Jag har en fundering kring krysslaser, och det är möjligt att jag har en förväntansbild som inte stämmer med verkligheten så känner för att höra med er övriga.
Jag köpte en krysslaser på Clas Ohlson för någon dag sen, och stativ följde med. Perfekt för att underlätta när det kommer till att få tavlor att sitta rakt.

Paketet packades upp och lasern på stativet som var 150 cm högt -Perfekt. ”Det här blir superbra” tänkte jag.
...så jag riktade upp lasern mot de tavlor jag redan hängt upp för att kolla hur rakt de hänger, och vips: lasern slocknar. ”Skumt” tänkte jag. Stängde av lasern och drog på igen och samma igen, den slocknade. Gång på gång. Sen lästa jag manualen och där står det att den bara går att vippa ca 5 grader.

...lite konfunderad för i manualen finns en bild på krysslasern på stativet -riktad uppåt mot tavlor på en vägg. Så jag tyckte att det borde gå. (Vippad mer än 5 grader)

Efter en snabb chatt med supporten meddelas att krysslasern bara fungerar på den höjd som stativet är på, dvs 150 cm.

...Så, ska det vara så?

Lasern kostade ca 600kr. Cocraft.
 
Den kan ju inte ställa in sig rakt om du vinklar den. För lite seriösare lasrar finns det ju väggfäste och andra stativ för att få rätt höjd.
 
Poängen med en krysslaser är att den är självnivellerande, dvs den lägger sig vågrätt själv. Skulle du vinkla lasernstrålen så hamnar linjen på olika höjd beroende på avstånd till lasern.

Så du behöver placera lasern på samma höjd som du vill ha strålen.
 
Du kan ju ställa den på vad du vill. Bara underlaget är rakt. Och mitten måste vara i samma höjd som det du vill sätta ut. Har laser från Leica samt bosch och båda kan man låsa så att man kan vinkla den. Dom blir dock inte självlinjerande då. Det är dock produkter från 3000 och uppåt.
 
Funktionen är exakt densamma i produkten för 600:-.
Den är självnivellerande inom +/- några grader. Man kan låsa den så att den går att vinkla hur som helst utan att den klagar, men då får man själv se till att linjen går där man vill ha den.
 
Instämmer helt med föregående talare - 5 grader är inte mycket men det du beskriver är helt korrekt. Produkterna är inte bättre än så.
Min laser, en Bosch GLL3-80, klarar enligt manualen 17 grader och klarar då fortfarande vara själv-nivellerande. Jag kan ändå inte rikta den i vinkel mer än 17 grader om jag vill ha en linje i våg, just Boschen börjar blinka med strålen och avge ett pipande ljud för att meddela att den inte är i våg.
Man kan även låsa linjen och vinkla den lite som man vill - Då med resultatet att strålen blinkar för att meddela att den inte är i nivå.
 
I min laser kan jag välja dom olika planen, men även allt till och då kan jag luta lasermätaren i valfri lutning för t.ex. en sned linjen i en trappa.
 
Samma på min (Cocraft från classe). Låser man den så går den att luta hur mycket som helst utan att den blinkar, så på den punkten verkar den bättre än dyrare märkesmodeller...
 
Jag har en billig teleskopstötta från Jula med ett egenbyggt fäste till min laser. Det fungerar ok men är väldigt osmidigt att förvara och transportera.
Bosch-stativet ovan ser smidigt ut, är det en köprekommendation eller kommer jag bli besviken att jag inte spenderade några kr extra på.., ja vadå?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Lasern fungerar som tänkt, från linjen du får på 150cm mäter du med tumstocken eller annat måttdon så att tavlorna hänger rakt.
 
slacker slacker skrev:
Då med resultatet att strålen blinkar för att meddela att den inte är i nivå.
Du gör nåt fel, antagligen har du inte låtit den nivellera innan du låser den. Gör man rätt blinkar eller piper den inget.
 
nanowire nanowire skrev:
Jag har en billig teleskopstötta från Jula med ett egenbyggt fäste till min laser. Det fungerar ok men är väldigt osmidigt att förvara och transportera.
Bosch-stativet ovan ser smidigt ut, är det en köprekommendation eller kommer jag bli besviken att jag inte spenderade några kr extra på.., ja vadå?
Jag är i alla fall kär:love:

Jag drar fram det så fort något ska upp på väggarna, men det kan ju vara så att någon annan tycker att det är skräp, vad jag?
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Du gör nåt fel, antagligen har du inte låtit den nivellera innan du låser den. Gör man rätt blinkar eller piper den inget.
Lustigt att det i manualen för GLL 3-80 står att den ”blinkar långsamt” när den är låst,
se nere till höger på sida 53,
https://media.bosch-pt.co.nz/binary/ocsmedia/optimized/full/o255886v21_160992A3PW_201704.pdf

Utdrag från manual som visar sidan 53 och 54 om användning av GLL 3-80 med symbolförklaringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Exakt likadant uppför sig GLL 3-80 P
 
Testade min nyss och det går bra utan blink.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.