Jag ska fixa till köket i stugan och tänkte kakla. är det enklast att sätta renoveringsgips eller kan jag undslippa det? Om jag sätter renoveringsgips så kommer det att bygga cirka 15mm ut över diskbänken (medtaget kakel). då kan jag ju iofs sätta en tjockare sträng med mjukfog mot diskbänken.

Finns det ett tunnare alternativ alltså? Materialen som sitter är plywood, masonit och någon rälig fiberplatta från 60-taler som jag säkert river ut.

tackar för svar

/Thomas
 
  • Kök under renovering med plywoodväggar, röda skåpluckor och verktyg på bänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du inte vill gipsa för att få stumt underlag, så kan du välja tex en väggplatta från Ikea som Lysekil. Eller kanske en tunnare skiva hårdvaxad valchromat om du tycker det är snyggare. Det är viktigt med rätt underarbete till kakel, det finns hyfsat stor risk att fogarna spricker på rörligt underlag. Som tur är finns alternativ!
 
  • Kök med ljusa skåp och bänkskiva med integrerad diskho, kran och väggplatta i stil med Ikea Lysekil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Murkenlurk
  • Laddar…
Fibo Trespo har en massa varianter som ser ut som kakel.
 
En sak till, om du bestämmer dig för att kakla trots att det bygger för mycket. Renoveringsgips är tunt. Det gäller att det är fäst ordentligt mot underlaget för kakling. Limma gärna. Om det kan röra på sig, så kan fogarna spricka.
 
  • Gilla
Murkenlurk
  • Laddar…
Vi har kakel på masonit i både bostadshus och fritidshus.
 
  • Gilla
Murkenlurk och 1 till
  • Laddar…
Det är ju inget som rekommenderas även fast en del lyckas få fast det.
 
Till de köket tycker ja det passar bättre med ett slät stänkskydd och då slipper du både problemet med skivan bakom och att de bygger för mycket.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Jag sågade ut masoniten o la i renoveringsgips, så byggde de bara typ 2 mm extra
 
  • Gilla
Murkenlurk
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Vi har kakel på masonit i både bostadshus och fritidshus.
Vilken tur du haft!
 
tack för svaren! Jag har en del att tänka på nästa gång jag ska ut dit
 
  • Gilla
En apelsin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.