Hej, jag definitivt vill omvandla jäkla krypgrunden till källare. Skulle vara billigare/lättare bygga om eller helt enkelt riva tillbyggnaden och bygga på nytt. Inte sist är det trägolv idag men vill ha betong plata.
 
Vad är din fråga?
 
Hur kan jag göra det jag skrev:
Omvandla Krypgrund till fullständig Källare
 
Fulkemisten
Börja att grava ur mitten så här
Finns i olika storlekar beroende på säkringar mm
priset kan avskräcka ev
Sedan finns det en länk på en tidigare utgrävning ovan
 
De flesta dylika projekt jag har höret talas om har handlat om att fördjupa en bef. källare med dålig takhöjd. Då har man grävt ut, gjutit under grunden bit för bit, typ 60 cm åt gången osv.

Om det gäller såpass mycket som att omvandla krypgrund till källare. Då skall man nog sikta in sig på att hela grunden skall rivas. Antingen river man eller flyttar huset, gräver källare och bygger upp/flyttar tillbaka huset. Eller så pallar man upp huset, och gräver under huset och bygger källaren.

Då ligger ju kostnadsbalansen på vad det kostar att gräva med små maskiner under ett hus, jämfört med att gräva med normalstora maskiner och flytta eller bygga upp helt igen.

Jag känner till ett projekt hör i Stockholm där man lyfte upp huset lite, och grävde ny källare under. Ingen aning om vad det kostade, men familjen gick igenom en skillsmässa innan bygget var klart, huset såldes.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Fulkemisten
H hempularen skrev:
Ingen aning om vad det kostade, men familjen gick igenom en skillsmässa innan bygget var klart, huset såldes.
Det är just det. Sådana här projekt tenderar att kosta mer än mycket pengar.
Två rutor från en film med karaktärer och textdialog som säger "What did it cost? Everything.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.