Jag är intresserad av att köpa loss vinden ovanför mig och slå ihop med min i en vindsetage. (vi saknar hiss i huset.)
Min lägenhet är 33kvm och vinden är runt 117.
Problemet som jag nu har hört är att man får max köpa till 50kvm vind för etagebygge. När jag surfade runt lite på hemnet så hittade jag inget självklart fall där någon slagit ihop en sådan stor vind med sin lgh.
är det någon som hört något om detta?
det låter väldigt svenskt med en sådan regel..... :rolleyes:
mvh Linus
 
Har inte hört någon sådan regel. Har lite svårt att insé varför man skulle ha en sådan regel generellt.

MEN, om du köper så stor yta så kanske det inkräktar på någon annans medlems möjlighet att köpa loss vind ovanpå sin lägenhet?

I så fall kan det säker ställa till problem.
 
För det första: Om detta gäller en bostadsrättsförening är "köpa loss" inte riktigt korrekta begreppet. Varenda kvadratmeter boyta i fastigheten (inklusive de 33 kvm du redan bor på) är, och för blir, föreningens egendom. Bostadsrätten består av en rättighet för medlemmen att bruka en specificerad del av fastigheten som sin bostad.

Om du kommer överens med föreningen och dess styrelse finns tre alternativ. Antingen skriver du och föreningen under ett vanligt hyresavtal. eller också läggs den till som en del av din befintliga bostadsrätts yta, eller också får den ombyggda vindsytan utgöra en ny och separat bostadsrätt (som får en fysisk koppling till bostadsrätten du redan har). De två sistnämnda alternativen kräver att man beräknar nya omräkningstal, som påverkar förmögenhetsvärde och avgifter i föreningens alla bostadsrätter.

Direkt svar på din fråga: Nej, någon sådan regel existerar inte. Däremot bör du (eller föreningen) givetvis skaffa bygglov.
 
tack för svaren!
föreningen är helt inne på samma spår. de två andra som bor högst upp med mig är möjligtvis endast intresserade av en mindre del av vinden. Föreningen säljer dessutom hellre till en istället för att stycka upp, enligt styrelsen.
jag ringde upp byggnadskontoret i sthlm för att vara på den säkra sidan. + att föreningen är så himla långsamma med allt...
enligt personen jag pratade med så står det ungefär: " Vid etagebygge BÖR ej det övre etaget överstiga det undre etages kvm-yta." Varför? det kan man ju fråga svenne xx0037 om.
Att få "lägga till hela den nya ytan" till min lgh står alltså och faller på om personen som tar emot bygglovsansökan är på bra humör eller ej. (mer eller mindre)

ett annat alternativ är, som du skriver Billy, att man hyr vinden av föreningen istället. det är en intressant tanke att se vad byggnadskontoret ställer sig till det...

att bygga en ny bostadsrätt på vinden går ju inte alls då det saknas hiss. och det står som en regel att alla nybyggda flerfamiljsbostäder över tre våningar MÅSTE ha hiss. (tre trappor tar man sig tydligen med rullstol ;) ) suck suck...
 
Redigerat:
Du ska absolut begära uppgift om källan: I vilket regelverk finns rekommendationen om ytfördelning? Min gissning är att detta är en skrivning som har att göra med bostadsanpassningsbidrag och handikappades framkomlighet. Om du känner till hela sammanhanget blir det lättare för dig att - tillsammans med bygglovshandläggaren - fundera fram en lösning på problemet.

Bygglovet har inget alls att göra med upplåtelseformen.
 
Är det inte helt enkelt så att om huvuddelen av en lägenhet ligger på vindsplanet så räknas detta som en våning, vilket i sin tur kan leda till krav på hiss eftersom bostadshus med mer än två våningar normalt måste ha hiss? En annan möjlighet är att bygga många men små lägenheter på vinden eftersom tillräckligt små lägenheter på vindar normalt är undantagna från kravet på hiss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.