Hej. Jag har haft en röris hemma vid en tillbyggnad. Han gjorde all rördragning och så här i efterhand blir man lite trött. Angående utanpåliggande förkromade vattenrören så har han lagt varmvattenrören nedtill. Så nu har jag kondens på kallvattenröret ovanför. Är detta OK? Och vad spelar det någon yttligare roll mer än att kallvatten kanske blir lite uppvärmt samt kondens (det droppar) jag har tätskikt vrumsmatta under.

Mvh rickard
 
Skulle det bli mindre kondens om de bytte plats menar du?
 
D Daniel 109 skrev:
Skulle det bli mindre kondens om de bytte plats menar du?
Min tanke är just att varma rör nedtill "värmer" vatten i luften som i sin tur stiger uppåt och fastnar på ledningen ovanför som är kall..
 
Tror det är knappt märkbart om man byter plats på rören.
Hur ser det ut med ventilation i badrummet?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
R RickardS skrev:
Min tanke är just att varma rör nedtill "värmer" vatten i luften som i sin tur stiger uppåt och fastnar på ledningen ovanför som är kall..
Du kommer att ha luftrörelser oavsett.
 
S
Jag har lärt mig av rörisar att det är OK att göra så, speciellt om det underlättar rördragningen enormt.

men det hör till god sed att dra varmt överst.
 
Var det för att slippa en övergång i ändan?
 
Bodde 13 år i ett hus med ständig kondens på rör och toalettstol, trots att rören var rätt dragna. Nu bor jag i ett hus med radiatorvattnet under kallvattnet genom badrummet, som medför att det tar lång tid att få skapligt kallt vatten i köket, men nån kondens på rören finns inte alls.
Skillnaden är att det gamla huset saknade ventilation, så kallat självdrag. Nu har jag aktiv ventilation (flvp)
 
L lordi skrev:
Tror det är knappt märkbart om man byter plats på rören.
Hur ser det ut med ventilation i badrummet?
Jag har en paxfläkt som är fuktstyrd. Fortf mycket komdens
 
R RickardS skrev:
Jag har en paxfläkt som är fuktstyrd. Fortf mycket komdens
Bra, se också till att det finns tilluft. Den mängd luft som sugs ut måste ersättas med samma mängd via överluft eller glipa i underkant av dörr.

Ibland går inte kondens att undvika, speciellt om kallvattnet är extra kallt, som det kan bli på vintern.
 
Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.