Låter vettigt! Då får vi hoppas på två saker:
1) Länsstyrelsen går på samma linje som en enig byggnadsnämnd
2) Grannarna därmed ger upp

Vi strider vidare - nu har det gått lite stolthet i detta. Jag gillar nämligen inte att förlora när jag vet att jag har rätt!
 
Sitter i samma sits som du. Bered dig på en lång väntan bara - länsstyrelsen är inte kända för att jobba snabbt. Vårt ärende lämnades in i slutet på 2003, de har nyligen avslutat alla ärenden för 2002, och börjar nu på 2003.....
 
I dag fick jag ett positivt samtal med nämnden. De kan inte se att länsstyrelsen skulle komma till en annan uppfattning än dem. Ärendet är ju ordentligt utrett och nämnden var helt enig.

De tyckte inte jag skulle lägga så mycket kraft på detta i nuläget utan bara invänta handläggningstiden för överklagande.

Så nu känns det bra igen!
 
Calle Anka skrev:
I dag fick jag ett positivt samtal med nämnden. De kan inte se att länsstyrelsen skulle komma till en annan uppfattning än dem. Ärendet är ju ordentligt utrett och nämnden var helt enig.

De tyckte inte jag skulle lägga så mycket kraft på detta i nuläget utan bara invänta handläggningstiden för överklagande.

Så nu känns det bra igen!
Skönt, håller tummarna för att allt löser sig för er!!!
 
Det stora problemet som Calle Anka har är att när väl förhandsbeskedet har malts genom alla instanser kan grannarna inrikta sig på själva bygglovet.

I detta läge kanske det ändå är bäst att ge sig och "förlora" förhandsbeskedet för att direkt söka "slutligt" bygglov. På så sätt sparar man en överklagningsprocess - ett antal år.

 
Jag kan inte söka bygglov förräns avstyckningen är klar och lantmäteriet accepterar inte avstyckning om inte förhandsbeskedet har laga kraft. Moment 22! Det har dock sagt att så fort allt är klart fixar de till detta omgående så det blir nog ingen väntetid med lantmäteriet. Bygglov tror jag går snabbt med.

Så det blir nog till att vänta i alla fall. Vi sitter inte sjön med bostad vilket de andra som skall bygga på platsen gör så det är ingen panik, bara en enorm frustration att människor inte har annat att bry sig om än att vara avundsjuka på att andra skall få ett fint hus.
 
micke_011 skrev:
ja du hr anka, det är ingen rolig historia detta.. men det låter ju ändå som om det kommer att gå väge nu! du får hålla oss uppdaterade, vi kan ju inte vara de enda i bekantskapskretsen som uppför hus!
Nej det är sant. Faan bygger du operahuset i Sydney? Kollade på om din hemsida var uppdaterad med det senaste men ack nej.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.