Fairlane
T Thomas' skrev:
Kom igen, vem har inte bank-id idag? Det är lika troligt som: ”jag kan inte ringa, jag har ingen mobiltelefon”
Samtliga personer som saknar svenskt personnummer till exempel. Som exempel har ju många sommarstugor sålts till tyskar.

Man tror sig lösa ett problem med falska bud, utan att veta om problemet är stort eller litet eller ens existerande, man går på en känsla. Om jag var intresserad av att falskt trissa upp priset på en kompis försäljning så skulle det inte hindra mig för fem öre. Köparen vet att jag lagt ett bud och kan ringa mig och stämma av vadå? Att jag lagt det budet? Ja säger jag såklart.

Man löser således inte problemet, men skapar en illusion av att allt är mycket bättre och säkrare nu. Ungefär som kontrollerna vid flygplatsen, man tar den lilla fickkniven i säkerhetskontrollen, men efter den så kan man komma åt värre knivar, eller att man måste ta av sig skorna för att en person hade explosiva ämnen i skorna. Nästa skumma typ kommer ta de explosiva ämnena i sina underkläder istället....
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
T topmount skrev:
Väldigt svårt att tro att Mäklaren får dela med sig kompletta personuppgifter till dig från 15 pers, men det är en annan fråga.
Varför skulle mäklaren inte få lov att dela med sig av kompletta personuppgifter till köparen?

(Hint: Nej, det är inte förbjudet iom GDPR).
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Fairlane
GDPR-mässigt är det ok, men det finns (tyvärr) många personer i detta land som lever med skyddade personuppgifter och då måste man veta vad man gör.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Fast att lämna ut personnummer kräver medgivande eller särskilda omständigheter. Frågan om budgivare 3 som lagt bud 500 000 under försäljnings priset anses vara nödvändig att identifiera? För många år sedan va man i alla fall i Göteborg tvungen att visa upp godkänt lånelöfte och då löste ju sig identifieringen.
 
C
T topmount skrev:
Frågan om budgivare 3 som lagt bud 500 000 under försäljnings priset anses vara nödvändig att identifiera?
Mäklaren skall enligt lag dokumentera och lämna namn och kontaktuppgifter på samtliga budgivare.
Något personnummer behöver inte lämnas ut.
För många år sedan va man i alla fall i Göteborg tvungen att visa upp godkänt lånelöfte och då löste ju sig identifieringen.
Så om man inte skulle låna köpesumman så fick man inte köpa något hus då, eller?
 
  • Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Fast att lämna ut personnummer kräver medgivande eller särskilda omständigheter. Frågan om budgivare 3 som lagt bud 500 000 under försäljnings priset anses vara nödvändig att identifiera? För många år sedan va man i alla fall i Göteborg tvungen att visa upp godkänt lånelöfte och då löste ju sig identifieringen.
Tydligen är det här ett större problem än man tror. Två kollegor, en vän och min bror har råkat ut för budgivare som ljugit om lånelöftet (Och därmed saboterat budgivningen). Under senaste året. I princip hälften av försäljningarna i min närhet som jag kunnat följa.

Det är MÅNGA som inte förstår hur hårda kraven är på amorteringar och inkomst. Som bara tror att "det löser sig när man pratar med banken".

Skulle jag vilja sälja igen skulle det vara mycket mer angeläget att intressenterna kan visa att de är kapabla att lägga rimliga bud än något annat.
(Den lilla del som har pengarna i utländska banker kan oftast fixa ett bankintyg att de har ett konto med ett visst belopp).

Annars är BankID eller legitiomation konstigt att man inte infört. Att vi dessutom har visningar där vi släpper en en flock med "Randos" i våra hem känns (o)lustigt. Väldigt svenskt fenomen. I de flesta länder visar mäklaren objektet för en intressent åt gången (och för den delen så har säljaren och köparen en egen mäklare på många platser).
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Fairlane
Ett problem är ju förstås att säljare vill veta att man kan finansiera sitt köp, kontant eller med lån. Som köpare däremot är man inte så intresserad av att tala om för säljaren (mäklaren) exakt hur mycket pengar man har att röra sig med. Det är ett problem såklart. Säljaren får väl ställa det som krav om den vill, på samma sätt som att säljaren kan ställa som krav att det inte är öppna visningar.

