Hade du gjort en elbesiktning innan husköp hade du garanterat haft bättre förutsättningar
 
MaxHugo MaxHugo skrev:
Så du tycker inte det är konstigt att hans försäkringsbolag inte tänker "företräda säljaren i detta ärende"?
Jag tycker inte det är det minsta konstigt att en besiktningsfirma som anlitats av säljarens försäkringsbolag "råkat" missa att dessa uttag saknar skyddsjord trots att deras protokoll synbarligen säger att alla uttag är ok. Du har blivit blåst.
MaxHugo MaxHugo skrev:
Men när folk försöker lura mig, så är jag inte den som vänder andra kinden...
Bra! Gör oss alla en tjänst och bråka så mycket det bara är möjligt.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt, detta är ett väldigt allvarligt fel. Men dina möjligheter att få ersättning från säljaren är troligen nära noll.

El är oftast undantaget i doldafelsförsäkringar, men säljaren kan ändå ställas till svar för dolda fel på elinstallationen.

Om man skall kunna bilda sig en uppfattning om huruvida detta är ett dolt fel eller inte, så behöver man veta mer om förutsättningarna. Är övriga uttag i rummet (även lamputtag i taket) jordade? Hur ser det ut med elen i resten av huset, finns här några indikationer på hempul? Finns det andra synliga brister i elinstallationen, typ spruckna uttag, kända funktionsfel osv?

Men huruvida detta är ett dolt fel blir mer av akademiskt intresse, kostnaden för åtgärd blir troligen låg i förhållande till vad du fick betala för huset, och därmed faller rätten till ersättning för fel (en relativt färsk dom i högsta domstolen).
Detta dyker upp ibland, att jordade uttag utan framdragen jord är ett allvarligt fel. Du skriver t.o.m att det är ett väldigt allvarligt fel, det är inte ens allvarligt. Det är dock fel men det ligger ingen reell risk i detta under förutsättning att övriga uttag är ojordade vilket man får förutsätta. Ett allvarligt fel är t.ex. om man ansluter fas till skyddsjorden eller utelämnar jordfelsbrytare på uttag utomhus eller i badrum. Du får gärna utveckla hur du tänker.
 
  • Gilla
bsn och 6 till
  • Laddar…
Som köpare har man alltid en undersökningsplikt och då kan man inte snåla och förlita sig på en dolda fel försäkring.

Ärligt talat tror jag att loppet är kört men tänk på detta om du köper fler hus i framtiden
 
J Johan456 skrev:
Det är dock fel men det ligger ingen reell risk i detta under förutsättning att övriga uttag är ojordade vilket man får förutsätta.
Visst, det finns grader av allvar men utan att veta mer om hur det ser ut får man förmoda att det bryter mot den internationellt erkända grundregeln om dubbla skyddsbarriärer och sådant brukar vi inte släta över här bara för att det råkar finnas felfall som har större sannolikhet att orsaka en skada.
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Som köpare har man alltid en undersökningsplikt och då kan man inte snåla och förlita sig på en dolda fel försäkring.
Jo det kan man, om man vill. Du beskriver en värld där säljare uppvisar falska papper i sådan grad att köpare alltid bör göra sin egen kontroll. Det vore tråkigt om vi hamnade där, att ingen kan lita på någon. I det flesta fall tror jag att det (ännu) inte behövs. Låt oss hoppas att detta är ett undantag.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Fast läser man andra trådar här i samma ämne så verkar de som utger sig för att vara sakkunniga överens om att en utfästelse från säljaren i princip alltid är helt värdelös.

Sen förstår jag inte varför folk blandar in doldafelförsäkringar. Det är väl en försäkring säljaren tecknar för att skydda sig mot oförutsedda utgifter och inget en köpare har någon som helst nytta av?
 
  • Gilla
vefyra och 1 till
  • Laddar…
Kan inte hålla med om att ett handslag mellan köpare och säljare alltid är värdelöst. Jag är säker på att fortfarande finns rättfärdiga människor.
 
  • Gilla
civilingenjören och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast läser man andra trådar här i samma ämne så verkar de som utger sig för att vara sakkunniga överens om att en utfästelse från säljaren i princip alltid är helt värdelös.

Sen förstår jag inte varför folk blandar in doldafelförsäkringar. Det är väl en försäkring säljaren tecknar för att skydda sig mot oförutsedda utgifter och inget en köpare har någon som helst nytta av?
Dolda felförsäkringen kan ha betydelse även för köpare, fast kanske åt motsatt håll än vad man kan tro. Den innebär att försäkringsbolaget tar över ansvar om köparen driver ett dolt fel inom de områden som försäkringen omfattar, el är till exempel vanligen undantaget . Det innebär att köparen får en motpart med stora resurser att ta fram underlag och driva frågan i flera olika instanser.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo det kan man, om man vill. Du beskriver en värld där säljare uppvisar falska papper i sådan grad att köpare alltid bör göra sin egen kontroll. Det vore tråkigt om vi hamnade där, att ingen kan lita på någon. I det flesta fall tror jag att det (ännu) inte behövs. Låt oss hoppas att detta är ett undantag.
Vet inte hur du gör, men i min underbara värld ligger det en undersökningsplikt på mig som köpare och ska jag köpa någonting som kostar flera miljoner så anlitar man givetvis en egen besiktningsman innan köp
 
Jo jag har förstått att du inte vill lita på någon. Jag tänker inte försöka omvända dig men fortsätter själv att dels vara ärlig och dels bedöma motpartens ärlighet. Jag hoppas det är en bit kvar till att man regelmässigt måste förklara vederbörande oärlig. Sedan kostar inte några uttag flera miljoner vilket man får väga in.
 
  • Gilla
Grävkalle och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kan inte hålla med om att ett handslag mellan köpare och säljare alltid är värdelöst. Jag är säker på att fortfarande finns rättfärdiga människor.
Klart att det finns det, men världen förändras och människor med den. Ett handslag kanske är godtagbart när man köper en vedklyv på blocket för några tusen men här handlar det om ett hus där man kanske förväntas bo i några årtionden och priset ligger på x antal miljoner
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo jag har förstått att du inte vill lita på någon. Jag tänker inte försöka omvända dig men fortsätter själv att dels vara ärlig och dels bedöma motpartens ärlighet. Jag hoppas det är en bit kvar till att man regelmässigt måste förklara vederbörande oärlig. Sedan kostar inte några uttag flera miljoner vilket man får väga in.
Jag litar på mitt eget omdöme och säkerligen på dig med.

Flera miljoner kostar säkerligen hela huset och inte uttagen.
 
Magnus E K
T topmount skrev:
Ja fast 59 användes röd färg till jord och de är extra allvarligt ifall man börjat koppla ström till röda kablar som i övrig installation används till jord.
Röd var väl aldrig "reserverad" för skyddsjord på samma sätt som gul/grön är nu, även om röd oftast användes. I mitt hus från -63 finns röd både som jord, tändtråd (på ett ställe i källaren i samma rör som röd jord) och fas (ojordad gruppledning fram till första kopplingspunkt, där fasen övergick till vit).
 
Byt tillbaka till ojordade uttag?

Att uttagen blivit testade innebär säkert ett stickprov bara att det fungerar, inte hur kablarna är kopplade :)
 
  • Gilla
Jonas Svensson74 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.