i sovrummet, vilket sabbar flödet.
2. Fönstret är kass. Eventuellt har det hunnit bli såpass dåligt innan mina åtgärder så att det inte längre går att stoppa förfallet med dessa, utan fönstret behöver bytas ut. Det som talar mot detta är att det även blivit lite mögel (och gissningvis även då kondens, fast jag inte noterat det) på de fasta fönstren också i vardagsrummet.

Lösningen på 1 vore då att ordna någon mer/bättre frånluft för sovrum/vardagsrum, medan 2 skulle innebära att man helt enkelt får byta ut fönstret. Vad tror ni visa ventilationsgurus (och övriga) om detta? Kan det finnas någon annan orsak jag inte tänkt på? Är det kanske en kombination av båda mina teorier?
 
Jag är ingen ventilationsguru, men hoppas det är ok att jag svarar ändå ;-)
Jag tror det beror antingen på för lite ventilation, dåligt isolerade fönster eller kallras.
Om du tar en bild och ritar en där man ser tilluften samt var frånluften för sovrummet är.
Du kan också känna med handen vid tilluften. Den här årstiden borde du känna att det blir kallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.