Hej, jag ska komplettera att plåttak efter ombyggnation/utökning av en bod vidbyggd vårt nyköpta hus.
Det är svarta takpanneplåtar ditlagda någon gång 2012, det är inte möjligt att ta reda på vad det är för material. Finns det någon standardprofil på dessa plåtar eller kan det vara lite vad som helst och då inte nödvändigtvis vara kompatibelt? Jag är medveten om att jag kan dölja en skarv mellan olika plåtar med ngt plåtbeslag, det är inte det jag vill ;-)
 
T
Har du bild på taket?
 
  • Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
Bild på en stugknut med stuprör och en liten trätrappa, fotograferad underifrån på avstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolar och underifrån perspektiv av genomskinligt takmaterial i ett trärum med synliga väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd stuga med svart tak, veranda och grönska omkring, tagen på avstånd i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag var inte beredd, ska kolla vad jag har mer, men det kanske inte finns nått som duger. Visar det jag har men det är på så långt håll, eller underifrån...
 
Redigerat:
S
Kan vara Plannja Regent.
 
  • Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
Det är lagt av proffs så det kan det mycket väl vara, den verkar vara den lägre sorten. Lågprisvarianter, typ Byggmax eller Jem o Fix kan då skilja sig?
 
Mekatronikbruno Mekatronikbruno skrev:
Hej, jag ska komplettera att plåttak efter ombyggnation/utökning av en bod vidbyggd vårt nyköpta hus.
Det är svarta takpanneplåtar ditlagda någon gång 2012, det är inte möjligt att ta reda på vad det är för material. Finns det någon standardprofil på dessa plåtar eller kan det vara lite vad som helst och då inte nödvändigtvis vara kompatibelt? Jag är medveten om att jag kan dölja en skarv mellan olika plåtar med ngt plåtbeslag, det är inte det jag vill ;-)
Vilka företag säljer plåt i närheten av huset?
 
  • Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
Byggmax, Beijer (mkt dyrare)... Men jag kom på att jag kan åka till säljstället med en stor skiva vanlig ritkartong och rita runt på den mot profilen, mäta längden mellan pannorna och då borde jag ju kunna jämföra skapligt nog? Visst tänker jag rätt, eller inte alls? :rolleyes:
 
Redigerat:
Jag är ganska säker på att det där är byggmax’s svarta (den röda är en annan tillverkare). Jag känner igen den på den avslutande kanten som sticker ut utanför sista ”pannorna”
 
  • Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
TheOddOne2 TheOddOne2 skrev:
Jag är ganska säker på att det där är byggmax’s svarta (den röda är en annan tillverkare). Jag känner igen den på den avslutande kanten som sticker ut utanför sista ”pannorna”
Desto bättre. Då mäter jag på ena Byggmaxen, åker vidare till mitt tak och jämför, om det stämmer åker jag en mil till och vips har jag mitt förråd täckt! Vore gott! Återkopplar, tack så länge!
 
Ta en bild på plåten och lägg ut här
 
  • Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
Just nu har jag bara de bilderna högst upp i tråden, kan inte ta nya före om ett par dagar tyvärr
 
T
Nu var det här en speciell plåt, viken del i landet bor du på? kanske en lokal plåt leverantör?

Plåten har ingen infästnings möjlighet längst ner, den man drar fast igenom fotplåten, sedan är den matt om man jämför med vindskiveplåtar och takstosen.

Min bästa gissning skulle gå till Lindab "LPA Torekov" , den finns i matt utförande. har 400 mm
 
  • Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
Huset ligger i Norrtälje. Jag kanske kan höra med grannen, kolla in hans plåttak o fråga, ifall de är lika. Och, för bövelen, jag har inte ens kollat om det är ngn lapp kvar på undersidan. Det här är inte färdigt...
 
Tycker att den är snarlik en Plannja. Kolla deras hemsida
 
  • Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
Mycket ser likadant ut i mina ögon, svårt å säga faktiskt. Kanske jag får bli kontorist till slut. Om jag inte hittar på bygghandeln kan jag rita upp o scanna profilen, skicka det till Plannja, säkrast då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.