Hej! Jag har en gammal snöslunga av märket canadiana med en briggs & stratton motor.
Har varit dålig på att serva den och ge den ny olja och i år komme de och bet mig i arslet.

Snöslungan gick 6 meter tills den började dö ut och tillslut stannade, drog igång den en gång till och då dog den ut efter en liten stund igen. Men denna gång luktade de lite bränt och rykte smått från motoraxeln. Kände på dragsnöret och den va helt stum. Gick inte rubba en mm.

Min tanke va att kolven fastande på något sätt.
Idag öppnade jag upp toppen och undersökte kolven. Den såg fin ut, inga tecken på skador.

Topplocket på en Briggs & Stratton motor avmonterat med synlig kolvyta och cylinderrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter rengöring.

Vid detta stadie försökte jag lossa kolven. Använde mig en 45x45 regel och gummiklubba och bankade på den rödmarkerade området

Öppen Briggs & Stratton motor med synlig kolvcylinder och rödmarkering runt växelområdet där användaren försökt lossa en kolvs fastsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid varje bankning så rörde sig allt lite smått. Så la i lite olja och bankade på för att smörja upp. Hela cylindern gången såg helt felfri ut. Och efter att ha bankat en fyll cycel så är den fortfarande lika fast.

Behöver hjälp ! Vet inte vad som kan hålla fast allt!

Mvh desperat snöskottare
 
Ja något har ju skurit ihop.
Lägg av alla remmar så du är säker på att det är motorn som sitter fast.
Sen är det bara att riva isär motorn. Även om du lyckas få loss den och få igång den så är lagret som skurit skrot så den kommer totalhaverera efter ett par minuter. Än så länge kanske den är mojlig att rädda.
 
Cheesen
B bighenk skrev:
Hej! Jag har en gammal snöslunga av märket canadiana med en briggs & stratton motor.
Har varit dålig på att serva den och ge den ny olja och i år komme de och bet mig i arslet.

Snöslungan gick 6 meter tills den började dö ut och tillslut stannade, drog igång den en gång till och då dog den ut efter en liten stund igen. Men denna gång luktade de lite bränt och rykte smått från motoraxeln. Kände på dragsnöret och den va helt stum. Gick inte rubba en mm.

Min tanke va att kolven fastande på något sätt.
Idag öppnade jag upp toppen och undersökte kolven. Den såg fin ut, inga tecken på skador.

[bild]

Efter rengöring.

Vid detta stadie försökte jag lossa kolven. Använde mig en 45x45 regel och gummiklubba och bankade på den rödmarkerade området

[bild]

Vid varje bankning så rörde sig allt lite smått. Så la i lite olja och bankade på för att smörja upp. Hela cylindern gången såg helt felfri ut. Och efter att ha bankat en fyll cycel så är den fortfarande lika fast.

Behöver hjälp ! Vet inte vad som kan hålla fast allt!

Mvh desperat snöskottare
Har du nån olja i tråget? Låter ju som om vevstaken skurit fast på vevaxeln.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Har du nån olja i tråget? Låter ju som om vevstaken skurit fast på vevaxeln.
fyllt på lite olja nu medans jag försöker renovera den. när den är igång igen så blir de helt ny olja i maskineriet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.