Vi har ett garage inbyggt i huset och ibland händer det att någon av oss kommer åt fjärren så att porten öppnas. En gång så illa att en golvärmeslinga frös (det var -25 då...)

Jag skulle vilja hitta på något simpelt som varnar att någon av portarna är öppna. Gärna någon slags ljussignal för det är ju inte nödvändigt att det plingar så fort någon öppnar porten medvetet. En annan ide är väl någon slags varning till mobilen.
 
BigR
Jag löste det med en termometer kopplad till min Nexa Bridge och en automation så det plingar i telefonen om temperaturen i garagetgår under +6C.
 
Jag har en sån här sensor på min garageport, tyvärr ser jag att den utgått. Men det borde ju gå lika bra med en dörr/fönster-sensor. Den är sen kopplad till en Telldus Znet som sedan skickar pushnotiser till min telefon.
 
Jag har monterat en växlande magnetkontakt på min port och dragit kabel till en liten dosa som jag ser från vardagsrummet. I dosan sitter det en röd och en grön lysdiod, rött ljus= porten stängd och grönt ljus= porten öppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.