Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Har du tumme med markägaren intill om att han ska ta ner träd så du får utsikt?
Jag har tillåtelse att ta ner det som är runt min tomt för utsiktens skull.:)
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Ska bli intressant att följa. Vi funderar på något liknande och följer med under hela tråden. Men det dröjer nog 7-8 år innan vi tar steget :crysmile:. Har 240kvm hus att renovera klart först :crysmile:
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
När det gäller uterum så håller jag med dig. Vi har i söderläge och under sommaren blir det 45 grader där inne. Hade jag haft möjlighet hade jag haft den åt nord-väst typ. Det har grannarna och det verkar bättre.
 
  • Gilla
Anna Q Korhonen och 1 till
  • Laddar…
Jag hade nog skaffat en flismaskin.....
 
Hej!

Under helgen när det har regnat så har jag fortsatt finslipa en del på ritningarna. Fått in fler fönster och breddat takkupan. Tar tacksamt emot tips och åsikter.:)

Arkitektoniska ritningar av ett hus med olika fasadvyer och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förstorad svartvit ritning av en husplanlösning med måttangivelser och flera fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En förstorad bild på planlösningen:
Förstorad ritning av en planlösning med markerade mått för rum och takkupa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
richardtenggren
Gillar husets yttre, men fönstersättningen passar inte riktigt in, får lite 80-tals vibbar av fönsterpartiet med altandörren och jobbigt för ögat med alla olika fönsterstorlekar osv.
För mig är symmetri viktigt på din stil av hus, det gäller fönster också. Ibland kanske det inte passar med fönster, men då kan man köra med blindfönster för att bibehålla symmetrin.

Jag tror även huset skulle göra sig mycket bättre med ett fristående garage.

Villa Karlsson har liknande karaktär, spana in hans ritningar här
 
  • Gilla
Lyckan54 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag tycker det ser lite konstigt ut när det är två nästan lika små fönster till höger om ytterdörren. Antingen samma eller ordentligt olika, nu ser det bara ut som att man har gjort en miss i beställning, tycker jag.

På vilken höjd hamnar fönstret i badrummet där uppe?
Toastolen där uppe är fortfarande felvriden.

Rita in lite möbler i sovrummen där också, så att det verkligen går att möblera ordentligt trots snedtaket.
 
Två småfönster på övervåningen samt likadana fönster på bägge sidor av dörren hade sett bra ut!
 
  • Skiss av en husfasad med markerade positioner för förslag på placering av småfönster vid dörren och övervåningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
anettelarsson
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Gillar husets yttre, men fönstersättningen passar inte riktigt in, får lite 80-tals vibbar av fönsterpartiet med altandörren och jobbigt för ögat med alla olika fönsterstorlekar osv.
För mig är symmetri viktigt på din stil av hus, det gäller fönster också. Ibland kanske det inte passar med fönster, men då kan man köra med blindfönster för att bibehålla symmetrin.

Jag tror även huset skulle göra sig mycket bättre med ett fristående garage.

Villa Karlsson har liknande karaktär, spana in hans ritningar här
Jag håller med vad det gäller fönster, planlösningen är jag ganska nöjd med för tillfället men precis som du säger så ser det lite rörigt ut med fönstren. Har fått lite idéer och ska rita om lite vid nästa tillfälle. Vad det gäller fönsterpartiet på baksidan vid altandörren, några tips och tankar kring det?

I framtiden så kommer det bli ett större fristående garage/verkstad på runt 80-100kvm. Men jag vill ändå bygga ett mindre ihop med huset för att kunna komma åt verktyg enkelt och smidigt inifrån samt att det blir en perfekt groventré. Att jag dessutom kan få ut värmepanna, inkommande vatten samt elcentral från tvättstugan gör valet enkelt.

Tog mig en titt där, tack för tipset! :)


BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det ser lite konstigt ut när det är två nästan lika små fönster till höger om ytterdörren. Antingen samma eller ordentligt olika, nu ser det bara ut som att man har gjort en miss i beställning, tycker jag.

På vilken höjd hamnar fönstret i badrummet där uppe?
Toastolen där uppe är fortfarande felvriden.

Rita in lite möbler i sovrummen där också, så att det verkligen går att möblera ordentligt trots snedtaket.
Jag förstår vad du menar och jag håller med, jag ska gå över fönstren igen(se svaret ovan).

Som det är ritat nu så är ovankant fönster 150cm. Kan slänga in lite möbler nästa gång också! :)


A albin715 skrev:
Två småfönster på övervåningen samt likadana fönster på bägge sidor av dörren hade sett bra ut!
Absolut, tror att det får bli ett stående på toaletten så det blir enhetligt med trapphuset från utsidan. Övriga fönster ska jag kolla över!(y)

//Fredrik
 
Jag skulle nog bytt plats på toa och klädkammare på övervåningen. Jag tänker att det är oftare dörren till toan används och riskerar att lämnas öppen, då blir den ivägen för sovrummen. Mindre risk för störningsmoment om klädkammare/förråd är närmre sovrummen (mindre ljud med för den delen)
 
richardtenggren
Kanske dubbeldörrar centrerat med fönster på sidorna, sen gör proportionerna mycket också. :)
 
Dheri Dheri skrev:
Jag skulle nog bytt plats på toa och klädkammare på övervåningen. Jag tänker att det är oftare dörren till toan används och riskerar att lämnas öppen, då blir den ivägen för sovrummen. Mindre risk för störningsmoment om klädkammare/förråd är närmre sovrummen (mindre ljud med för den delen)
Planlösningen på övervåningen är ganska lös egentligen eftersom den ska göras senare. Men just badrum och skorsten går ju inte att flytta på i efterhand så de sakerna får jag ta hänsyn till från början. Badrummets placering just nu är rakt ovanför det andra av enkelhet, får fundera vidare på det. Bra synpunkter!:)

ricmember: 100084 skrev:
Kanske dubbeldörrar centrerat med fönster på sidorna, sen gör proportionerna mycket också. :)
Vet inte riktigt hur jag ska lösa det, får fundera vidare så kommer man kanske på något:)

//Fredrik
 
Hej!

Fick suttit och ritat en snabbis idag. :)

Garaget har fått fönster. Samt att badrummet har fått sig ett stående fönster för att matcha trapphuset. Provade också att göra fönstret i tvättstugan större, kan dock inte ha likadant som i sovrummet eftersom bänkskiva/tvättmaskin måste få plats under. För att få ett bättre utseende testade jag att även minska storleken på fönstret i sovrummet och matcha det med tvättstugan.

Ritning av husfasad med markerade fönsterstorlekar och dimensioner i gult och rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilket alternativ ser bäst ut? Två olika fönster eller två likadana?

1. Två likadana:
Ritning av en husfasad med måttangivelser för olika fönster och delar av byggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Två olika:
Ritning av husfasad med olika storlekar och placeringar av fönster samt mätangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bortse från fönstret på övervåningen, ska försöka komma på någon bra lösning där.

//Fredrik

 
Åsa Lund
Gillar symmetri och två lika stora fönster
 
  • Gilla
Lyckan54 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag skulle inte vilja ha ett fönster i sovrummet som börjar 90-100 i stället för 70-80 cm över golvet. Jag har inga problem med hur det ser ut i ditt andra förslag med litet tvättstugefönster och normalstort sovrumsfönster. Börjar man tänka för mycket på symmetrier på utsidan så binder man ofta upp sig i lösningar som blir konstiga på insidan.
 
  • Gilla
anettelarsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.