emwgrni emwgrni skrev:
1,16x(90-40)x1.5m3=87kwh/8h= ca 10kw verkar ditt hus ta kontinuerligt...

Kolla på blocket efter begagnade tankar, behöver inte kosta så många kronor samt jobbet.



Du skulle nog behöva minst ca 2500 liter till..om du bara vill elda på kvällen.

Sedan vet jag inte om din panna hinner ladda upp 4m3 innan du skall gå och lägga dig..
jag ska titta på det. Har tänkt mig iaf 500L till. Att elda bara på kvällen går nog inte ja får inte plats med 4m3 me tankar iaf. Men elda 3 pannor varje morgon skulle va bra. Ev en till på kvällen om det är kallt.
 
En ny radiator behöver lika mycket värme från tankarna som en gammal för att värma rummet lika mycket. Den kan klara jobbet längre ner i temperatur på tanken. Men jag tror inte att du vinner något märkbart på det.
 
TS värmeanläggning är underdimensionerad för de 300 kvadratmeter du vill värma upp.
Du behöver mer ackumulatorvolym och för att eldningstiden inte ska bli orimligt lång måste du ha en större panna.
På blocket finns idag en Baxi 50kW för 6000kr.
Sannolikt är dina 500-liters tankar undermåligt isolerade, isolera mer, gäller även alla rör för tankar och panna. Det är viktigt att minska förlusterna till ett minimum.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Nej, jag har ett lika stort hus utan isolering med en panna med samma effekt. Det funkar, visst måste man elda flera gånger när det är riktigt kallt. Men det funkar. Jag har större tankvolym, och nu mer lite extra isolering i taket. Men jag vet att det går att köra en anläggning som TS om tankvolymen är lite större.
 
Jag är övertygad om att de går. Det man måste göra är att vara noga med att panera eldningar och som sagt en större ackvolym. Skulle ja vetat de ja vet idag hade ja satt in en panna med större vedvolym. Effekten i sig är pannan bra. Man får elda oftare istället för mycket varje gång. Och som sagt har man möjlighet att elda flera gånger efter varandra så slipper man uppstartsförlusten. Så får jag in ackvolym som rymmer 3 eldningar så klarar jag mig 12h. Å mer begär jag inte. Pannan är ny och inte gratis så ja planerar att nöta ut den. Förbättringar på fönster osv kommer eftersom så huset drar mindre och mindre energi.

Tankarna är från 2018 och med 70mm isolering om jag inte minns fel. Och det kan inte va sämst. Rummet där tankarna står är 23grader varmt och rummet ovanför är samma 23 grader . Alla rör är isolerade. Så om värmen läcker ut vet jag inte vars det försvinner någonstans.

Ja kan säga att innan rören va isolerade va rummet närmare 30grader varmt. Så de vart skillnad.
 
Japp, när jag bytte så var vedvolymen en stor parameter i val av panna. Men jag satte in en begagnad panna.
 
Beman1324 Beman1324 skrev:
jag ska titta på det. Har tänkt mig iaf 500L till. Att elda bara på kvällen går nog inte ja får inte plats med 4m3 me tankar iaf. Men elda 3 pannor varje morgon skulle va bra. Ev en till på kvällen om det är kallt.
0.5m3 blir ca 29kwh. Dessa 29kwh kan hålla dit hus varmt i ytterligare ca 3 timmar innan det är dags att elda.( vid nuvarande väderlek).
Nu vet jag inte var du bor men i Halland ligger ju utetempen runt +5 Grader
 
Ett enkelt tips som kan göra mycket i ett gammalt hus med gamla fönster är att köpa gummilist och täta runt samtliga fönster. Mìn mor gjorde detta och innetemperaturen gick upp ca 5 grader direkt med samma inställningar på värmepumpen som går på utegivare. Det kan nog spara lite energi i dina tankar.
För ett par hundralappar och några timmars pill kan det vara värt att åtminstone prova. Svårt att förlora nåt på det. :)(y)
 
  • Gilla
emwgrni och 1 till
  • Laddar…
Solklart.
1.5kbm väl uppvärmt vatten räcker bara 8tim vid den temperaturen.
Då drar huset MASSOR av energi.
Större panna och mer vattenvolym behövs för att slippa elda ofta.
 
