I garderober i min hall har jag ventiler enligt bild. Någon typ av luftkanal. Men vad är den bra för?

Enplansvilla på gjuten platta från 1981.
Öppen vedspis finns i nära anslutning till garderoben.
Något återcirkulerande ventilation med växlare ovanför spisfläkt.

Vit garderob i en hall med öppen dörr som visar en ventil upptill, fråga om dess funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ventil i garderob som kan vara en del av hemmets ventilationssystem, nära vedspis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan det vara för att fuktiga ytterkläder som hängs in ska torka?
 
Claes Sörmland
P pennybridge skrev:
Något återcirkulerande ventilation med växlare ovanför spisfläkt.
Du har nog ursprungligen luftvärme och en ftx i huset. Troligen Bahco minimaster ACJ över spisen och sen en ett luftvärmeaggregat (ACJ) i teknikrum/tvättstuga . Då är detta stället som luftvärmeagggregated ACJ tar luft ifrån.
 
tttomten TomasJor skrev:
Kan det vara för att fuktiga ytterkläder som hängs in ska torka?
Det är inga öppningar in i garderobens utrymme.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har nog ursprungligen luftvärme och en ftx i huset. Troligen Bahco minimaster ACJ över spisen och sen en ett luftvärmeaggregat (ACJ) i teknikrum/tvättstuga . Då är detta stället som luftvärmeagggregated ACJ tar luft ifrån.
Det är vattenburen värme. Men jag har tilluftventiler i de flesta rum (frånluft i badrummen).

Osäker på om jag kan slita bort dessa - vill nämligen ta bort garderoben nu när jag ska renovera hallen.
 
Claes Sörmland
P pennybridge skrev:
Det är vattenburen värme. Men jag har tilluftventiler i de flesta rum (frånluft i badrummen).

Osäker på om jag kan slita bort dessa - vill nämligen ta bort garderoben nu när jag ska renovera hallen.
Är den vattenburna värmen original från 1981?

Det kan ju vara så att huset hade luftvärme 1981 men att det har monterats bort och ersatts med vattenburen värme. Kvar finns då värmeväxlaren ovanför spisen för ventilation.
 
Har där inte bars stått ett kylskåp någon gång, ser hemma snickrat ut.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är den vattenburna värmen original från 1981?

Det kan ju vara så att huset hade luftvärme 1981 men att det har monterats bort och ersatts med vattenburen värme. Kvar finns då värmeväxlaren ovanför spisen för ventilation.
Ja det är rörsystem draget i gjuten platta.

Växlaren ovanför spisfläkten är något system som ska utvinna värme från matlagningen på något vis. Det är konstant lite drag i köksfläkten.

Så luftkanalen kan inte ha att göra med öppna spisen på något sätt?
 
T topmount skrev:
Har där inte bars stått ett kylskåp någon gång, ser hemma snickrat ut.
Nej det är en hall och har ritningar från bygget och det var garderober där från början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.