Rättningens förbannelse. Arbetshöjd skulle det ju vara. Inte arbetstid, även om den påverkar framstegen med maskinen!
 
Har varit lite stilltje men här kommer en liten uppdatering. Hjul beställda. Blev 80 mm då jag tyckte att det var lagom högt för mig. Valde dessa då de var specade högst av de jag tittade på. 150 kg st. Hoppas att de blir lättrullade!

https://www.castors-online.co.uk/ac...el-Roller-Bearing-PLS80RNBSWBBH12.html#SID=39

Har även beställt start och motorskydd från Tripus. Bra service där!

http://www.tripus.se/index.php?page...idmenu=start&submenu=&sida=produktbeskrivning

Jag har även delat maskinerna elektriskt så nu fungerar såg och fräs standalone. Mer bilder kommer när jag moterat dessa grejer!
 
  • Gilla
VidarH och 2 till
  • Laddar…
Nu har hjul och startutrustning kommit hem. Hoppas hinna få på hjulen i helgen men tror inte att jag hinner titta på hyvelns el.

Nya hjul och en startutrustning i en kartong bredvid en elhyvel i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Så har hjulen kommit på. Hjulen rullar bra. Dock blir hyveln lite svajig i vänster/höger men den har ju också tyngdpunkten högt och är smal. När den riktiga verkstaden byggs så blir det pallyft! Men skönt att kunna navigera runt lite!
Grön snickerihyvel med påmonterade hjul i ett verkstadsrum med verktyg och träbrädor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyvelbänk på hjul i en verkstad med hög smal konstruktion vilket gör den något svajig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Nu har skyddskivorna blivit färdiga för att täcka och säkra hålen som uppstod efter delningen. Givetvis målades de i Ejca-grönt. Nyinstallerade Ejca-gröna skyddskivor i en verkstadslokal, avsedda att säkra maskinutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och på plats ser det ut såhär:
Grönmålade skyddskivor monterade på en träbearbetningsmaskin för att säkra maskinens delade hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och även en liten skiva bakom den nya starten till hyveln. Och den är också monterad så nu har jag två separata och säkra maskiner.
Färdigmålade skyddskivor i Ejca-grönt monterade på en träbearbetningsmaskin i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Det där ser ju kanonfint ut!

//Ronnie
 
Fint!
Har precis samma såg/fräs och tror även att det är samma hyvel, köpte dock dem separat.
Så hjulen funkar bra? Stabilt? Då får jag nog dra på ett par på mina då mitt hobbyrum är alldeles för litet för alla mina verktyg.
Skulle du kunna ta ett kort med anhållet på hyveln? Min saknar sin och jag funderar sedan länge på en lösning.
 
O OverAndOut skrev:
Fixar senare ikväll. Dock verkar här vara en som har två anhåll.
[länk]. Kolla på pallen. Ett framför och ett bakom? Kanske jag ser fel? /Ulf
Verkar så, ska kontakta dem på en gång. Tack som fasiken för den, hoppas det är så.
 
Här kommer lite bilder.

Jag har fyrkantsprofil istf rundstång som den på blocket. Annars verkar de lika. Om du ringer, kolla att borden är lika långa som på din. Ev kan ejca ha en reservstång för montage. Exakt vilken modell har du och vilken årgång.

Hade lite dåligt ljus.
En verktygsmaskin i ett verkstadsutrymme med fyrkantsprofil och arbetsbord belyst i svagt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grön fyrkantsprofil med tving fastsatt på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dags för en uppdatering. Klinga och hyvelstål lämnade till slipning. Klara om ca en vecka. Har fixat till bordet på sågen. Lite ytrost och en del smuts. 5-56 och slipnylon från Biltema fixade det. Efter det silbergelit för glidets skull.

Renoverat bordsågbord med ytrost och smuts borttaget, belagt med silbergelit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rengjort och underhållet bord till en cirkelsåg med fräsdelar och måttstock i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 3 till
  • Laddar…
O OverAndOut skrev:
Dags för en uppdatering. Klinga och hyvelstål lämnade till slipning. Klara om ca en vecka. Har fixat till bordet på sågen. Lite ytrost och en del smuts. 5-56 och slipnylon från Biltema fixade det. Efter det silbergelit för glidets skull.

[bild]

[bild]
Vad är maxavståndet du kan få till höger om klingan? För anhållet går bara åt ena hållet väl (till höger om klingan)?
 
Original är linjalen ca 42 cm. Men mer än 38 cm så känns det som om anhållet ska tippa över. Och vill man att anhållet ska ligga på bordet är det 31.5 cm som gäller.

Jag har dock lyckats få tag på en linjal som gäller för när man har bordsbreddare. Så jag behöver bara bygga ett bord... Som @jac skulle sagt, vilken dag som helst!

Linjal på sågbord med anhåll markerat vid 31,5 cm och diskussion om optimal längd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
jac
  • Laddar…
O OverAndOut skrev:
Original är linjalen ca 42 cm. Men mer än 38 cm så känns det som om anhållet ska tippa över. Och vill man att anhållet ska ligga på bordet är det 31.5 cm som gäller.

Jag har dock lyckats få tag på en linjal som gäller för när man har bordsbreddare. Så jag behöver bara bygga ett bord... Som @jac skulle sagt, vilken dag som helst!

[bild]
Intressant och spännande! Fick upp ögonen seriöst idag när annonsen i Kungsbacka kom ut.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Ejca W64 kombimaskin https://www.blocket.se/vi/88326228.htm

Ejca W64 kombimaskin för träbearbetning i verkstadsmiljö, annons från Blocket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låter man maskinerna sitta ihop så kan man nog använda hyvelbordet som breddare och då flytta över anhållet. Såg ut som en billig maskin och breda hyveln.

//Ulf
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.