Jag kör samma setupp som du med 3x500 inkl vv och en baxi 30. Ca 230 km. Hälften byggt 94 och hälften 1748. Satte in treglas för tre år sen. Nu när det är 2 till 7 grader så eldar jag ett ilägg per dag med gran. Räcker drygt ett dygn. Kör jag björk så måste tankarna ner i under 50 om jag inte ska maxa tempen på ett inlägg.
Förra året hade jag bara ren björk och när det var som kallast, under minus 20 så blev det ett ilägg på kvällen och ett på morgonen. Har gått från ca 40 km till 24/år jämfört med min tidigare Albin från 89.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
km är ingen vidare bra förkortning för kubikmeter. Det är en väldigt etablerad beteckning för kilometer.
 
  • Gilla
Huggabuggaa
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
km är ingen vidare bra förkortning för kubikmeter
Petitesgubbe:confused:
 
Kbm eller m³
 
Tombrittberg
B Bengt_j skrev:
TS värmeanläggning är underdimensionerad för de 300 kvadratmeter du vill värma upp.
Du behöver mer ackumulatorvolym och för att eldningstiden inte ska bli orimligt lång måste du ha en större panna.
På blocket finns idag en Baxi 50kW för 6000kr.
Sannolikt är dina 500-liters tankar undermåligt isolerade, isolera mer, gäller även alla rör för tankar och panna. Det är viktigt att minska förlusterna till ett minimum.
Beman1324 Beman1324 skrev:
Tjena!

För 2 år sen satte ja in en baxi bonus 30 med 3st 500L ack tank var av den sista med spiral. Det sitter en laddomat 21-60 och shuntautomatik. Allting nytt. Radiatorpumpen ställt på halvfart. Eldar med blandved mycket al och sälg men även gran och björk. Och huset är på 300 kvadrat och har dåliga fönster och är inte tilläggsisolerat och allt ska värmas.

Har haft stora problem med pannan så som luckor som suttit fel från fabrik med övertändning och dålig effekt och okunskap från min sida som gjorde att jag fick elda nästan dubbelt så mycket förra året (30 kubik). I år är allt ordnat med ny förbränningskammare (sten istället för plåt som var original) nya lister runt luckorna och ett år av erfarenhet.

jag måste elda 2 pannor för att värma dom 1500L från 40 grader i topp till 90 helt igenom och det räcker knappt 8h. Så när jag vaknar på morgonen så måste jag snabbt som ögat ner och elda för då har tempen sjunkit från 23 till 19. Med -5 grader ute. Så jag behöver igentligen elda nästan 4 pannor om dagen för att hålla allt varmt dygnet runt. Hinner dock bara med 2 på morgonen och en på kvällen då jag jobbar skift.

min fråga är: har någon nån idé på vad jag kan göra? Sätta in en acktank till? Byta till ren björk nästa år? Tycker ni att min anläggning fungerar bra eller dåligt?
Håller med Bengt J ,du har en underdimensionerad anläggning. Sen går det ju alltid att värma ett hus även med en liten anläggning . Har en fd arbetskamrat som har ett nybyggt hus på 250m2 ,kör med Baxi 50kw och 3m3. Han säger: absolut inte någon mindre anläggning om du ska kunna fara till jobbet utan att frun ska behöva elda.

Värsta anläggning jag sett var en som gjorde ackumulator av 3m3 oljetank och värmde med CTC 265. Eldade i 12 timmar för att värma tanken.
 
Jag håller med om tanken är för liten. Men jag vet att pannan är fullt rimlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.