Den bilden är tagen när den gått ca 2 veckor.
 
S Stegatorparn skrev:
Är den bilden tagen efter att brännaren gått en hel förbränningscykel, är matningen alldeles för hög i förhållande till fläktinställningen.
Kontrollera hur startdosen hamnar genom att bryta strömmen när startdosen fallit ner och öppna luckan.
Täcker pelletsen hålen i tändhällen? Öka startdosen vid behov eller minska om högen klättrar för långt upp på plåten
Var ligger majoriteten av pelletsen? Ligger pelletsen i framkant som på bilden, måste fallhastigheten minskas genom en liten extra böj på slangen.
Ta sedan ur all pellets för en omstart eller kontroll av justerad startdos.

Sedan ska vi ta reda på vilken effekt brännaren går med.
Det gör vi genom att samla upp den pellets brännaren matar fram i normal drift under exakt 6 minuter.
Ta bort slangen från fallröret och stoppa ner den i en plastpåse. Varje gång motorn går tar du några pellets från en separat hink och stoppar ner i fallröret så elden hålls vid liv.
Efter 6 minuter monteras slangen tillbaka på fallröret.
Väg pelletsen på en digital hushållsvåg.
Pelletsens vikt i kg x 4,8 (kWh/kg) x 10 = inmatad effekt i kW.
Det blev 245 gram under 6 min. Blir 11,76, i effekt?
På bilden är det pellets den matat in när den ska tända. startdos
 
  • En startdos av träpellets i en brännare redo att tändas för uppvärmning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Om man antar att verkningsgraden är 90%, multiplicerar vi 11,75 med 0,9 och får till pannan avgiven effekt 10,5 kW.

Består askan efter några eldningar av fint puder, är inställningarna okej. Blir det fasta klumpar behöver luften justeras.
När brännaren gått in i normal drift efter start, tar du en ficklampa, trycker upp luckan i dragbegränsaren och lyser in, vilket genast avslöjar om det kommer synlig rök från förbränningen.
Synlig rök betyder luftunderskott och då ska fläktöppningen ökas i små steg med 4 - 5 minuters mellanrum tills röken precis försvinner.
Är det ingen synlig rök, minskar man fläktöppningen med spjället tills det blir synlig rök och sedan backar tillbaka enligt ovan.

Man kan få en uppfattning om förbränningen genom att studera färgen på sotet på eldstadens sidoväggar som bör ha en mellangrå färg.
Vitt sot = luftöverskott
Svart sot = luftunderskott

Startdosens pellets täcker hålen i tändhällen kanske lite väl mycket. Minska lite så hålens överkant kan anas.
 
Om man ska minska startdosen är det på brännaren man minskar på en liten skruv då?
Askan ser ut så här efter några dagar. Inga klumpar. Ligger lite pellets i askan.
 
  • Aska och några oeldade pellets i en brännkammare, ingen synlig klumpbildning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Startdosen justeras med potentiometer märkt P1 på kretskortet.

Askan och färgen på eldstadsväggarna ser okej ut. Däremot är det alldeles för mycket obränd pellets i asklådan.
Var kommer dom ifrån?
Har pelletsen för hög fart och studsar ut eller blåses dom ut av fläkten? Foto på skruv och nedfallsslang?
Har du justerat fläktspjället som beskrivits i tidigare inlägg?

Brännarkoppen bör askas ur en gång i veckan. Blir det för mycket aska i koppen så hålen täcks, blir förbränningen usel och lågan sotar.
 
Jag ändrade fläktspjället som du beskrev. Dagen efter när jag gick ner i pannrummet luktade det rök. Så ökade fläktspjället lite. Sen minskade jag startdosen lite.
I början tömde jag inte brännkoppen var vecka eftersom det står man inte behöver tömma den ofta. Har börjat att tömma den var vecka nu.

Bifogar bilder.
 
  • Pannrum med justerat fläktspjäll på en pelletspanna, omgiven av rör och pellets.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brännkopp fylld med träpellets och aska som behöver tömmas, en del i pannrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Av bilden att döma är pelletsen i fritt fall vilket kan förklara pelletsen i asklådan.
Flytta ut skruven lite mer från pannan så farten minskar på pellarna.
A andersskåne skrev:
Dagen efter när jag gick ner i pannrummet luktade det rök. Så ökade fläktspjället lite.
Såg du rök i rökkanalen och att den försvann när du ökade på fläktspjället? Luktar det rök i pannrummet kan det ha andra orsaker.
 
ja det gjorde jag, såg lite rök. Som försvann när jag ökade.
Ikväll hörde jag ett svagt ljud, typ plåtduns från pannrummet. Gick ner och då var det rök i pannrummet.
 
S
Hur mycket flyttade du spjället på brännaren?
Spjället är väldigt känsligt, så en förflyttning i små steg betyder 1-2 mm åt gången.
Misstänker att du drog till med 1 cm eller mer vilket kan försvåra starten och ge en gengassmäll.
Sätt tillbaka spjället vid utgångsläget och börja om med justeringen tills röken försvinner. Kan kännas tidsödande men värt besväret.
När inställningen är rätt, markerar du spjällets läge på fläktkåpan så du har ett utgångsläge vid framtida justeringar.

Jag har eldat med pellets sedan 2004 och har aldrig råkat ut för gengasknallar.
 
Sotaren har varit här. När jag slår på strömmen på pannan utlöser en säkring.
Har haft strömmen av innan utan problem.
Ska turbulatorerna stå i översta läget när man startar?

Kanske blivit något fel efter sotaren.
 
Redigerat:
S
Kanske någon kabel som kommit i kläm och blivit skadad.
Man vrider vipparmen till det övre läget när turbulatorerna ska tas ur.
Bäst att kolla allt som sotaren rört.
Jag låter sotaren ta skorstenen och rökkanalen.
Pannan sotar jag själv, vis av tidigare besök.
 
Funkar nu. Var jordfelsbrytaren som utlöste. Elektriker kopplade om så pannan inte går på jordfelsbrytare.
Han hade varit med om det en gång innan. Då hade elpatronen blivit fuktig när pannan varit avstängd, så hade jordfelsbrytare utlöst av det.
 
Var något fel med strömmen på vår gata i natt. Ingen ström på alla faser. Fixat nu.
Efter att det hände så tänder inte brännaren. Lyser gult fast sken.

Kanske tändspiralen som behöver bytas?

När den försöker tända så känner man igen varme när man håller handen under brännaren och är kallt när den stannat efter 2 tändförsök.
Står inte i manual hur man byter. Går det hitta någon stans?
Märket även att automatiska sotningen inte startar längre när man slår på strömmen på pannan eller stänger luckan till brännaren. Vet inte om det blev så nu eller varit så ett tag med sotningen.
 
S
Kontrollera att säkringen F2 6,3A på kretskortet är hel. Den ligger i serie med tändelementet.

Under pannans meny 10,0 kontrolleras om automatsotningen är aktiverad.
 
Redigerat:
Är det säkringarna som sitter 3 st bredvid varandra? De ser hela ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.