Förra ägarna av vårt hus har gjort en utbyggnad med en liggande panel av amerikansk ek (vitek?), som nu blivit missfärgad. Den verkar vara behandlad en gång med något men sen har delar av fasaden grånat.
Hur kan vi fräscha upp den och göra den väderbeständig?
 
  • Delvis missfärgad träpanel på hus i snöigt landskap, variation i färg visar väderpåverkan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Missfärgad liggande träpanel av amerikansk ek på en husfasad, med ett fönster och en stupränna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis grånat och missfärgat träpanel på en husfasad med områden av ursprunglig ekfärg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipa ner och olja ?
 
Vilken typ av olja använder man då?
 
Baserat på de bilderna så tycker jag inte riktigt att träet tillför något posetivt till utseendet egentligen där. Jag hade nog föredragit att målat det i samma vita färg som takfoten ovanför. Men det är bara baserat på dessa bilder, har ni andra väggar i samma panel på annat håll?
 
Grånaden på sista bilden tycker jag att allt borde vara, borde bli snyggt, kanske köra järnvitrol för att få till den Grånaden lite snabbare
 
J Jensa86 skrev:
Baserat på de bilderna så tycker jag inte riktigt att träet tillför något posetivt till utseendet egentligen där. Jag hade nog föredragit att målat det i samma vita färg som takfoten ovanför. Men det är bara baserat på dessa bilder, har ni andra väggar i samma panel på annat håll?
Nej, det här är enda delen av huset med ek. Jo, vi har funderat mycket på hur vi ska ha det. Räcket runt altanen ovanpå är i samma träslag och där har det grånat. Så antingen låta allt gråna, eller olja upp det till en mer varm gulfärg eller måla vitt, som du säger... Svårt!
 
Hojte Hojte skrev:
Grånaden på sista bilden tycker jag att allt borde vara, borde bli snyggt, kanske köra järnvitrol för att få till den Grånaden lite snabbare
Ja, som jag skriver här uppe har vi funderat mycket kring "färgen". Räcket runt altanen ovanpå är i samma träslag och där har det grånat. Så antingen låta allt gråna, eller olja upp det till en mer varm gulfärg eller måla vitt.

Just järnvitriol har jag varit lite skeptisk emot då jag uppfattat som att träet inte blir riktigt väderbeständigt då?
 
SandyB SandyB skrev:
Ja, som jag skriver här uppe har vi funderat mycket kring "färgen". Räcket runt altanen ovanpå är i samma träslag och där har det grånat. Så antingen låta allt gråna, eller olja upp det till en mer varm gulfärg eller måla vitt.

Just järnvitriol har jag varit lite skeptisk emot då jag uppfattat som att träet inte blir riktigt väderbeständigt då?
EK är ju tåligt så behöver ju inte vädebeständiga det, det kommer iaf överleva er död, kan dock spricka beroende på alla möjliga faktorer.

Men jag tycker ni borde få det homogent grått, passar fint med sockeln
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.