J Josth skrev:
NIBE har en lösning där fjärrvärme kombineras med en traditionell frånluftsvärmepump istället för att frånluftsvärmepumpen använder dess inbyggda elpatron. Vissa kommuner har krav på fjärrvärmeanslutning vid nybygge i en del bostadsområden dit fjärrvärme har dragits. Frånluftsvärmepumpen och fjärrvärmeväxlaren är parallellkopplade mot värmesystemet och när det finns värme i frånluftsvärmepumpen som dess kompressor tillverkat så kommer den att shunta ut värme enligt värmekurvan. När sedan temperaturen i frånluftsvärmepumpen sjunker (eftersom den bara har en ganska liten kompressor) så stängs dess shunt och cirkulationspump av och istället kopplas cirkulationspumpen i fjärrvärmeväxlaren på och dess reglerventil styrs från frånluftsvärmepumpen så samma framledningstemperatur skickas ut i värmesystemet. När sedan frånluftsvärmepumpen fått upp temperaturen igen stängs cirkulationspumpen i fjärrvärmeväxlaren och cirkulationspumpen startar i frånluftsvärmepumpen och shunten öppnas osv. Samma princip måste gå att ordna med en vedpanna med ackumulatortankar istället för frånluftsvärmepump men det krävs en skicklig VVSare för att bygga ihop det.
Exakt en sådan lösning är det jag söker. Fast då med ved i stället för frånluftspump.
 
Ja då har NIBE det mesta som behövs i sitt sortiment. Deras vedpanna VEDEX 3300 för normal ved är på ca 35 kW. Eldar man däremot halvmetersved har t.ex. Värmebaronen en passande Vedolux 55 kW vedpanna. Behövs ett par rejäla ackumulatortankar också. Vad alltihop kostar vågar jag dock inte gissa på men det är ju härligt att ha nästan gratis ved.
 
Med en sådan vedpanna + tankar blir det många kubikmeter ved.
Har haft en Diom halvmeter och tankar och det slukar ved, till 330 kvm får du räkna med 20-30 kubik och fjärrvärme del av året om du inte har välisolerat. Och även om den är gratis ska det fällas, köras ut, kapas/klyvas och "floas ved".
Kan uppfattas negativ till ved men man ska veta vad man ger sig in på.
Hugger själv 4-6 kubik till kamineldning för två fastigheter och det tar sin tid.
Men ts har kanske både plats och tid för en sådan lösning.
 
Ingen idé att behålla fjärrvärmen om man inte gillar den. Största anledningen till att köra fjärrvärme är att det kräver minimalt med underhåll och är driftsäkert. Gillar man att elda med ved till vardags är man inte en typisk fjärrvärmekund helt enkelt... Jag skulle inte köpa in dyr utrustning för att kunna komplettera med ved i det läget utan helt enkelt satsa på att bli helt självförsörjande. Eller är det möjligen så att man vill kunna dra nytta av fjärrvärmen när det är lite för jobbigt att elda?
 
Krokben
S Sackaros skrev:
Ingen idé att behålla fjärrvärmen om man inte gillar den. Största anledningen till att köra fjärrvärme är att det kräver minimalt med underhåll och är driftsäkert. Gillar man att elda med ved till vardags är man inte en typisk fjärrvärmekund helt enkelt... Jag skulle inte köpa in dyr utrustning för att kunna komplettera med ved i det läget utan helt enkelt satsa på att bli helt självförsörjande. Eller är det möjligen så att man vill kunna dra nytta av fjärrvärmen när det är lite för jobbigt att elda?
Är det inte mer ekonomiskt att faktiskt köra elpatron dem få gånger man inte orkar/kan elda än att vara fast hos fjärrvärmebolaget i så fall? Då slipper man ju den fasta avgiften med.
 
S Sackaros skrev:
Ingen idé att behålla fjärrvärmen om man inte gillar den. Största anledningen till att köra fjärrvärme är att det kräver minimalt med underhåll och är driftsäkert. Gillar man att elda med ved till vardags är man inte en typisk fjärrvärmekund helt enkelt... Jag skulle inte köpa in dyr utrustning för att kunna komplettera med ved i det läget utan helt enkelt satsa på att bli helt självförsörjande. Eller är det möjligen så att man vill kunna dra nytta av fjärrvärmen när det är lite för jobbigt att elda?

Tills dess att det finns bergvärme vill man kunna dra nytta av fjärrvärmen när det är jobbigt att elda.
 
Att bygga något för vedeldning med acktankar som uppvärmning för den bostadsytan kan kosta en del pengar och mycket arbete med ved. Jag skulle sätta mig ned och göra en kalkyl vad som man kan tjäna på det utifrån att du redan nu indikerar "dra nytta av fjärrvärmen när det är jobbigt att elda".
Och andra argument som du också nämner tidigare så får du värdera även dem, t.ex. att inte vilja nyttja fjärrvärme pga att du ogillar att betala till kommunen. Vad är det värt i kronor.
Lägg gärna in i tråden vad du betalar idag och förbrukar.
 