På samma sätt kan säljaren krävs BankID för att få lägga bud, dock oklart för mig varför man vill det.

Där är ju problemet mer att köpare är oroliga för fejkbud, ofta från mäklaren också. Då hamnar man i läget att antingen får köparen tillgång till namn och kontaktuppgifter (ungefär som idag) eller dessutom personnummer eller något annat som unikt identifierar budgivaren.

Personligen tror jag inte att personer som idag lägger fejkbud skulle tveka att lägga bara för att de måste legitimera sig. Då anser jag inte att det är värt risken av förlorade genuina bud, eller risken att mäklaren måste hantera personuppgifter för personer med sekretessmarkeringar.
 
C cpalm skrev:
Mäklaren skall enligt lag dokumentera och lämna namn och kontaktuppgifter på samtliga budgivare.
Något personnummer behöver inte lämnas ut.

Så om man inte skulle låna köpesumman så fick man inte köpa något hus då, eller?
Fast nu va frågan om fullständiga personuppgifter och då funkar bara personnummer.
Behövde man inte låna fick bankman intyga att man kunde köpa.
 
Fast jag fattar inte varför Sverige ska göra saker så svårt. Tidigare svar gällande hur Danmark sköter detta har varit bra.
Varför inte ändra så att:
1. Skippa utgångspris
2. Alla bud är dolda
3. Sätt ett slutdatum för dolda budgivningen
4. Den som har högsta bud får köpa
5. Buden är bindande

Borde ju inte bli något tjafs om fejkbud eller liknande
 
BirgitS
Nej, men det är ju risk för att säljaren får ett lägre pris, alla lägger det de anser vara sitt maxbud i stället för att budgivningen får folk att töja på vad det tänkta maxbudet är.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, men det är ju risk för att säljaren får ett lägre pris, alla lägger det de anser vara sitt maxbud i stället för att budgivningen får folk att töja på vad det tänkta maxbudet är.
Skillnaderna mellan dessa två auktionstyper är väl studerade. Googla "English auction" för vårt sätt, och "Vickrey auction" för det danska sättet.

De har båda en hel mängd nack- och fördelar.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, men det är ju risk för att säljaren får ett lägre pris, alla lägger det de anser vara sitt maxbud i stället för att budgivningen får folk att töja på vad det tänkta maxbudet är.
Men det är väl sunt? Varför ska köparna tänja på sina ekonomiska gränser ? För mig är det ett fatalt fel. Det är just detta som gör att folk är belånade över öronen - de tänker inte rationellt och dras med i budgivningen trots att de inte har råd
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Kom igen, vem har inte bank-id idag? Det är lika troligt som: ”jag kan inte ringa, jag har ingen mobiltelefon”
Ja, man kan ju undrar hur många som har bank-ID. Och de som inte har bank-ID behöver inte alltid den oftast citerade gruppen äldre-handikappade. Jag vet inte hur reglerna för bank-ID är men kan utländska köpare ha det? Kan institutioner, företag, föreningar ha bank-ID?
Man vinner ingenting med detta krav. Skulle aldrig anlita en sådan mäklare.
 
Fairlane
Kravet för BankID är svenskt personnummer. Det innebär inte att man måste vara svensk, men man måste ha bott i landet tillräckligt länge för att ha fått en svenskt personnummer.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Skillnaderna mellan dessa två auktionstyper är väl studerade. Googla "English auction" för vårt sätt, och "Vickrey auction" för det danska sättet.

De har båda en hel mängd nack- och fördelar.
Vickrey är väl annars att högsta budet vinner, men betalar näst högsta budet. Är det så man kör i Danmark?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.