Gäller fjärrvärme i fastighet på 330 kvm.
Kopplade radiatorer i källare, 1 våning och 2 våning.
På 3 våning har jag ett par oljefyllda elradiatorer.

Fjärrvärmen fungerar OK, men kräver som allt annat krävs handpåläggning.

Fjärrvärme är väldigt dyrt och ett politiskt redskap som dels låser in medborgare, dels tvingar till deltagande och medfinansiering av styrande politikers ofta värdelösa och dåliga visioner.

I huset eldas regelbundet kakelugnar. Men det gör inte någon större ekonomisk vinst, även om några element kan hållas kalla.

Att komplettera med luft-luftvärmepump är det enklaste alternativet tänker jag. Men det är inte heller gratis och det är beroende av el.

Jag har i praktiken tillgång till fri eller mycket billig ved och har inget emot att hugga osv.

Min fråga är helt enkelt hur man bäst kan använda ved för att få ner kostnaden för fjärrvärmen.
Givetvis kamin i varje rum men det är såklart ohållbart.

Vill kunna elda för att värma vatten till radiatorerna.
Har läst på lite med det är inte helt enkelt vad jag förstår att koppla in vattenmantlad kamin eller vedpanna för att köra på samma vattenburna system som fjärrvärmen.

Någon med erfarenheter att dela med sig?
 
Krokben
Nu har jag inte fjärrvärme men efter att ha läst vad du skrivit så skulle jag faktiskt skrota fjärrvärmen. Eftersom du verkar ha fri tillgång till ved så hade jag skrotat fjärren och köpt ackumulatortank och kört på enbart vedpanna och ev elpatron som skulle hålla huset på underhållsvärme om du skulle vara bortrest. Fjärrvärme kan ju variera prismässigt beroende vart du bor men det gör ju i villet fall som du säger att du blir låst hos bolaget.
 
Det är stor skillnad mellan olika värmeväxlare när det galler Comfort.
En sak som oftast sparas bort är kontrollpanelen i hallen för värmen i huset.
Det vanliga är att man bara har ute givare för att reglera framlednings tempen, och då missar helt att stänga värmen när huset värms av annan energi t.ex. många människor, spisar, hushållsapparater.
 
T
Du skriver inget om hur du bor och möjlighet att förvara ved, samt hur huset är byggt för att enkelt kunna ta in ved till t.ex. vedpanna. Finns det plats för t.ex. acktankar då det annars blir mycket jobbigare att vedelda.
330 kvm att enbart värma med ved blir troligtvis många kubik som ska hanteras, men beroende av ditt energibehov.
Så innan något rivs ut mot enbart vedeldning som det finns förslag på i tråden skulle jag tänka till både 5 och sjutton gånger.
Säger som en bekant till mig som eldat måånga år med ved och sedan x år tillbaka har bergvärme, "det här skulle vi gjort för länge sedan".
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du skriver inget om hur du bor och möjlighet att förvara ved, samt hur huset är byggt för att enkelt kunna ta in ved till t.ex. vedpanna. Finns det plats för t.ex. acktankar då det annars blir mycket jobbigare att vedelda.
330 kvm att enbart värma med ved blir troligtvis många kubik som ska hanteras, men beroende av ditt energibehov.
Så innan något rivs ut mot enbart vedeldning som det finns förslag på i tråden skulle jag tänka till både 5 och sjutton gånger.
Säger som en bekant till mig som eldat måånga år med ved och sedan x år tillbaka har bergvärme, "det här skulle vi gjort för länge sedan".
Skrev i ts att det finns fri ved som går att förvara.
Frågan avser inte att helt ta bort fjärrvärmen. Utan huruvida det går att kombi era fjärrvärmen med ved.
Alltså att värma elementvatten med ved samtidigt som det du nå fjärrvärme.

Alltså elda så mycket man kan vill och på så sätt få ner fjärrvärmeförbrukningen.
 
Hur ser din fjärrvärmetaxa ut? Vad är energipriset? Vad är den fasta kostnaden?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
S
Kolla ditt avtal för det är inte säkert att fjärrvärmebolaget tillåter dig att ha alternativ uppvärmning.
Fjärrvärmesystemet fungerar dåligt om de levererar ut 85 gradigt och får tillbaka 90 gradigt.
 
