BirgitS
Även generation X blir gamla och råkar ut för olyckor/sjukdomar så att de kan behöva en trapphiss. Vi vet inte heller åldern på P-plats vänner. Hade väl varit ändå bättre om vännerna hade byggt så det inte behövdes någon trapphiss över huvud taget men om det gällde en stor renovering, och inte en nybyggnad, så kan det ju vara omöjligt att anpassa på det sättet och då är det väl bra att det blir lite mindre jobb för elektrikern i framtiden medan kostnaden för att dra ett extra rör när väggarna är öppna är nära noll.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Även generation X blir gamla och råkar ut för olyckor/sjukdomar så att de kan behöva en trapphiss. Vi vet inte heller åldern på P-plats vänner. Hade väl varit ändå bättre om vännerna hade byggt så det inte behövdes någon trapphiss över huvud taget men om det gällde en stor renovering, och inte en nybyggnad, så kan det ju vara omöjligt att anpassa på det sättet och då är det väl bra att det blir lite mindre jobb för elektrikern i framtiden medan kostnaden för att dra ett extra rör när väggarna är öppna är nära noll.
Wow. I den där lilla novellen framstår lagstiftningen som mitt i prick. Så skönt att det löste sig för vännerna. Jag har ändrat mig, självklart orimligt med synliga kabeldragningar när kommunen levererar trapphissar. Våra äldre ska inte leva som hundar.
 
Reglerna är inte bara till för åldringar - Åldrandet är ju ganska förutsägbart och går att planera för.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
E
BirgitS BirgitS skrev:
Vem som helst kan råka ut för en trafikolycka när som helst och sen bli sittande i rullstol.
men samtidigt, vad hjälper det att jag kan rulla runt med min rullstol hemma när jag ändå inte kan ta mig ut o handla för att jag inte kan skotta bort snön...

nej det är lite konstigt i Sverige.. varför inte bara förstå att man då får flytta till en lägenhet istället?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Det ger dig åtminstone möjlighet att packa dina saker och visa huset för mäklaren. Men än så länge är vi så hyggliga i Sverige att du i det läget skulle få hjälp av hemtjänsten med att handla.

Jag kan ju säga att efter ha sett flera gamla i släkten bli dåliga av olika orsaker på äldre dar så har ju det varit en stor trygghet för dem som kunnat på kvar hemma i den bostad där de bott i många år, och därmed sluppit ytterligare traumatiska händelser, till skillnad från dem som blivit tvungna att flytta för att överleva och där själva flytten bidragit till att de har mått ändå sämre psykiskt.
 
E
BirgitS BirgitS skrev:
Det ger dig åtminstone möjlighet att packa dina saker och visa huset för mäklaren. Men än så länge är vi så hyggliga i Sverige att du i det läget skulle få hjälp av hemtjänsten med att handla.

Jag kan ju säga att efter ha sett flera gamla i släkten bli dåliga av olika orsaker på äldre dar så har ju det varit en stor trygghet för dem som kunnat på kvar hemma i den bostad där de bott i många år, och därmed sluppit ytterligare traumatiska händelser, till skillnad från dem som blivit tvungna att flytta för att överleva och där själva flytten bidragit till att de har mått ändå sämre psykiskt.
alla är vi ju olika, själv skulle jag nog må sämre av att bo kvar i huset o se det förfalla pga att jag ej kan komma ut och åtgärda saker. Nej hellre flytta till nåt mer anpassat.

Förresten, hugger hemtjänsten ved också? Hjälper till att måla fasaden kanske också?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
N nikoman skrev:
De många detaljerade paragraferna i Lagen Om Att Ta Hand Om Invånarna Vid Behov sätter onekligen gränser för vad boomers kan föreställa sig. Tänk om något i samhället skulle vara ”upp till oss själva”? T ex att de som är angelägna om att bo kvar vid eventuell skada eller livskris tecknar en vanlig kapitalförsäkring istället för att kräva att alla hus överallt byggs med ramp.

Det finns inga gratisluncher. All skärpa i ”rätten att bo kvar” gör ”rätten att få bostad från första början” svårare att tillgodose. Detta är en avvägning mellan generationer. Det finns några helt rimliga lagförslag som avser luckra upp reglerna, t ex avseende studentbostäder. Det sker kanske på bekostnad av boomer-generationen som får ett mindre utbud av små bostäder att välja mellan. Men fastighetsmarknaden är idag dysfunktionell pga dessa nybyggnadsregler. Något måste göras.
Sveriges välfärd är inte (än så länge) uppbyggd på att du ska försäkra dig mot alla eventuella händelser. Och jag hoppas att det inte kommer dit för de som inte har det så gott ställts skull. Du må tycka att det är orimligt att du inte får ha en trappa till tvättstugan (Utan att bygga en tillfällig ramp som går att ta bort), men är det ditt största problem i livet gratulerar jag dig, och samtidigt beklagar jag...
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
I icho skrev:
Sveriges välfärd är inte (än så länge) uppbyggd på att du ska försäkra dig mot alla eventuella händelser. Och jag hoppas att det inte kommer dit för de som inte har det så gott ställts skull. Du må tycka att det är orimligt att du inte får ha en trappa till tvättstugan (Utan att bygga en tillfällig ramp som går att ta bort), men är det ditt största problem i livet gratulerar jag dig, och samtidigt beklagar jag...
Jag har inga personliga problem med att uppfylla Boverkets byggnormer. Det är inte villaägarna det är synd om i det här landet. För att minska klyftorna i Sverige måste det bli enklare att bygga. Det är en ödesfråga att kunna erbjuda bostäder till unga och nyanlända och om det öht ska gå måste Boverkets byggnormer ses över (och utöver det även det kommunala planmonopolet). Det handlar inte om att vara missunnsam, utan om olika politiska prioriteringar och det förstår du också. Det är trist när du/ni låtsas som om det handlar om självklara frågor.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
E erkka skrev:
men samtidigt, vad hjälper det att jag kan rulla runt med min rullstol hemma när jag ändå inte kan ta mig ut o handla för att jag inte kan skotta bort snön...