A AndersS skrev:
Att bygga något för vedeldning med acktankar som uppvärmning för den bostadsytan kan kosta en del pengar och mycket arbete med ved. Jag skulle sätta mig ned och göra en kalkyl vad som man kan tjäna på det utifrån att du redan nu indikerar "dra nytta av fjärrvärmen när det är jobbigt att elda".
Och andra argument som du också nämner tidigare så får du värdera även dem, t.ex. att inte vilja nyttja fjärrvärme pga att du ogillar att betala till kommunen. Vad är det värt i kronor.
Lägg gärna in i tråden vad du betalar idag och förbrukar.
Ska försöka få till lite siffror.
Kan säga att ett alternativ jag oxå tittar på är att installera bergvärme som går att samköra med vedeldning. Dock inte kommit så långt i detta även om det är mitt förstahandsalternativ.
 
Är det inte så lätt, som att bara sätta termostater på vattenradiatorerna ? Då minskas ju uttaget från fjv- pannan när värme tillförs rummet av t.ex. vedeldning i kamin eller annan eldstad.
Jag har visserligen ett mindre hus än TS, men mina radiatorer slår automatsisk ifrån, när jag eldar i en braskamin.
System för att sammankoppla t.ex. en vattenmantlad kamin med radiatorvattnet borde kunna lösas med accumulatortankar, men blir förstås lite mer omfattande.
 
L Låset skrev:
I min kommun är den fasta avgiften ca 620 kr/år per abbonerad kW. Sen ca 40 öre/kWh för energin.

Det finns ingen anledning att hålla på med vedeldning i det fallet.
Det var billigt.
Jag gillar inte min fjärrvärme, får man skrota systemet när man väl har det installerat?
Min fasta avgift ligger på 3724kr om året eller 316,22kr månaden.
Sen tar de 57,56öre/kwh.
Tyvärr är det svårt att räkna in och byta till bergvärme, då det hade tagit 30-40år innan kostnaden var betald för borrning och pump jämfört med fasta avgiften.
 
Ni är lyckligt lottade. 4000kr/år i fast avgift och sedan 0,73kr/kWh... går snabbare att räkna hem ett byte då. :)
 
D deklerkk skrev:
Ska försöka få till lite siffror.
Kan säga att ett alternativ jag oxå tittar på är att installera bergvärme som går att samköra med vedeldning. Dock inte kommit så långt i detta även om det är mitt förstahandsalternativ.
Om bergvärme finns som ett alternativ så skulle jag då valt enbart det som värmekälla och sedan kompletterat med eldning i kakelugnarna när kylan sätter i, under förutsättning att du vill avveckla fjärrvärmen. I min värld är det antingen eller av bergvärme och anläggning för vedeldning.
Men är tveksam till hur kalkylen ser ut ekonomiskt, man får mycket fjärrvärme för t.ex. 150.000 för gissar jag på utan att veta taxorna. Du ska då också räkna på avkastning på 150.000 och byta av värmepump efter ca 20 år.
 
A AndersS skrev:
Om bergvärme finns som ett alternativ så skulle jag då valt enbart det som värmekälla och sedan kompletterat med eldning i kakelugnarna när kylan sätter i, under förutsättning att du vill avveckla fjärrvärmen. I min värld är det antingen eller av bergvärme och anläggning för vedeldning.
Men är tveksam till hur kalkylen ser ut ekonomiskt, man får mycket fjärrvärme för t.ex. 150.000 för gissar jag på utan att veta taxorna. Du ska då också räkna på avkastning på 150.000 och byta av värmepump efter ca 20 år.
Det är svårt att motivera installation av Bergvärme när det finns en fungerande fjärrvärmeanslutning till fastigheten.
Det tar mycket lång tid att räkna hem.
Det skall också påpekas att OM/när folk börjar köra EL-bilar i större omfattning kommer strömmen bli dyrare och beskattas mycket hårdare.
Då kan det till och med bli dyrare med bergvärme än fjärrvärme. Staten kommer givetvis att lägga de den förlorar på minskade bensinskatter, på elbilar i stället. Samt att el kommer bli bristvara.
 
Vi har fjärrvärme samt kamin, har termostater på alla element.
För ett antal år sedan så bytte jag ut regulatorn för värmen på fjv-centralen samt installerade en innetempgivare.

Justerade in framledningen vid avmonterade termostater när utetemperaturen låg runt 0-sträcket, satte sedan dit termostaterna på elementen.
Numera så stryper/stänger termostaterna av elementen när det blir ”för varmt” i rummet pga tex många personer, solinstrålning, sedan drar regulatorn ner framledningen när det blir varmt där innergivaren sitter tex när vi eldar i kaminen.

Regulatorn kostade ca 4000kr, termostaterna kostade ca 300kr/st.
 
  • Gilla
Dauen
  • Laddar…
D deklerkk skrev:
Det är svårt att motivera installation av Bergvärme när det finns en fungerande fjärrvärmeanslutning till fastigheten.
Det tar mycket lång tid att räkna hem.
.
Det precis det jag skriver i inlägget "Men är tveksam till hur kalkylen ser ut ekonomiskt, man får mycket fjärrvärme för t.ex. 150.000 för gissar jag på utan att veta taxorna. Du ska då också räkna på avkastning på 150.000 och byta av värmepump efter ca 20 år"
Gäller även installation av en omfattande vedanläggning utifrån att du vill ha kvar fjärrvärmen som alternativ.

Så börja att räkna på dina kostnader idag och energiförbrukning och lägg upp dem i tråden så kommer du att kunna få bättre förslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.