  • Gilla
Söker kunskap och 1 till
  • Laddar…
L Låset skrev:
Hur ser din fjärrvärmetaxa ut? Vad är energipriset? Vad är den fasta kostnaden?
Priset har inget med möjligheten att köra fjärrvärme och vedvärme samtidigt.

Vidare har den typen av avtal som förbjuder sekundär värmekälla ingen juridisk verkan.
Det kan DOCK försvåra ev felsökning om sådan görs av fjärrvärmeleverantören.

Alla som kan, ska på alla sätt obstruera mot kommunernas fjärrvärme. Så mycket det bara går!

Många bäckar små, tillslut ställs staten för faktumet. Acceptabel taxa eller lägg ner sliten.
Särskilt effektivt om det är nya fjärrvärmeverk.

Jag vill som ett led i detta kunna elda med ved för att få ner kostnaden för fjärrvärmen.

Frågan är alltså om detta går. Någon som vet?
 
D deklerkk skrev:
Priset har inget med möjligheten att köra fjärrvärme och vedvärme samtidigt.
Nej, och det sa jag inte heller.

Men om du gör det här för att spara pengar kan det vara intressant att veta vad du betalar för fjärrvärmen.

Om du gör det för att visa någon slags poäng så är det ointressant. Men i så fall tycker jag du ska säga upp fjärrvärmen helt och bara köra med vedeldning. Annars sitter du fortfarande i klorna på den fruktansvärda kommunledningen som när som helst kan höja den fasta avgiften.
 
  • Gilla
Dauen och 2 till
  • Laddar…
I min kommun är den fasta avgiften ca 620 kr/år per abbonerad kW. Sen ca 40 öre/kWh för energin.

Det finns ingen anledning att hålla på med vedeldning i det fallet.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Har inget svar på din fråga men tog bort fjärrvärmen helt och satte luft/vatten VP för en dryg månad sedan. Kommer efter vintern att kompletteras med solceller. Troligen en enklare lösning än att trixa med ved, men jag vet inte.
Hur som helst så är jag mycket glad över att slippa inlåsningen till fjärrvärmen. :D
 
  • Gilla
Boastor
  • Laddar…
Det finns två anledningar att komplettera.
- det är billigare med ved
- Man gynnar inte kommunen.

Jag kommer inte ta bort fjärrvärme helt före det att bergvärme installeras. Vilket kommer dröja om det ens kommer ske.

Jag vill inte bli beroende av ved.

Jag vill bara kunna elda med ved för att få ner fjärrvärmeförbrukningen.
Prisskillnaden, återbettiden osv kvittar.

Frågan är om någon kört ved och fjärrvärme samtidigt.
Det borde fungera
 
NIBE har en lösning där fjärrvärme kombineras med en traditionell frånluftsvärmepump istället för att frånluftsvärmepumpen använder dess inbyggda elpatron. Vissa kommuner har krav på fjärrvärmeanslutning vid nybygge i en del bostadsområden dit fjärrvärme har dragits. Frånluftsvärmepumpen och fjärrvärmeväxlaren är parallellkopplade mot värmesystemet och när det finns värme i frånluftsvärmepumpen som dess kompressor tillverkat så kommer den att shunta ut värme enligt värmekurvan. När sedan temperaturen i frånluftsvärmepumpen sjunker (eftersom den bara har en ganska liten kompressor) så stängs dess shunt och cirkulationspump av och istället kopplas cirkulationspumpen i fjärrvärmeväxlaren på och dess reglerventil styrs från frånluftsvärmepumpen så samma framledningstemperatur skickas ut i värmesystemet. När sedan frånluftsvärmepumpen fått upp temperaturen igen stängs cirkulationspumpen i fjärrvärmeväxlaren och cirkulationspumpen startar i frånluftsvärmepumpen och shunten öppnas osv. Samma princip måste gå att ordna med en vedpanna med ackumulatortankar istället för frånluftsvärmepump men det krävs en skicklig VVSare för att bygga ihop det.
 
Mikael_L
S sinuslinus skrev:
Fjärrvärmesystemet fungerar dåligt om de levererar ut 85 gradigt och får tillbaka 90 gradigt.
Får man i sådana fall betalt för levererad energi istället? ;)
 
  • Haha
sinuslinus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.