nej det är lite konstigt i Sverige.. varför inte bara förstå att man då får flytta till en lägenhet istället?
Ska du sälja huset och köpa en lägenhet med några dagars varsel för att du bryter benen och behöver sitta i rullstol 6 veckor?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
N nikoman skrev:
Jag har inga personliga problem med att uppfylla Boverkets byggnormer. Det är inte villaägarna det är synd om i det här landet. För att minska klyftorna i Sverige måste det bli enklare att bygga. Det är en ödesfråga att kunna erbjuda bostäder till unga och nyanlända och om det öht ska gå måste Boverkets byggnormer ses över (och utöver det även det kommunala planmonopolet). Det handlar inte om att vara missunnsam, utan om olika politiska prioriteringar och det förstår du också. Det är trist när du/ni låtsas som om det handlar om självklara frågor.
Alla ska i största möjliga utsträckning kunna använda produkter, miljöer, program och tjänster utan att man ska behöva konstruera särskild anpassning eller specialutforma (för vissa behov på efterhand.. det blir sällan optimalt på det viset, inte sällan fulare och dyrare..). Den här tanken är en logisk följd av den syn som råder i modernt landskap där uppsatta mål om ett tillgängligt samhälle är uttalat. Det omfattar alla samhällets områden.. inte bara byggandet. Man talar om s.k. universell utformning. Det är en av dagens utgångspunkter att förhålla oss till.

I utveckling och design-processen utformar man så att olika behov och förutsättningar som människor kan ha beaktas och säkras när man väl bygger eller för den delen.. på offentliga platser exv. vid renovering - det innebär att forma universellt.

Och självfallet kan översyner göras, men det är knappast så att denna förutsättning kommer att förändras särskilt.

Självfallet kan man också bygga ett drömboende med hänsyn till förekommande rätt så modesta regler, som det trots allt rör. Inget särskilt konstigt med dem..jfrt med så många andra krav.. må jag säga.

Är det inte så att vi människor får anpassa oss till förändrade villkor istället?
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ska du sälja huset och köpa en lägenhet med några dagars varsel för att du bryter benen och behöver sitta i rullstol 6 veckor?
Ett tips till er som oroas över väldigt osannolika händelser men ändå vill leva farligt i ett hus med trappa är att teckna olycksfallsförsäkring. Upp till 180 dagar korttidsboende ingår t ex i folksam:

https://www.folksam.se/forsakringar/sjuk-och-olycksfallsforsakring/
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Ska du sälja huset och köpa en lägenhet med några dagars varsel för att du bryter benen och behöver sitta i rullstol 6 veckor?
men måste hela huset vara förberett med ramper osv bara för att jag kanske bryter benet? Om det handlar om 6v bara lär jag väl vara inomhus om jag inte kan ta mig ut.
 
Fairlane
E erkka skrev:
men måste hela huset vara förberett med ramper osv bara för att jag kanske bryter benet? Om det handlar om 6v bara lär jag väl vara inomhus om jag inte kan ta mig ut.
Nej hela huset behöver inte vara förberett eller anpassat.

E erkka skrev:
alla är vi ju olika, själv skulle jag nog må sämre av att bo kvar i huset o se det förfalla pga att jag ej kan komma ut och åtgärda saker. Nej hellre flytta till nåt mer anpassat.

Förresten, hugger hemtjänsten ved också? Hjälper till att måla fasaden kanske också?
Man kan ju tänka sig att man får hjälp av vänner etc och att man får köpa in ved om det behövs för att värma huset. Samma med ommålning av fasaden. Hemtjänsten kan dock hjälpa till med inköp etc. Dessa saker har dock inget med anpassningen att göra. Det är ber att du ska kunna sköta dig inomhus, sköta din personliga hygien och laga mat.

För övrigt finns det gott om människor i Sverige som bor kvar i sitt hus eller sin lägenhet efter att deras möjligheter att sköta om detta boende försämrats. De flesta vill ändå bo kvar hemma om de kan sköta matlagning och hygien, även om de inte kan måla om.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
Hörde för övrigt så sent som igår från min mor om deras granne som är 90+, som bor kvar i sitt hus. Hon mår bra där men hon klarar inte av saker som att måla om huset eller tvätta fönster. Stackarn drabbades av några ouppfostrade ungjävlar på Halloween. Hon hörde inte att det ringde på dörren så de körde "bus" genom att kasta ägg på fönstret.

Är kanske en generation X grej, vad vet jag, men då kanske man borde köpa sitt eget godis istället för att tvinga andra att göra det.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Hörde för övrigt så sent som igår från min mor om deras granne som är 90+, som bor kvar i sitt hus. Hon mår bra där men hon klarar inte av saker som att måla om huset eller tvätta fönster. Stackarn drabbades av några ouppfostrade ungjävlar på Halloween. Hon hörde inte att det ringde på dörren så de körde "bus" genom att kasta ägg på fönstret.

Är kanske en generation X grej, vad vet jag, men då kanske man borde köpa sitt eget godis istället för att tvinga andra att göra det.
Hon får väl köpa en halloweenförsäkring! :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.