Ska bygga en möbel av en bänkskiva i björk. Jag antar att man måste olja in den obehandlade skivan med något, men när det nu ska vara en möbel så är den ju inte lika utsatt som om den skulle användas som köksbänk.

Vad bör man använda om man vill att skivan ska bevara sitt utseende så gott det går? Jag gillar verkligen dess nuvarande ljusa färg.
 
I Iceman71 skrev:
Ska bygga en möbel av en bänkskiva i björk. Jag antar att man måste olja in den obehandlade skivan med något, men när det nu ska vara en möbel så är den ju inte lika utsatt som om den skulle användas som köksbänk.

Vad bör man använda om man vill att skivan ska bevara sitt utseende så gott det går? Jag gillar verkligen dess nuvarande ljusa färg.
Osmo 3041 Natur.
Hårdvaxolja.
 
V vectrex skrev:
Osmo 3041 Natur.
Hårdvaxolja.
Tack för tipset!

Har nu läst lite om denna olja och en del verkar ha haft problem med den, men det kanske bara är när man använder den på mörkare träslag (de flesta artiklarna gällde väl golv)? Det vita pigmentet borde väl inte märkas lika tydligt mot något så ljust som björk.
Räcker det med en strykning med denna produkt? I instruktionerna står att man ska använda Osmo 3062 för en andra strykning, men det kanske är mer kinkigt när den ska stå emot fukt?
 
Du kan testa en vattenburen klarlack. Jag tycker att det blir bra på björk för att behålla det naturliga utseendet. Herdins har jag använt tidigare, finns säkert fler fabrikat som a likvärdiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.